Sprzedaż Castorama Polska w I półroczu 2024/25 wzrosła o 2,8 proc. osiągając 941 mln GBP (LFL -0,2 proc.). W Polsce, pomimo niekorzystnego wpływu pogody na popyt na produkty sezonowe w maju i czerwcu, bazowy trend sprzedaży poprawił się w porównaniu z I kwartałem br. W tym kwartale Castorama Polska osiągnęła dodatnią sprzedaż w kategoriach podstawowych i projektowych.
Pozytywny wzrost sprzedaży LFL w podstawowych kategoriach był napędzany dobrymi wynikami w kategoriach budownictwa i stolarki oraz narzędzi. Trendy sprzedaży w kategoriach podstawowych i projektowych stopniowo się poprawiały i były pozytywne w II kwartale, ale na sprzedaż w kategoriach sezonowych negatywnie wpłynęła pogoda (II kwartał -5,4 proc. w porównaniu z I kwartałem +5,5 proc.). W ujęciu rok do roku Castorama osiągnęła lepsze wyniki niż szerszy rynek (mierzony przez GfK).
Wzrost sprzedaży online, rośnie liczba sklepów
W związku z wdrożeniem nowej technologii cyfrowej w poprzednim roku sprzedaż e-commerce Castoramy wzrosła o 2,5 proc. rok do roku. Penetracja sprzedaży e-commerce wyniosła 4 proc. (H1 23/24: 4 proc.; H1 19/20: 2 proc.). Firma nadal koncentruje się na rozszerzaniu oferty dla klientów profesjonalistów poprzez dalsze wdrażanie stref „CastoPro” w sklepach, wyspecjalizowanych partnerów handlowych oraz rozwój dedykowanej aplikacji mobilnej dla klientów „Pro”.
Wzrost powierzchni sprzedaży przyczynił się do ok. 3 proc. całkowitej sprzedaży w Polsce. W I półroczu Castorama Polska otworzyła cztery sklepy (trzy wielkopowierzchniowe w Pile, Białej Podlaskiej i Piotrkowie Trybunalskim oraz jeden kompaktowy sklep w formule Smart w Grójcu), zwiększając łączną liczbę sklepów w Polsce do 106 na dzień 31 lipca 2024 r.
Wyniki Grupy Kingfisher
Sprzedaż całkowita Kingfisher była zgodna z oczekiwaniami grupy i wyniosła 6,8 mld GBP, notując spadek o 2,4 proc. (vs. ubiegły rok LFL). Skorygowany zysk przed opodatkowaniem wyniósł 334 mln GBP, co oznacza spadek o 0,5 proc. rok do roku. Wolne przepływy pieniężne osiągnęły wartość 421 mln GBP.
Grupa odnotowała sukces w kanale e-commerce, notując wzrost sprzedaży w I półroczu o 8,4 proc. Prawie jedna piąta całej jej sprzedaży pochodzi obecnie z kanału e-commerce. Dużym motorem tego sukcesu była platforma marketplace B&Q, która osiągnęła 40 proc. udziału w sprzedaży online. Platformy marketplace w Hiszpanii i Portugalii oraz we Francji dobrze się rozwijają, a marketplace w Polsce zostanie uruchomiony w drugiej połowie roku.
Kingfisher poczynił również duże postępy w rozwoju oferty dla klientów profesjonalistów we Francji, w Hiszpanii i Portugalii oraz w Polsce, gdzie nadal inwestuje w wyspecjalizowanych pracowników oraz dedykowane gamy i usługi „Pro”.