W pierwszym półroczu 2024 r. wartość transakcji w nieruchomości handlowe w Polsce sięgnęła 1,76 mld euro. W tym 29 proc., ponad 500 mln euro dotyczyło nieruchomości handlowych. Stanowi to potwierdzenie dynamicznego wzrostu wartości transakcji na polskim rynku – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika z kolei, że w pierwszej połowie 2024 r. w Polsce powstało 15 nowych obiektów handlowych powyżej 5000 mkw. GLA, a kolejne 5 zostało rozbudowanych lub zmodernizowanych. Ich łączna powierzchnia handlowa wyniosła blisko 190 tys. Mkw. powierzchni najmu. Pozytywnie kształtują się również bieżące wyniki operacyjne, obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych były w pierwszym półroczu 2024 r. o 4,2 proc. wyższe niż w pierwszym półroczu 2023 r. W tym samym okresie, jak podaje Główny Urząd Statystyczny, wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł ogółem 2,7 proc..
Inwestycje i zwiększenie powierzchni handlowej
Wartość transakcji na rynku obiektów komercyjnych, jak podaje Cushman & Wakefield, wzrosła w pierwszej połowie 2024 r. aż o 80 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. Blisko jedna trzecia wszystkich transakcji dotyczyła obiektów handlowych, które pod względem wartości wyprzedziły jedynie biura. Oznacza to, że po kilku latach ostrożniejszego podejścia do rynku obiektów handlowych został on ponownie dostrzeżony przez inwestorów. Kolejnym czynnikiem potwierdzającym dobrą kondycję handlu jest dynamiczny przyrost nowej powierzchni handlowej w pierwszej połowie 2024 r. Dynamika inwestycji już w 2023 r. była o ponad 30 proc. lepsza od wcześniejszego okresu i ten trend utrzymuje się również w 2024 r. Potwierdza to wcześniejsze analizy Polskiej Rady Centrów Handlowych, z których wynika, że polski rynek nadal cechuje znaczny potencjał inwestycyjny, zwłaszcza w mniejszych w ośrodkach poniżej 100 tys. mieszkańców.
Wśród tegorocznych inwestycji dominowały parki handlowe, które łącznie odpowiadają za 92 proc., a centra handlowe za 8 proc. nowej powierzchni handlowej. Najwięcej nowych obiektów handlowych powstało na Śląsku, gdzie otwarto ich 5, o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw. GLA. Łącznie w strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce dominują centra handlowe, które mają w niej największy, 80 proc. udział. Kolejne 18 proc. przypada właśnie na parki handlowe, a 2 proc. na centra wyprzedażowe. Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne. Nieco ponad połowa nowoczesnej powierzchni handlowej usytuowana jest w 8 największych aglomeracjach, a reszta skupiona jest w ośrodkach od 400 tys. do poniżej 100 tys. mieszkańców.
Rosnące obroty
Z danych PRCH Turnover Index wynika, że w ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2024 r. wzrost obrotów w centrach handlowych, w stosunku do pierwszego półrocza 2023 r., wyniósł 4,2 proc., co oznacza, że był wyraźnie wyższy niż wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych dla całego handlu detalicznego ogółem, który w tym samym okresie wyniósł 2,7 proc.. Ciekawym przykładem jest kategoria odzież i akcesoria, w centrach handlowych najemcy odnotowali w niej 3,5 proc. wzrost obrotów, podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całego handlu w kategorii obejmującej tego rodzaju produkty odnotowano 14 proc. spadek sprzedaży. Świadczy to o dobrej kondycji centrów handlowych jako kanału sprzedaży.
W wybranych kategoriach, największe wzrosty obrotów w pierwszym półroczu 2024 r., w stosunku do pierwszego półrocza 2023 r., odnotowały: rozrywka 11,4 proc., zdrowie i uroda 10,9 proc. oraz gastronomia 5,9 proc.. Obroty najemców wzrosły też we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Najlepsze wyniki odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA) wykazując wzrost o 5,9 proc.. W dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) obroty najemców wzrosły o 4,2 proc., podobne wyniki miały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA), ich obroty wzrosły o 4 proc.. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 3,6 proc.. Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w pierwszej połowie 2024 r. o 0,9 proc. wyższa niż w pierwszym półroczu 2023 r.
Stabilność i siła branży
Jaki jest wspólny mianownik przytoczonych danych? Pokazują one stabilność i siłę polskiego rynku obiektów handlowych, który cieszy się zaufaniem międzynarodowych i polskich inwestorów, ma dobre fundamenty, a popyt wewnętrzny pozwala najemcom prowadzącym działalność w centrach handlowych z sukcesem realizować ich strategie sprzedażowe. Doświadczenie pandemii, wybuchu wojny w Ukrainie oraz silnej presji inflacyjnej pokazało, że potrafiliśmy radzić sobie również w trudnych okolicznościach. W efekcie, Polska oceniana jest jako stabilny, rozwijający się rynek na którym barto być obecnym.