Raport „Kierunek Moda” przygotowany przez Allegro przedstawia perspektywę rynku modowego w Polsce, analizując aktualne trendy i nawyki zakupowe konsumentów.
Sytuacja gospodarcza, trendy i zmiany społeczne to czynniki, które wpływają na nasze codzienne życie i podejmowane decyzje, także te zakupowe. Jedno jest pewne: wciąż coraz więcej konsumentów kupuje w sklepach online. Co kupujemy? W 2024 r., spośród 12 wyróżnionych obszarów, najczęściej wyszukiwaną kategorią w internecie była moda. Po spowolnieniu w czasie pandemii, rynek odzieży i obuwia online ponownie rośnie. Obecnie 68 proc. Polaków nabywa co najmniej 4 sztuki odzieży rocznie, przy czym najmłodsza grupa wiekowa (16-24) wyróżnia się największą aktywnością – aż 28 proc. z nich kupuje ponad 12 produktów w ciągu roku.
Wygoda, zaufanie i dopasowanie do potrzeb klientów
Według badania przeprowadzonego w lipcu 2024 r. przez agencję Minds&Roses Allegro jest najpopularniejszym miejscem zakupów modowych online w Polsce – najwięcej badanych – aż 39 proc. – spontanicznie wymienia Allegro jako pierwszy serwis, który przychodzi im do głowy jako miejsce do zakupów artykułów modowych w internecie. Co więcej, najliczniejsza grupa badanych (68 proc.) choć raz kupiła artykuły modowe na Allegro, a dla 20 proc. jest to ulubione miejsce zakupów w tej kategorii (niemal trzykrotnie więcej wskazań niż kolejna strona internetowa), co plasuje Allegro na pozycji najwyżej ocenianej platformy w badanych parametrach. O zaufaniu do platformy świadczy również fakt, że więcej konsumentów (27 proc.) rozpoczyna swoje poszukiwania odzieży, obuwia i akcesoriów modowych na Allegro niż w Google (20 proc.). W zeszłym roku liczba wizyt użytkowników w kategorii przekroczyła 630 milionów, a w ciągu minuty zakupiono tu średnio 134 produkty.
– Aż 33 proc. kupujących online zaczyna proces zakupowy na Allegro. Nie bez przyczyny – oferujemy szeroki wybór produktów, co ceni 79 proc. badanych, a jednocześnie kupujący wiedzą, że mogą ufać zakupom na Allegro, na co wskazuje 76 proc. respondentów. Współpracujemy z licznymi renomowanymi markami i oficjalnymi dystrybutorami. Tylko w pierwszej połowie roku na naszej platformie pojawiło się blisko 50 nowych oficjalnych sklepów marek. Konsumenci doceniają też różnorodne metody dostawy (81 proc.), konkurencyjne ceny (68 proc.) oraz dokładne opisy produktów (69 proc.) – wyjaśnia Katarzyna Wosiek, dyrektorka kategorii moda w Allegro.
Jak i dlaczego Polacy dokonują zakupów modowych w 2024 roku?
Pragmatyzm, ale też przyjemność
Polacy kupują przede wszystkim w sposób pragmatyczny, ale też racjonalny. Do zakupów skłania ich chęć odświeżenia garderoby (44 proc.), atrakcyjna promocja (41 proc.), ale też zużycie już posiadanych ubrań (39 proc.). Młodzi konsumenci dodatkowo szukają ubrań na specjalne okazje, kupują pod wpływem impulsu (jako główny impuls 46 proc. młodych wskazuje atrakcyjną promocję, a 43 proc. – zużycie odzieży) i częściej niż starsi traktują zakupy jako przyjemność lub nagrodę.
„Co się nosi?”
Skąd wiemy, co nosić? Inspiracje i wiedzę o tym, jaki styl jest obecnie modny, czerpiemy głównie z oferty sklepów lub podpatrując trendy „na ulicy” czy wśród znajomych. Nieco inaczej wygląda sytuacja wśród młodych, którzy w 45 proc. znajdują trendy w mediach społecznościowych. 42 proc. z nich inspiruje się stylem influencerów i celebrytów – zarówno
polskich, jak i zagranicznych. Wśród najbardziej wpływowych gwiazd wskazuje się m.in. Annę i Roberta Lewandowskich, Julię Wieniawę, Hailey Bieber, Zendayę, Timothéego Chalameta, Kendall Jenner czy Selenę Gomez. Dodatkowo, młodzi znacznie częściej niż starsi, inspiracji szukają w filmach i serialach (31 proc.).
Mobile
Popularnym sposobem dzisiejszych zakupów jest mobile – coraz więcej konsumentów dokonuje zakupów bezpośrednio w serwisach socialmediowych lub w aplikacjach mobilnych. Z aplikacji Allegro korzysta już ponad 17 mln użytkowników, w tym 72 proc. kupujących artykuły modowe online.
Zwroty
Zwroty są naturalnym elementem zakupów online. Odsyłanie zakupionych przez siebie rzeczy zdarza się 46 proc. użytkowników, z czego 27 proc. robi to okazjonalnie. Głównym powodem zwracania ubrań jest nieodpowiedni rozmiar odzieży (70 proc., częściej wskazywane przez osoby starsze w grupie 65+), a w połowie przypadków chodzi o rozbieżność w wyglądzie ubrania na żywo od tego prezentowanego online (częściej wskazywany przez osoby w wieku 18-24). Do kupowania kilku sztuk odzieży przyznaje się 21 proc. osób – są to ubrania w różnych rozmiarach, fasonach czy kolorach, które kupujący chcą zmierzyć w domu i odesłać te niespełniające oczekiwań. Dlatego tak ważne są łatwe i szybkie zwroty. Allegro odpowiada na te potrzeby dzięki rozwiązaniom takim jak Allegro Smart! – w ramach miesięcznej bądź rocznej subskrypcji kupujący mogą cieszyć się nielimitowanymi dostawami i darmowymi zwrotami.
Nadążyć za trendami
Moda w dzisiejszych czasach przechodzi dynamiczną transformację, stając przed wyzwaniem dostosowania się do coraz bardziej zróżnicowanych potrzeb współczesnych klientów. Konsumenci oczekują nie tylko estetyki, ale także funkcjonalności i inkluzywności. Oznacza to m.in. konieczność oferowania niestandardowych rozmiarów i fasonów, które odpowiadają różnorodnym sylwetkom i preferencjom. Z danych wewnętrznych Allegro wynika, że segment mody plus size dalej zyskuje na znaczeniu – klienci w tej podkategorii kupują dwukrotnie częściej niż przeciętny użytkownik online, generując również dwa razy większe GMV (Gross Merchandise Value – Wartość Brutto Towarów). Co więcej, kupujący najczęściej wskazują Allegro jako platformę oferującą produkty w trudniej dostępnych rozmiarach – 53 proc. wskazań w przypadku odzieży i 44 proc. w przypadku obuwia.
– Śledzenie trendów jest kluczowe w budowaniu świadomości marki i efektywnej komunikacji z konsumentem. Widzimy, że coraz więcej z nich dociera do Polski z Azji – popularne stają się na przykład streamingi zakupowe czy pop-up store’y. Sezonowość, odpowiedzialność społeczna oraz rosnąca popularność rzeczy z drugiej ręki to również zjawiska, które kształtują zachowania zakupowe Polaków – komentuje Katarzyna Wosiek.
Allegro w ramach swojej strategii promuje odpowiedzialność i inkluzywność. Dobrym przykładem jest Allegro Lokalnie – część platformy Allegro, dzięki której użytkownicy mogą sprzedać już niepotrzebne rzeczy zalegające w szafach. Dzięki temu ubrania i akcesoria zyskują drugie życie, a planeta – wsparcie.