W pierwszej połowie 2024 r. skonsolidowane przychody spółek zarządzanych przez Maxima Grupe wzrosły o 4,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, osiągając 3 mld euro.
Największy wpływ na ten wzrost miała trwająca ekspansja w Polsce i Bułgarii, a także zwiększona sprzedaż na Litwie i Łotwie. Przychody ze sprzedaży detalicznej porównywalnej (LFL), liczone po stałym kursie wymiany, wzrosły o 2,2 proc..
Całkowity wzrost przychodów Grupy w pierwszej połowie tego roku był niższy niż w roku ubiegłym, głównie ze względu na spowolnienie konsumpcji i spadek inflacji, zwłaszcza w Estonii i Polsce, a także zaprzestanie działalności Barbory w Polsce.
Ekspansja w Polsce
Największa część wzrostu przychodów pochodziła z Polski, gdzie miała miejsce najbardziej aktywna ekspansja sieci sklepów, co zaowocowało wzrostem przychodów o 11,2 proc., przekraczającym 920 mln euro. Chociaż przychody sieci Stokrotka i T Market odnotowały stały wzrost, silna konkurencja i niższe ceny produktów doprowadziły jedynie do niewielkiego wzrostu obrotów sklepów LFL.
W krajach bałtyckich wzrost przychodów sklepów LFL przekroczył lub zrównał się ze wskaźnikiem wzrostu rynku, przy czym Litwa odnotowała najwyższy wzrost LFL na poziomie 4,7 proc.. EBITDA Grupy wyniosła 209 mln euro, co oznacza spadek o 10,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Spadek rentowności wynikał głównie z nasilenia konkurencji i wzrostu płac, co znacząco wpłynęło na koszty operacyjne.
W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku całkowite przychody segmentu e-commerce w pierwszej połowie 2024 r. były o 8 mln euro niższe z powodu zaprzestania działalności w Polsce w marcu, ale sprzedaż brutto w sklepach internetowych Barbora w krajach bałtyckich wzrosła o 4 mln euro, a liczba aktywnych klientów Barbora również wzrosła.
24 nowe sklepy
Inwestycje w aktywa trwałe w pierwszej połowie 2024 r. wyniosły 109 mln euro, czyli o 53 mln euro więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Inwestycje znacznie wzrosły ze względu na budowę centrum logistycznego Maxima na Litwie, które rozpoczęło działalność w czerwcu, a także renowację większych sklepów i przejęcie nieruchomości, na których działają sklepy Grupy. W pierwszej połowie 2024 r. otwarto 24 nowe sklepy, w tym 16 w Polsce, 5 w Bułgarii, 2 na Litwie i 1 na Łotwie.
Zadłużenie netto Grupy wzrosło w porównaniu z pierwszą połową 2023 r., osiągając 1,166 mld euro do końca półrocza, a wskaźnik dźwigni finansowej wzrósł do 2,6x. Wzrost ten był spowodowany głównie wyższymi zobowiązaniami z tytułu leasingu z powodu rosnących cen czynszów i rosnącej liczby sklepów w Polsce.