System kaucyjny to zarówno ogromna inwestycja, jak również wyzwanie dla wszystkich firm na rynku. System kaucyjny to nie tylko zbiórka w sklepie (manualna lub automatyczna), ale opracowaniu wymaga wiele procesów wokół samego obrotu produktem kaucyjnym – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Agnieszka Koc, dyrektor ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w sieci Biedronka.
System ten ma służyć jako narzędzie w realizacji obowiązku zbiórki m.in. 77 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych po napojach oraz zawrócić do obiegu recyklat PET w wysokości 25 proc.. Obecnie w sieci Biedronka prowadzimy testy, ze szczególnym uwzględnieniem etapu optymalizacji procesów po stronie operacyjnej, w zakresie prowadzenia zbiórki opakowań czy określenia niezbędnego czasu pracy z maszyną, jaki będzie musiał poświęcić pracownik sklepu.
Robimy wszystko, żeby być najlepiej przygotowanymi do tego procesu, dlatego obecnie prowadzimy testy w 14 sklepach z 4 dostawcami urządzeń do zbiórki automatycznej w celu wyboru docelowego urządzenia, który w sposób optymalny spełni nasze wymagania. W tym momencie rozważamy każde rozwiązanie i zarówno prowadzimy rozmowy z istniejącymi już na rynku operatorami, jak również dokonujemy wewnętrzne analizy w tym zakresie.
W oczekiwaniu na finalne rozwiązania prawne
Obecnie oczekujemy na dookreślenie finalnych rozwiązań w zakresie prawnym m.in. co do oznakowania produktów kaucyjnych, operatorów systemu na rynku i wielu innych aspektów, które wymagają sfinalizowania z uwagi na czas i oczekiwania, co do rozpoczęcia zbiórki od 2025 roku. Zaproponowany w obecnym kształcie projekt ustawy nie gwarantuje realizacji tych obowiązków pod kątem efektywności finansowej i organizacyjnej. Przykład krajów wprowadzających system kaucyjny przed Polską pokazuje, iż potrzebny jest czas (co najmniej 2 lata) na wdrożenie dobrze działającego systemu, na przetestowanie procesów logistycznych, informatycznych oraz finansowych.
W przypadku Polski ze względu na wielu operatorów niezbędne jest również powołanie organizacji parasolowej, która zapewni transparentne i efektywne działanie systemu. Bardzo ważne jest przygotowanie kampanii edukacyjnej skierowanej do konsumentów, wyjaśniającej na czym polega system kaucyjny, w jaki sposób zwracać opakowanie do sklepu oraz jak wyglądać będzie zwrot kaucji pobranej podczas zakupu produktu.
Negatywne scenariusze
Obecnie w Polsce system selektywnej zbiórki odpadów regulowany przez samorządy jest na dobrym poziomie, a niewystarczające przygotowanie przy wdrożeniu zbiórek w placówkach handlu detalicznego może negatywnie wpłynąć zarówno na branżę, jak również samych konsumentów. Wdrożenie niedookreślonego w ustawie systemu kaucyjnego z jednej strony będzie operacyjnie trudne, a z drugiej może zostać negatywnie odebrane przez grono klientów, którzy będą musieli zapłacić wyższą cenę za produkt, co również może osłabić jeszcze bardziej obecny poziom konsumpcji.
Autorką komentarza jest Agnieszka Koc, dyrektor ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w sieci Biedronka.