Według wstępnych szacunków, w trzecim kwartale 2024 roku Grupa Wittchen wypracowała 115,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, tj. o 10 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Narastająco, po dziewięciu miesiącach tego roku łączne przychody Grupy Wittchen wyniosły 320,9 mln zł wobec 334,8 mln zł rok wcześniej (-4% r/r).
– Obserwujemy utrzymującą się dużą ostrożność w wydatkach polskich konsumentów, czego potwierdzeniem są publikowane przez GUS bardzo słabe dane dotyczące sprzedaży detalicznej w kategorii „tekstylia, odzież, obuwie”. Wskazują one na kilkunastoprocentowe spadki rok do roku. Zastój widoczny jest także w krajach Europy Zachodniej, w szczególności w Niemczech, czyli na najważniejszym rynku zagranicznym dla naszej Grupy. Jednocześnie nasila się konkurencja cenowa w kanale online, głównie za sprawą agresywnej ekspansji prowadzonej przez chińskie platformy e-commerce. Bardziej sprzyjające warunki dostrzegamy obecnie w Austrii, gdzie uruchomiliśmy niedawno dwa sklepy stacjonarne, oraz w Rumunii, gdzie niebawem chcemy powiększyć sieć naszych salonów – komentuje Jędrzej Wittchen, prezes Wittchen S.A.
Wittchen kontynuuje ekspansje zagraniczną
Grupa Wittchen planuje wkrótce uruchomienie trzeciego salonu stacjonarnego w stolicy Rumunii, tak by nowy sklep był w pełni gotowy na sezonowo intensywny okres sprzedażowy przypadający na listopad i grudzień.
Wpływ na poziom sprzedaż Grupy Wittchen w trzecim kwartale miały także inne zjawiska zewnętrzne. Wysokie temperatury we wrześniu na ogół wstrzymują decyzje zakupowe klientów potencjalnie zainteresowanych jesienno-zimową kolekcją, czego Grupa doświadczała także w tym roku. Dodatkowo na efekty wrześniowego kiermaszu Wittchen (okres cyklicznych promocji na wybrane produkty marki) negatywny wpływ miała powódź w południowo-zachodniej Polsce. Korelacja decyzji zakupowych klientów z tymi wydarzeniami była wyraźnie widoczna w stale monitorowanych wynikach sprzedaży.
Szacunkowe przychody Grupy Wittchen za trzeci kwartał i narastająco za 9 miesięcy 2024 roku
(mln zł) | 3Q 2024 | 3Q 2023 | Zmiana r/r | 1-3Q 2024 | 1-3Q 2023 | Zmiana r/r |
Segment detaliczny* | 104,3 | 110,0 | -5,1% | 284,4 | 291,0 | -2,3% |
Segment B2B** | 10,9 | 18,0 | -39,5% | 36,4 | 43,8 | -16,7% |
Przychody razem*** | 115,3 | 128,0 | -10,0% | 320,9 | 334,8 | -4,2% |
*Segment detaliczny obejmuje sprzedaż salonów detalicznych, sprzedaż internetową oraz pozostałą sprzedaż detaliczną.
**Segment B2B obejmuje sprzedaż krajową oraz sprzedaż eksportową do firm i klientów korporacyjnych.
*** Pozycja „razem” oraz „zmiana” przeliczona bez zaokrągleń, stąd ewentualne różnice.
Grupa Wittchen prowadzi sprzedaż poprzez własne e-sklepy w 7 krajach (wliczając Polskę), 46 platformy marketplace w 24 krajach oraz sieć ponad 100 salonów stacjonarnych funkcjonujących pod markami Wittchen i Wittchen Travel. Posiada własne centrum logistyczne w podwarszawskich Palmirach.