W ciągu zaledwie sześciu miesięcy dwa pilotażowe sklepy Castorama w Polsce odseparowały 130 ton czystego gruzu, który nie trafi na wysypisko. Aby zobrazować skalę, 130 ton gruzu to liczba, która mogłaby wypełnić około 10 dużych ciężarówek. Ten wynik jest efektem działań w ramach nowego programu „Zero odpadów na wysypiska”, którego wdrażanie firma rozpoczęła w lutym bieżącego roku.
Aktualnie udział w nim biorą już 42 sklepy Castorama. Nowe podejście, mające na celu zmniejszenie liczby odpadów trafiających na wysypiska, jest kluczowym krokiem sieci w kierunku troski o planetę oraz jednym z priorytetów strategii odpowiedzialnego biznesu Castoramy na 2024 rok.
Program „Zero odpadów na wysypiska” to inicjatywa mająca na celu znaczne ograniczenie, a nawet całkowite wyeliminowanie odpadów, które nie mogą być powtórnie przetworzone. W ramach projektu sieć udoskonala proces zarządzania odpadami w swoich sklepach oraz edukuje pracowników w zakresie odpowiedzialnego gospodarowania nimi. Skala oddziaływania firmy w tym zakresie jest znacząca, ponieważ ponad 100 sklepów należących do Castoramy generuje w skali roku ponad 30 tys. ton odpadów.
Zielony biznes
W rozpoczętym na początku 2024 roku pilotażu projektu, wzięły udział dwa sklepy: Castorama Gdańsk Osowa i Castorama Katowice. Pierwszym krokiem było szczegółowe zbadanie istniejącego procesu gospodarowania odpadami w tych lokalizacjach. Analizie poddano źródła powstawania odpadów oraz dotychczasowe metody ich segregacji i utylizacji. Bardzo istotne okazały się również opinie i sugestie pracowników oraz dyrekcji sklepów. Na ich podstawie opracowano konkretne rozwiązania, w tym jedną z kluczowych inicjatyw: segregację odpadów budowlanych na tzw. gruz brudny i czysty.
– Castorama, jako sklep z szeroką ofertą produktów do budowy i remontu domów i mieszkań generuje specyficzne i często dość trudne do przetworzenia odpady. W ramach programu skupiliśmy się na analizie tych najczęściej występujących u nas, czyli odpadów budowlanych. Po dokładniejszym zbadaniu okazało się, że możemy lepiej segregować nawet te bardzo wymagające frakcje. Wyszczególniliśmy m.in. odpady mineralne, czyli mówiąc potocznie tak zwany „czysty gruz”: elementy betonowe, cegły, dachówki, płytki ceramiczne niezanieczyszczone innymi materiałami, takimi jak metal czy plastik. Dzięki ich odseparowaniu odpady te, mogą być ponownie wykorzystane, na przykład do utwardzania nawierzchni przy budowie dróg. – tłumaczy Paweł Tokarz, dyrektor sklepu Castorama Katowice.
Po zakończeniu pilotażowego etapu, w czerwcu br. do programu dołączyło kolejnych 40 sklepów Castorama. W placówkach pojawiła się nowa infrastruktura do segregacji odpadów, pozwalająca już na wstępnym etapie bardziej szczegółowo oddzielać rodzaje śmieci, a także dodatkowe, precyzyjne oznaczenia na pojemnikach, które ułatwiają pracownikom właściwe sortowanie. Sklepy prowadzą także wewnętrzne szkolenia zespołów z prawidłowej segregacji, ponieważ to właśnie ich zaangażowanie ma ogromne znaczenie dla powodzenia programu. Na bieżąco monitorują także postępy swoich działań i informują o nich pracowników oraz klientów. By rozpowszechniać dobre praktyki wśród klientów, na terenie sklepów regularnie organizowane są różnego rodzaju akcje proekologiczne. Wśród nich warto wymienić m.in. „Kwiaty za elektrograty” czy adresowane do najmłodszych warsztaty „Majsterkowo”.
Program „Zero odpadów na wysypiska” obejmie wszystkie sklepy
– Dołączenie do programu „Zero odpadów na wysypiska” zmotywowało nas do poszukiwania nowych sposobów na lepszą segregację odpadów. Zbieramy odpady zielone z działu ogród, a ziemię, która zostaje nam z kwiatów, wykorzystujemy do użyźniania naszych trawników. Z kolei nieaktualne materiały reklamowe znajdują nowe życie w ramach warsztatów dla dzieci Majsterkowo, gdzie są kreatywnie przetwarzane. Dzięki temu podejściu możemy efektywnie zarządzać odpadami, a jednocześnie edukować najmłodszych w zakresie ekologii. – podkreśla Tomasz Czuba, kierownik obiektu w sklepie Castorama Gdańsk Osowa.
Ważnym zagadnieniem jest również gospodarowanie plastikiem, który nadaje się do bezpośredniego recyklingu. Odpady te mogą być przetworzone na surowce do produkcji np. ekologicznych doniczek dostępnych w ofercie Castoramy, a produkowanych z folii stretch.
W zeszłym roku zapoczątkowaliśmy także współpracę z firmą EGGER, która odbiera z części naszych sklepów odpady drzewne. Odpady te są następnie przetwarzane i wykorzystywane do produkcji produktów oraz półproduktów drewnopochodnych. W tym roku udało nam się odebrać już 260 ton odpadów drzewnych, co odpowiada ilości drewna wystarczającej do wyprodukowania około 17 tysięcy biurek lub pokrycia powierzchni ponad 50 standardowych boisk piłkarskich panelami podłogowymi.
– Nasze działania na rzecz planety to nie tylko inspirowanie klientów do proekologicznych wyborów, ale też ciągłe ulepszanie naszych procesów operacyjnych. Jako liderzy w zrównoważonym budownictwie i efektywności energetycznej, dbamy zarówno o naszą ofertę, jak i zarządzanie naszymi obiektami. Wierzymy, że podejmowane przez nas inicjatywy naprawdę wpływają na przyszłość planety. – mówi Kinga Sowik, dyrektorka ds. odpowiedzialnego biznesu Castorama Polska.
Do końca 2024 roku Castorama planuje wdrożenie programu „Zero odpadów na wysypiska” we wszystkich swoich sklepach w Polsce. Program ten jest elementem rozszerzającym dotychczasowe inicjatywy firmy w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego.