W tej chwili mamy 76 kawiarni Starbucks w Polsce. Pod koniec lipca otworzyliśmy nowy lokal w Elektrowni Powiśle w Warszawie i na pewno w Polsce nie powiedzieliśmy ostatniego słowa. Wiemy, że jest jeszcze wiele miejsc, w których nasi fani czekają na kawiarnie Starbucks i będziemy robić co w naszej mocy, by ich nie zawieść – mówi w rozmowie z Omnichannelnews.pl Paula Chudzińska – Brand Manager w Starbucks Polska.
Grupa AmRest w ramach sieci Starbucks prowadzi łącznie 400 kawiarni w Europie. Czy Polska pozostaje kluczowym rynkiem dla firmy w zakresie długofalowej strategii rozwoju marki?
Paula Chudzińska: Polska jest jednym z kluczowych rynków pod kątem rozwoju marki Starbucks. Nasze działania są konsekwentnie ukierunkowane na bycie blisko lokalnych społeczności, a także dostarczanie wyjątkowych doświadczeń Gościom. Inwestujemy w rozwój nowych lokalizacji oraz utrzymywanie standardów jakości obsługi. Dbamy także o to, aby nasze kawiarnie były nie tylko miejscem, gdzie można napić się doskonałej kawy, ale również przestrzenią, gdzie nasi Goście mogą się spotykać, pracować oraz odpoczywać.
Na jakich działaniach skupia się marka – dalszym skalowaniu biznesu poprzez nowe otwarcia, wprowadzaniu nowości w koncepcie kawiarni, a może poszerzaniu oferty produktowej?
Na polskim rynku absolutnie nie koncentrujemy się na jednym obszarze, ale działamy wielotorowo. Chcemy być blisko naszych Gości, dlatego stawiamy na stałe otwieranie nowych lokalizacji. W zależności od miejsca dostosowujemy również formaty kawiarni. W naszym portfolio oprócz standardowych kawiarni są też inne koncepty, takie jak np. wyspa w CH Sadyba Best Mall, czy Drive Thru w Bielanach Wrocławskich. Na bieżąco odnawiamy także nasze najstarsze lokale, aby zapewnić komfort naszym Gościom.
Jednocześnie niezmiennie poszerzamy ofertę produktową, wprowadzając nowe smaki i produkty, które odpowiadają na potrzeby naszych Gości. Szukanie innowacyjnych rozwiązań, szeroki wybór różnorodnych napojów, możliwość ich personalizacji, czy wpisywanie się w aktualne trendy – to niewątpliwie nasze wyróżniki.
Ostatnio kawiarnia Starbucks w Westfield Arkadia w Warszawie przeszła metamorfozę. Jakie zmiany wprowadzono w lokalu? Czy działania związane z remontami, odświeżeniem będą realizowane w kolejnych kawiarniach?
Dążymy do zapewnienia naszym Gościom jak najlepszych doświadczeń, dlatego w tym roku zmodernizowaliśmy już sześć lokali. Renowacje będą kontynuowane też w kolejnych kawiarniach, które są na rynku od dłuższego czasu. Modernizacje pozwalają nam nie tylko odświeżyć wygląd, ale także wprowadzać do lokali nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak m.in. digital menu boardy, które powoli zastępują tradycyjne, drukowane menu. W planach mamy także dalsze rozwijanie technologii w kawiarniach, które dają większy komfort Gościom podczas pobytu u nas.
We wspomnianej Arkadii oprócz wyposażenia zmienił się wystrój – inspirowany jest on drzewkami kawowca, gdzie uspokajające zielone motywy łączą się z eleganckim drewnem. Podążając za trendem digitalizacji, pojawiły się również wspomniane cyfrowe menu boardy.
Jakie lokalizacje są interesujące dla Starbucks – centra handlowe, biurowce, ulice, a może parki handlowe? Co jest dla Państwa istotne przy doborze nowych lokalizacji?
Interesują nas różne lokalizacje. Kluczowe przy wyborze nowego miejsca jest, aby było ono atrakcyjne i łatwo dostępne dla naszych sympatyków. Ważne jest również otoczenie, które powinno sprzyjać tworzeniu wyjątkowych doświadczeń związanych z piciem kawy. Oczywiście nie bez znaczenia są również kwestie biznesowe, takie jak chociażby koszty utrzymania lokalizacji.
Nie ma co ukrywać, że na rynku gastronomicznym panuje duża konkurencja. Do tego dochodzą rosnące koszty utrzymania lokali, co powoduje, że prowadzenie rentownego biznesu wymaga dużych nakładów inwestycyjnych i dobrze zbudowanej koncepcji sprzedażowej. Jakie Państwo radzą sobie z tymi wyzwaniami?
Nieustannie monitorujemy bieżącą sytuację, aby skutecznie odpowiadać na zachodzące zmiany. Duża konkurencja jest dla nas mobilizacją do wprowadzania innowacji i rozwoju. Nieustannie optymalizujemy nasze procesy, dzięki czemu lepiej zarządzamy kosztami i zasobami.
Jak wspomniałam wprowadzamy również nowoczesne technologie, które zwiększają efektywność naszych lokali, a także inwestujemy w rozwój pracowników, co przekłada się na wysoki standard obsługi. Dzięki temu możemy utrzymać wyjątkową jakość naszych usług i dostosować się do zmieniających się oczekiwań Gości.
Czy staracie się związać klienta z marką Starbucks na dłużej, na przykład poprzez program lojalnościowy?
W Starbucks dążymy do zapewnienia naszym Gościom spójnego doświadczenia, niezależnie od kanału, z którego korzystają. Nasza aplikacja mobilna powiązana z programem Starbucks® Rewards odgrywa kluczową rolę w tym zakresie. Umożliwia ona zbieranie punktów lojalnościowych (Gwiazdek) oraz korzystanie z dedykowanych ofert. Pod koniec ubiegłego roku aplikacja została zaktualizowana – znieśliśmy konieczność płacenia w niej poprzez pre-paid, dzięki czemu korzystanie z niej stało się jeszcze łatwiejsze. Mechanizm jest bardzo prosty – za każde wydane 2 zł użytkownik aplikacji zyskuje jedną Gwiazdkę. Po uzbieraniu 80 Gwiazdek automatycznie otrzymuje on kupon na darmowy napój w rozmiarze Tall lub Grande. A gdy na koncie zbierze się 200 Gwiazdek, uczestnik programu otrzymuje Złoty Status. Dzięki temu przy każdej wizycie w kawiarni może dostał dodatkowy shot espresso, wybrany syrop lub bitą śmietanę całkowicie za darmo. Złoty Status daje także możliwość cieszenia się urodzinowym upominkiem w postaci słodkiego ciasta lub ulubionego napoju.
By dotrzeć do większej liczby klientów rozwijacie usługę delivery. Czy to ważny element w strategii rozwoju Starbucks?
Staramy się dostosować naszą ofertę do zmieniających się potrzeb klientów, dlatego w czasie pandemii wprowadziliśmy i cały czas rozwijamy usługę Starbucks® Delivers, która umożliwia naszym Gościom wygodne zamawianie ulubionych napojów i przekąsek bez wychodzenia z domu. To szczególnie ważne w czasach pracy zdalnej, kiedy wielu naszych Gości nie wychodzi do biura, gdzie przed pandemią w okolicy lub po drodze miało swoją ulubioną kawiarnię Starbucks. Teraz część tych doświadczeń związanych z ważnym dla nich rytuałem mogą mieć na wyciągnięcie ręki również podczas pracy z domu.
Chociaż dokładne liczby mogą się zmieniać, usługa dostawy zyskuje coraz większą popularność i jest ceniona przez naszych sympatyków za wygodę i elastyczność. Monitorujemy ten kanał sprzedaży i tak dostosowujemy działania, aby zapewnić jak najlepszą jakość i efektywność obsługi – co przekłada się na rosnące zainteresowanie i satysfakcję Gości.
Z jaką liczbą kawiarni Starbucks zamknie 2024 rok?
W tej chwili mamy 76 kawiarni. Pod koniec lipca otworzyliśmy nowy lokal w Elektrowni Powiśle w Warszawie i na pewno w Polsce nie powiedzieliśmy ostatniego słowa. Wiemy, że jest jeszcze wiele miejsc, w których nasi fani czekają na kawiarnie Starbucks i będziemy robić co w naszej mocy, by ich nie zawieść.
Dziękujemy za rozmowę.