Zgodnie z danymi e-Izby w tym roku po raz kolejny 100 proc. internautów przyznało, że przynajmniej raz kupili coś w e-commerce. 87 proc. kupuje regularnie, w tym prawie 40 proc. raz w tygodniu lub częściej. Z drugiej strony, atrakcyjna cena i promocje znów zaczynają odgrywać kluczową rolę w decyzjach zakupowych, a konsumenci skłaniają się ku zakupom cross-border, na platformach spoza UE, a także kupują w e-commerce produkty używane (47 proc.).
Czy to wszystko oznacza, że rynek e-commerce się wysycił i będzie spowalniał? Czy raczej odkryje nowe kierunki rozwoju? Jeśli ktoś może o tym wyrokować, to jedynie osoby na co dzień zarządzające kluczowymi firmami sprzedającymi w kanałach cyfrowych. Właśnie dlatego w ramach projektu „Dyrektor e-Commerce Roku” co roku pytamy właśnie ich i to, w jakich barwach widzą przyszłość e-handlu, jakie wyzwania i szanse dostrzegają oraz co będzie decydowało o e-sukcesie w najbliższym czasie.
Wizja i wyzwania e-przyszłości
W tym roku w badaniu wzięło z ponad 40 Liderów e-Commerce, a 18 podzieliło się z e-Izbą szerzej swoją wizją przyszłości. Są to: Jacek Kinecki – CEO Przelewy24, partner merytoryczny publikacji, Dorota Bachman – TuZwierzaki.pl, Maciej Bojczewski – Klub Zabawkowy, Grzegorz Bosowski – fly.pl, Mateusz Haber – Surf Inc., Adam Jankowiak – Chocolissimo, Agnieszka Kozłowska - MODIVO, Oskar Lipiński – Daag, Michał Jaworski – Rainbow Tours, Marcin Łachajczyk – Ceneo, Marcin Mielniczuk – e-zebra.pl, Magdalena Nowacka – Bolf/Denley, Mariusz Nowak – BRW SA, Michał Pachnik – CCC, Bartosz Pilch – SIG, Mariusz Serafin -Lancerto, Damian Sobaszek – GT Group Tomaszek, Magdalena Szady – Kronospan, Bartosz Zaborowski – Ziaja.
Ich zdaniem przyszłość e-commerce związana jest ściśle z technologią, w tym sztuczną inteligencją, ale nie tylko, chociaż w nią w rozmaitych aspektach inwestuje praktycznie 100 proc. badanych e-Liderów. E-Dyrektorzy wskazują również na takie nowoczesne obszary rozwoju biznesu cyfrowego jak voice ordering, asystenci zakupowi, doskonalenie wykorzystania big data, dalsza automatyzacja rozprzestrzeniająca się praktycznie na wszystkie obszary działania firm, hiper personalizacja, a także green commerce i dostępność dla osób o specjalnych potrzebach, czyli inclusion. Co lub kto dopełnia ten technologiczny obraz? Badani e-Liderzy w centrum stawiają konsumenta, uznając, że kluczowym obszarami w najbliższych 3-5 latach stanie się zarządzanie informacją i wiedzą o konsumentach, stały dialog z nimi i hiper personalizacja komunikacji oraz ofert, czyli jak najlepsze dopasowywanie i wręcz odgadywanie potrzeb i zachcianek konsumenckich, a także utrzymanie tzw. „human touch” coraz powszechniej stosowanych automatycznych rozwiązań i systemów.
Czy e-commerce zwalnia?
Dyrektorzy e-Commerce w tym roku ostrożniej wypowiadają się o tempie wzrostu rynku. O 16 p.p. wrosły wskazania na tempo do 10 proc. rocznie, a o -7 p.p. spadły wskazania na wzrost rzędu 25 proc. i więcej. Mimo to, wciąż e-commerce jest i – zgodnie z przewidywaniami – będzie najszybciej rosnącą częścią polskiej gospodarki. Owszem, w czasie inflacji, spowolnienia gospodarczego, walki cenowej i wyścigu technologicznego, nie wszyscy znajdą się wśród zwycięzców. Liczyć będzie się elastyczność, otwartość na konsumenta, szybkie reagowanie na zmiany i sytuacje kryzysowe a także umiejętne inwestowanie w nowe technologie, przy czym to „umiejętne” wiąże się z zatrudnieniem i utrzymaniem w firmach właściwych, doświadczonych i posiadających wizję ludzi na kluczowych stanowiskach, co z kolei jest wskazywane jako jedno z największych wyzwań najbliższych lat.
Czy e-commerce będzie rządzone czy wspierane przez AI?
Ogromnie ciekawym i nowym wątkiem tegorocznego badania jest kwestia zastępowania przez sztuczną inteligencję różnych cyfrowych zawodów. Wydaje się jednak, że Liderzy e-Commerce nie obawiają się o swoją pozycję. Typują, że osoby odpowiadające za strategię i wizję, a także architekturę nowych rozwiązań będą raczej wspierane niż zastępowane przez AI. A kto zostanie zastąpiony lub już jest zastępowany przez e-Siri czy e-chatujący GPT? Tego można dowiedzieć się z lektury raportu.
Dane pochodzą z drugiej edycji badania i raportu „Dyrektor e-Commerce Roku 2024” wykonanych na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej przez firmę badawczą Mobile Institute.