W drugim kwartale 2024 r. wpływy ze sprzedaży polskiego producenta odzieży przekroczyły 5 mld zł, co pozwoliło zakończyć pierwsze półrocze z przychodem na poziomie 9,3 mld zł (+13,3 r/r). Istotny wpływ na bilans pierwszego półrocza miało utrzymanie marż na poziomie ponad 52 proc. W rezultacie zysk operacyjny LPP zwiększył się o 22 proc. w porównaniu do ubiegłego roku, przekraczając 1 mld zł.
Równoległy, dwucyfrowy wzrost sprzedaży w obu kanałach to efekt realizowanej strategii omnichannelowej, wspieranej przez rozbudowę sieci sprzedaży i rozwój aplikacji mobilnych. W okresie od maja do końca lipca br. LPP otworzyło 122 nowe sklepy, z czego większość pod szyldem marki Sinsay. Dzięki rozwojowi sieci i udanym kolekcjom spółka notowała dodatnie dynamiki sprzedaży zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Pozytywne efekty przyjętej strategii ekspansji skłaniają spółkę do podtrzymania ambitnych planów na 2024 r. Zgodnie z założeniem, LPP zamierza uruchomić w br. łącznie 700 nowych salonów swoich marek. Dobre wyniki sprzedaży w e-commerce dają z kolei podstawę do dalszych inwestycji w rozwój aplikacji mobilnych i zwiększanie ich zasięgu geograficznego. Tam, gdzie już są dostępne, odpowiadają za większość sprzedaży online.
Poprawa nastrojów konsumenckich
Drugi kwartał br. w działalności LPP upłynął pod znakiem realizacji jednego z najambitniejszych planów rozwojowych Grupy i intensywnej rozbudowy sieci sprzedaży marek.
– Dla firm z branży handlowej miniony kwartał upłynął pod znakiem poprawy nastrojów konsumenckich, które jednak rządziły się swoimi prawami i nie każdemu dały tyle samo powodów do zadowolenia. W naszym przypadku udane kolekcje letnie i dopasowanie ich do zmieniającego się stylu życia konsumentów pozwoliły osiągnąć dobre wyniki kwartalne, które przełożyły się na pozytywne zamknięcie pierwszego półrocza z dwucyfrową dynamiką sprzedaży i poprawą zysku netto o 30 proc. Osiągniecie tak dobrego wyniku było dla nas ważne przede wszystkim ze względu na bardzo ambitne plany rozwojowe. Optymizmu w ich realizacji dodaje nam fakt, że widzimy już pierwsze pozytywne efekty sprzedaży kolekcji jesiennych. Bardzo dobrze przyjęły się też nasze propozycje z kolekcji back to school – komentuje Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu LPP.
Rozbudowa sieci stacjonarnej
Podobnie jak w pierwszym kwartale, priorytetem w działaniach firmy w ostatnich miesiącach była rozbudowa sieci stacjonarnej. W okresie od maja do końca lipca br. LPP otworzyło 122 nowe sklepy, z czego większość pod szyldem marki Sinsay. Przyjęty harmonogram otwarć w pierwszym półroczu przybliża spółkę do realizacji założonego na ten rok ambitnego planu uruchomienia 700 nowych lokalizacji. Znajduje również odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży w kanale stacjonarnym, który w pierwszym półroczu wzrósł o ponad 19 proc. w por. do ubiegłego roku.
– Pozytywne efekty rozbudowy sieci salonów widoczne są w dynamice przychodów marki Sinsay, której sprzedaż w pierwszym półroczu zwiększyła się o 43 proc. Z drugiej strony mamy na uwadze fakt, że trwające inwestycje wpływają na koszty działalności. Traktujemy to jednak jako sytuację naturalną i przejściową, którą w przyszłości będziemy w stanie przekuć w źródło naszych wzrostów – dodaje Przemysław Lutkiewicz.
Kanał online na sporym plusie
Korzystny bilans pierwszego półrocza LPP to również zasługa wysokiej dynamiki sprzedaży
w kanale online, który w porównaniu do poprzedniego roku wzrósł o ponad 17 proc. Istotny wpływ na ten wynik miało wykorzystanie potencjału aplikacji mobilnych, które wspierają sprzedaż i wzmacniają lojalność klientów wobec marki. Na 9 rynkach, gdzie dostępna jest aplikacja Sinsay, odpowiada ona za średnio 70 proc. sprzedaży online. W przypadku Reserved jest to 55 proc. Z kolei aplikacja Mohito, uruchomiona pod koniec ubiegłego roku, zdobywa szerokie uznanie klientów na kluczowych dla spółki rynkach: Polsce i Rumunii.
Rozwój sprzedaży internetowej pociąga też za sobą konieczność wzmocnienia zaplecza logistycznego spółki, dlatego w minionym kwartale Grupa LPP uruchomiła dwa nowe magazyny do obsługi e-commerce – pod Bydgoszczą i Bukaresztem. Wsparciem realizowanych tam procesów logistycznych są zaawansowane technologie, które umożliwiają automatyzację wysyłek i przyspieszają obsługę dużych wolumenów. W nowych obiektach zastosowane zostały algorytmy sztucznej inteligencji, które usprawniają zarządzanie towarem w czasie rzeczywistym i kategoryzację produktów, z uwzględnieniem takich parametrów jak optymalny czas realizacji i godziny odbiorów przez kurierów. Nowe moce logistyczne przy silnym wsparciu zaawansowanych technologii pozwolą na obsługę większych wolumenów sprzedaży na kluczowych dla spółki rynkach Europy Centralnej i Południowej.
Wzrost rozpoznawalności za granicą
Równoległy rozwój obu kanałów sprzedaży wzmacnia rozpoznawalność marek LPP w Polsce i za granicą, co w obu przypadkach w drugim kwartale br. wpłynęło na dwucyfrową dynamikę sprzedaży. W analizowanym okresie sprzedaż zagraniczna odpowiadała za 53,5 proc. przychodów Grupy, a najlepsze wyniki poza krajem uzyskano w Rumunii oraz Czechach.
Mimo że Polska pozostaje najważniejszym rynkiem sprzedażowym spółki, analiza struktury geograficznej sieci stacjonarnej wskazuje, że LPP szuka dla siebie możliwości rozwoju głównie za granicą. Świadczy o tym znaczący, 25 proc. przyrost powierzchni handlowej poza krajem w drugim kwartale 2024 roku w porównaniu do ubiegłego roku. Priorytetowym kierunkiem ekspansji spółki pozostaje środkowa i południowa część Europy. Zgodnie z planem, do końca roku powierzchnia sprzedażowa spółki ma zwiększyć się o 25 proc. r/r. Gros z planowanych w tym roku 700 nowych sklepów będzie udziałem Sinsaya. W ramach międzynarodowej ekspansji marka wykorzystuje potencjał mniejszych miejscowości, otwierając swoje salony m.in. w popularnych w takich lokalizacjach retail parkach.
Ambitne plany LPP
LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowej. Od 30 lat z sukcesem projektuje i sprzedaje swoje kolekcje i akcesoria w Polsce i za granicą. LPP zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na 40 rynkach na świecie.
Spółka posiada sieć blisko 2500 salonów o łącznej powierzchni ponad 2 mln m2 i każdego roku dystrybuuje produkty na 3 kontynenty. LPP pełni też ważną rolę, tworząc miejsca pracy dla 43 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland.