GMV Grupy Allegro przyspieszyło wzrost do 11,1 proc. w II kwartale, a liczba aktywnych kupujących w regionie przekroczyła 20 milionów.
Wzrost wartości sprzedanych towarów brutto (GMV) w Grupie Allegro, czyli z uwzględnieniem działalności międzynarodowej, przyspieszył o 2,2pp do +11,1 proc. r/r, a skonsolidowany skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 31,5 proc. r/r w drugim kwartale. Obie wartości były wyższe od oczekiwań.
GMV w Polsce przekroczyła 15 mld zł w drugim kwartale, a wzrost wskaźnika przyspieszył do 11,6 proc. r/r, czyli tempa ponad dwa razy szybszego niż dynamika krajowej sprzedaży detalicznej. Przychody z działalności w Polsce przyspieszyły wzrost do 23,8 proc. r/r, osiągając poziom 2,3 mld zł w drugim kwartale przy 30 proc. tempie wzrostu przychodów z działalności reklamowej.
Rozwój na rynkach zagranicznych
W drugim kwartale minął rok od startu Allegro.cz w Czechach. Był to też pierwszy pełen kwartał dla Allegro.sk na Słowacji. Platformy rewolucjonizują rynki e-commerce’owe w swoich krajach, oferując selekcję na niezrównanym poziomie ponad 220 mln ofert każda.
W Czechach i na Słowacji jest łącznie ponad 2,5 mln aktywnych kupujących. Czescy konsumenci i konsumentki mogą już korzystać z automatów paczkowych Allegro One Box, a Allegro Smart! pomaga obniżać koszty w Polsce, w Czechach, na Słowacji i w Słowenii.
Dobre wyniki w II kwartale
W trzecim kwartale 2024 roku Allegro oczekuje wzrostu GMV z działalności w Polsce w przedziale 10-11 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 16-18 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 11-13 proc. r/r. Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej ma spaść w tym czasie o 3-6 proc. r/r, a przychody będą o 26-28 proc. niższe r/r z powodu obniżającej się sprzedaży w segmencie MALL. Skorygowana strata EBITDA z działalności za granicą ma natomiast wynieść 150-160 mln zł. Wydatki inwestycyjne szacowane są na 140-150 mln zł w Polsce i 35-45 mln zł poza krajem. W efekcie, wzrost GMV skonsolidowanej grupy oczekiwany jest w zakresie 9-10 proc. r/r w trzecim kwartale, a przychodów w przedziale 8-10 proc. r/r. Skorygowany zysk EBITDA całej grupy powinien być o 5-8 proc. wyższy r/r, zaś skonsolidowany CAPEX spodziewany jest na poziomie 175-195 mln zł.
– W drugim kwartale udało nam się zrealizować kilka ważnych celów. Nadal rozwijamy nasz biznes i zwiększamy rentowność w Polsce, jednocześnie stopniowo rozszerzając działalność za granicą. Liczba aktywnych kupujących na Allegro przekroczyła już 20 milionów w całym regionie, z czego około 5 milionów poza Polską. Po kolejnym kwartale silnego wzrostu ponad 6 milionów polskich konsumentów i konsumentek korzysta już z darmowych dostaw w ramach programu Allegro Smart!, a Allegro Pay ma ponad 2 miliony użytkowników i użytkowniczek. Te dwie kluczowe dla nas marki są świetnymi przykładami tego, jak patrzymy z perspektywy konsumenta, gdy projektujemy i potem zapewniamy unikatowe doświadczenia zakupowe. Allegro Delivery to nasz najnowszy pomysł na drodze do upraszczania zakupów w sieci. Ta innowacja w jednym miejscu zbiera kwestie dotyczące wyboru przewoźnika dla danego zakupu, pozwalając klientom skupić się jedynie na wyborze między preferowanym punktem odbioru a dostawą do domu. Ta nowa funkcjonalność pozwala na jeszcze lepszą współpracę między nami i naszymi partnerami logistycznymi, co pomaga wszystkim stronom zwiększyć ruch – mówi Roy Perticucci, Prezes Allegro.
– W drugim kwartale przypadł rok od uruchomienia Allegro.cz w Czechach. Był to też pierwszy pełny kwartał dla Allegro.sk na Słowacji. Obie platformy rewolucjonizują rynek w swoich krajach, a najlepsza na rynku selekcja ponad 220 milionów ofert na każdej z nich przełożyła się na ponad 2,5 mln aktywnych kupujących w Czechach i na Słowacji. Teraz przygotowujemy się do wejścia na Węgry, co planujemy jeszcze w tym roku. Raport na temat wpływu gospodarczego Allegro wykazał, że jesteśmy jednym z kluczowych kół zamachowych polskiej gospodarki, pomagając generować około 1 proc. polskiego produktu krajowego brutto i około 1 proc. siły roboczej w Polsce. Krok po kroku kontynuujemy międzynarodową ekspansję naszego modelu, chcąc ten pozytywny wpływ powielać w każdym kraju, w którym działamy – dodał Prezes.
Allegro przebija oczekiwania co do rentowności
Według raportu Customer Journey 2024, około 80 proc. Polek i Polaków kieruje swe kroki najpierw na Allegro jeśli chcą znaleźć to czego szukają na platformie handlowej. Jeśli po prostu szukają kolejnego zakupu online, już co trzeci polski konsument i konsumentka zaczyna od Allegro dzięki najszerszej ofercie i najlepszym cenom. Atrakcyjność platformy przekłada się na liczbę aktywnych kupujących, która wzrosła w Polsce do prawie 15 milionów. Allegro spełniło lub przekroczyło wszystkie swoje oczekiwania finansowe dotyczące działalności w Polsce w drugim kwartale dzięki setkom milionów atrakcyjnie wycenionych ofert od ponad 153 tysięcy sprzedawców. Średnie roczne GMV wśród aktywnych kupujących wzrosło o 5,6 proc. r/r, co przyspieszyło wzrost ogólnego GMV platformy w Polsce do 11,6 proc. r/r w drugim kwartale, czyli tempa ponad dwukrotnie szybszego od nominalnego wzrostu sprzedaży detalicznej w kraju. Szybszy niż kwartał wcześniej wzrost przychodów i nieustanna kontrola kosztów przełożyły się na wzrost skorygowanego zysku EBITDA o prawie 35 proc. r/r. Dzięki temu marża Allegro przekroczyła średnioterminowe aspiracje firmy i przebiła poziom 6 proc., a dźwignia finansowa zmalała prawie do 1x.
Allegro Smart! odnotowało najsilniejszy wzrost liczby subskrypcji w ujęciu kwartalnym od ponad czterech lat, a łączna liczba beneficjentów darmowej dostawy w ramach programu przekroczyła w Polsce 6 milionów. Liczba użytkowników Allegro Pay przekroczyła z kolei 2 miliony, a allegrowy fintech pomógł sfinansować 13,9 proc. GMV w drugim kwartale — prawie 2 pp więcej niż rok wcześniej. Marki Allegro zawsze były synonimem wygodnych zakupów online, a teraz dołączyło do nich Allegro Delivery, innowacyjna usługa logistyczna, skupiająca możliwości różnych partnerów logistycznych Allegro w jednym miejscu dla wygody konsumenta. One by Allegro i ORLEN Paczka są pierwszymi partnerami w ramach Allegro Delivery, co poszerza stworzoną w ten sposób wspólną sieć do około 18 tysięcy punktów odbioru w całej Polsce, w tym ponad 3800 automatów paczkowych Allegro One Box na koniec czerwca.
Udane wdrożenia w Czechach i na Słowacji otwierają drogę do dalszej ekspansji
W drugim kwartale Allegro.cz w Czechach obchodziło swoją pierwszą rocznicę, a Allegro.sk na Słowacji zamknęło swój pierwszy pełny kwartał. Każda z platform to ponad 220 milionów ofert, co przyciągnęło ponad 2,5 miliona aktywnych kupujących. Ten najbogatszy na obu rynkach wybór zapewniło ponad 53 tysięcy sprzedających, przy czym GMV generowane na obu nowych platformach przez lokalnych sprzedających z Czech i Słowacji wzrosła o ponad połowę kwartał do kwartału. To miało pozytywny wpływ na ruch na obu marketplace’ach, które odwiedzono 79 milionów razy w drugim kwartale, a sprzedano na nich 5,1 miliona przedmiotów, co z kolei przełożyło się na wzrost GMV z operacji międzynarodowych w ujęciu rocznym.
Wzrost subskrypcji Smart! utrzymał silne, dwucyfrowe tempo w Czechach, a na Słowacji z programu korzysta już ponad 100 tysięcy użytkowników i użytkowniczek. Smart! jest przykładem tego, jak Allegro stopniowo wdraża swoje popularne programy i marki na arenie międzynarodowej. Niedawno zadebiutowały w Czechach automaty paczkowe One Box — na koniec czerwca było ich ponad 140 w całym kraju i liczba ta wciąż rośnie. Maszyny są wyposażone w terminale umożliwiające płatność przy odbiorze (COD), co odpowiada potrzebom czeskich konsumentów i konsumentek. Trwa przekształcanie MALL i CZC w skutecznych sprzedających na Allegro. Ograniczanie niskomarżowej sprzedaży w MALL z jednej strony zmniejszyło wartość GMV generowaną przez czeskie marki, ale też obniżyło ich skorygowaną stratę EBITDA w ujęciu rocznym. Nowe platformy w Czechach i na Słowacji poszerzyły bazę docelową klientów i klientek Allegro o 16 milionów osób, a prawie drugie tyle zapewnią platformy planowane na nowych rynkach w regionie. Coraz większe doświadczenie grupy pozwala uruchamiać sprzedaż na nowych rynkach taniej i szybciej, automatycznie zwiększając zasięg i zapewniając nową GMV. Następny krok — Węgry.
– Allegro przyspieszyło wzrost GMV w grupie i utrzymało świetną marżowość w polskiej części biznesu w drugim kwartale. Przychody w Polsce wzrosły w tym czasie o 23,8 proc. rok do roku, co daje nam przestrzeń do większych inwestycji w marketing i nasz zespół, a także w nowe technologie jak i rozwój naszej oferty logistycznej pod marką Allegro One. Aktywni kupujący w Polsce zwiększyli swoje średnie roczne wydatki na Allegro o 5,6 proc., a wiele wskazuje na to, że klientki i klienci wydają coraz więcej na zakupy w większości kategorii. Siła naszego polskiego biznesu umożliwiła grupie dalsze ograniczenie dźwigni finansowej, tym razem do poziomu 1,04x, co daje nam elastyczność finansową przy inwestowaniu w międzynarodowej ekspansję Allegro. Nowe platformy w Czechach i na Słowacji wsparły naszą działalność poza Polską, co przełożyło się na wzrost GMV z działalności międzynarodowej o 34,4 proc. kwartał do kwartału. W stopniową ekspansję międzynarodową inwestujemy do 20 proc. naszego skorygowanego zysku EBITDA w Polsce – komentuje Jon Eastick, CFO Allegro.