Do oficjalnego startu systemu kaucyjnego w Polsce pozostało już niecałe 5 miesięcy, więc jest to ostatni przysłowiowy “dzwonek” do tego, aby rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowych przepisów. Z tego co obserwujemy na polskim rynku wynika jednak, że wciąż wiele firm nie jest jeszcze gotowych nie tylko na wdrożenie systemu, ale także na przygotowanie na nie swoich partnerów biznesowych – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Piotr Lubiewa-Wieleżyński, Dyrektor Rozwoju Sprzedaży w Carrefour Polska.
Być może nadal nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że system kaucyjny dotknie nie tylko producentów napojów czy sklepów je sprzedających, ale także np. restauracje, galerie handlowe, stacje paliw, a także wiele innych punktów, które sprzedają jakiekolwiek napoje lub nawet tylko wodę butelkowaną.
Przygotowania na zaawansowanym etapie
Carrefour Polska jest już na bardzo zaawansowanym etapie przygotowań do wdrożenia systemu. W zasadzie mogę powiedzieć, że jeżeli miałby ruszyć on w dniu jutrzejszym, to nasza sieć bez większych problemów poradziłaby sobie ze wszystkimi obowiązkami z niego wynikającymi. Skąd mamy taką pewność? Carrefour, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce, rozpoczął testowanie rozwiązań w ramach nadchodzącego systemu kaucyjnego już w grudniu 2020 roku. Wtedy to, w ramach realizowanej strategii zrównoważonego rozwoju, rozpoczęliśmy przyjmowanie w naszych warszawskich sklepach szklanych butelek zwrotnych bez konieczności okazywania ich dowodów zakupu, zwracając klientom kaucję w e-bonach płatniczych. Było to przełomowe działanie na rynku, bo nagle klienci zyskali miejsce, gdzie w każdej chwili mogli oddać butelki zwrotne. Szybko ten etap testów rozszerzyliśmy na wszystkie nasze sklepy własne w Polsce, co dało nam ogromnę bazę doświadczeń w ramach zarządzania manualną zbiórką odpadów. W ciągu 3.5 roku testów odebraliśmy od klientów 45 milionów butelek szklanych, czyli ponad 2,5 razy więcej niż sprzedaliśmy w tym czasie. Co jednak ważniejsze, poznaliśmy dokładnie wszelkie aspekty manualnego zarządzania zbiórką odpadów na każdym etapie jej realizacji.
Drugim etapem naszego testu, było uruchomienie w styczniu 2023 roku własnego systemu kaucyjnego, ale opartego tym razem na automatycznej, odpłatnej zbiórce opakowań PET i aluminiowych do butelkomatów. Był on realizowany w 10 wybranych naszych placówkach w województwie śląskim. W ramach tego etapu, w ciągu 1.5 roku, odebraliśmy od klientów 20 milionów butelek PET i puszek aluminiowych po napojach oraz wypłaciliśmy klientom za nie ponad 2 miliony złotych kaucji. Ten test pozwolił nam z kolei poznać zalety i wady zbiórki automatycznej w różnej wielkości sklepach oraz galeriach handlowych. Podczas obu tych testów, napotkaliśmy oczywiście wiele problemów i trudności w zbiórce opakowań – od uciążliwości zapachowej odpadów, przez kwestie dotyczące jakości oddawanych odpadów, kolejek przy maszynach czy ich blokowania lub awarii z powodu niewłaściwych opakowań. Dzięki nim mamy jednak wiedzę i wiemy jak pokonać te trudność szybko, i z jak najmniejszych wpływem na naszych klientów.
Ostatnim etapem naszych testów, jest uruchomiony 8 sierpnia br., pilotaż systemu kaucyjnego w Warszawie, podczas którego wspólnie z PolKą – Polską Kaucją, jednym z pierwszych zarejestrowanych na polskim rynku operatorów system kaucyjnego, a także InPostem oraz Muszynianką testujemy rozwiązania w wymiarze, w jakim zaczną one obowiązywać w Polsce od 1 stycznia 2025 roku. W ramach pilotażu odpłatnie odbieramy od klientów wszystkie 3 frakcje opakowań: szklane butelki zwrotne, butelki PET do pojemności 3 litrów oraz puszki aluminiowe do pojemności 1 litra, a zbiórka odbywa się automatycznie, czyli do wyspecjalizowanych maszyn sortujących, tzw. butelkomatów. Łącznie w pilotażu weźmie udział 36 sklepów różnych formatów należących do tej sieci. Naszym celem w ramach pilotażu jest przetestowanie systemów zbiórki automatycznej, procesów logistycznych oraz organizacyjnych, ale także zmiana nawyków konsumenckich. Do tej pory Polacy byli zachęcani bowiem do segregacji odpadów oraz zgniatania butelek i puszek przed ich wyrzuceniem. Wraz z wejściem systemu kaucyjnego, czyli od 1 stycznia 2025 roku, a także w naszym pilotażu, ważna będzie zmiana tych przyzwyczajeń. Klienci otrzymają zwrot kaucji lub zapłatę za oddane opakowania, tylko i wyłącznie wtedy gdy przyniosą do sklepu opakowania nie zgniecione, a także z czytelnym kodem kreskowym.
Kluczowa wygoda i szybkość zwrotu opakowań
To co ważne w naszym podejściu do systemu kaucyjnego to fakt, że nie zapominamy o naszych partnerach biznesowych. Zaprosiliśmy już do testów kilku naszych franczyzobiorców, aby sprawdzić z nimi różne warianty zbiórki opakowań w ich sklepach. Będziemy testować, jaki będzie najlepszy model zbiórki w sklepach convenience, a jaki w supermarketach i stacjach paliw, czy maszyna powinna być zlokalizowana w sklepie czy na zewnątrz. Te elementy zaczynamy właśnie testować. Podobnie ma się kwestia galerii handlowych. Carrefour posiada w Polsce ponad 30 centrów handlowych, w których również testowaliśmy zbiórkę opakowań i mamy wypracowane know-how. Wiemy, np. jak ją zorganizować, aby nie było uciążliwa dla innych najemców, ale aby spełniała swoją rolę i przyciągała do takiego obiektu dodatkowych klientów. Będziemy dzielić się tą wiedzą także z właścicielami obiektów, w których działają nasze sklepy, i w których to my jesteśmy najemcami.
Druga połowa 2024 roku to ostatnia prosta na drodze przygotowań do wdrożenia systemu kaucyjnego w Polsce. Naszym nadrzędnym celem jest zadbanie o jak najlepsze doświadczenie klienta. Ono jest dla nas najważniejsze i chcemy, żeby klienci wybierali nasze obiekty, właśnie ze względu na wygodę i szybkość zwrotu opakowań. Na to stawiamy w naszych testach i m.in, na tym chcemy budować naszą przewagę konkurencyjną na polskim rynku w 2025 roku.
Autorem komentarza jest Piotr Lubiewa-Wieleżyński, Dyrektor Rozwoju Sprzedaży w Carrefour Polska.