Studenac otrzymała zgodę słoweńskiego urzędu antymonopolowego na przejęcie sieci Kea. Finalizacja transakcji to pierwszy krok w międzynarodowej ekspansji chorwackiej firmy.
Dzięki uzyskaniu zgody słoweńskiego urzędu antymonopolowego na przejęcie Kea, licząca ponad 1 300 placówek sieć Studenac powiększy się o kolejne 32 sklepy. Placówki Kea, których średnia powierzchnia wynosi około 250 m2, obecne są przede wszystkim w takich słoweńskich miastach i regionach jak Celje, Maribor, Prekmurje i Primorje. W ubiegłym roku Kea osiągnęła blisko 50 mln euro przychodów.
– Wejście Studenac do Słowenii jest naturalnym pierwszym krokiem w międzynarodowej ekspansji naszej sieci – powiedział Michał Seńczuk, prezes Studenac. – Wierzymy, że wspólne wartości oraz nasze know-how w połączeniu z potencjałem rynkowym Kea, będą solidną podstawą do budowania naszej pozycji w Słowenii. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze efekty wprowadzenia na nowy rynek naszych innowacji, produktów dostosowanych do potrzeb współczesnych konsumentów i naszej filozofii, która stawia klienta w centrum uwagi – dodał Michał Seńczuk.
Wzrost organiczny i akwizycje
Sieć Studenac rozwija się zarówno poprzez wzrost organiczny, jak i przejęcia. Od 2018 roku, kiedy Studenac został przejęty przez fundusz zarządzany przez Enterprise Investors, sieć zrewolucjonizowała chorwacki rynek. Unikalny format sklepów proximity w dogodnych lokalizacjach, w których można zrobić szybko i wygodnie codzienne zakupy, pozwolił sieci Studenac zwiększyć ponad 3-krotnie liczbę placówek (z 385 sklepów w 2018 roku do ponad 1 300 na koniec pierwszego półrocza 2024 roku) i rozszerzyć działalność z rodzimej Dalmacji na teren całej Chorwacji.
Dziewięć zrealizowanych dotychczas znaczących akwizycji pozwoliło sieci Studenac wypracować model, który umożliwia jej szybko rozpoznać potrzeby lokalnych konsumentów i dostosować do nich swoją ofertę w różnych regionach Chorwacji.
Słowenia to kraj oferujący atrakcyjne uwarunkowania makroekonomiczne i demograficzne, należący do strefy euro, ma drugie – wg Eurostat – najwyższe PKB na mieszkańca spośród 11 członków Unii Europejskiej z Europy Środkowej. Badania zlecone przez Studenac wskazują na znaczące możliwości organicznej ekspansji formatu proximity rozwijanego przez sieć.