Ponad 190 mld PLN wyniesie wartość krajowego rynku e-commerce w 2028 roku, przy rocznym wzroście na poziomie 8 proc. (CAGR). Oznacza to, że wycena tego rynku w 2024-2028 wzrośnie o 52 mld PLN. Poszczególne kategorie będą rosły od 28 aż do 60 proc. – tak wynika z najnowszego raportu Strategy&: “E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój”.
W obliczu zmieniających się czynników makroekonomicznych polski rynek e-commerce doświadcza spadku przewidywanych poziomów wzrostu względem prognoz z 2022 roku. Spowolnienie gospodarcze i presja inflacyjna w 2023 roku spowodowały wytracenie post-covidowego tempa rozwoju. Pomimo poprawy wskaźnika zaufania konsumentów, Polacy częściej patrzą na ceny i bardziej świadomie zarządzają budżetem.
Jednocześnie rynek e-commerce w Polsce osiągnął dojrzałość, co prowadzi do zaostrzającej się konkurencji. Wzrost wolumenów sprzedaży wynika nie tylko z ekspansji kanału, ale także z intensywnej rywalizacji między graczami rynkowymi – podkreślają autorzy raportu.
Najważniejsze trendy e-commerce
Rozwój marketplace’ów
Obecnie wśród dużych sprzedawców na polskim rynku handlu online dominuje trend uruchamiania własnych marketplace’ów. Pozwala to na łatwe poszerzenie oferty i przyciągnięcie klientów, a dla małych podmiotów stanowi dobrą alternatywę, eliminując konieczność inwestowania we własne platformy, a także dając możliwość wykorzystania potencjału ruchu pozyskiwanego przez dużych graczy.
Integracja omnichannelowa
Ostatnie lata wskazują, że na rynku kluczowe może okazać się podejmowanie strategicznych partnerstw. W ramach tych działań, oprócz rozwoju marketplace’ów, obserwuje się nawiązywanie współpracy pomiędzy podmiotami oferującymi komplementarne usługi, takimi jak dostawcy q-commerce (quick commerce) i gracze działający offline.
Międzynarodowa unifikacja platform
Gracze o zasięgu międzynarodowym inwestują w unifikację swoich platform (sklepów online i aplikacji) z innymi krajami w grupie. Te działania nie tylko zwiększają szansę na uzyskanie większej marży poprzez dostęp do zagranicznych rynków, ale także zapewniają sobie porównywalność wskaźników biznesowych, a co za tym idzie łatwiejsze przenoszenie dobrych praktyk biznesowych pomiędzy krajami.
Automatyzacja i doskonalenie Customer Experience
Wzrost konkurencyjności rynku stwarza potrzebę poszukiwania nowych źródeł oszczędności. Przejawami tych działań są inwestycje w usprawnienie lub uproszczenie procesów – automatyzacja w zakresie platformy e-Commerce czy rozbudowa infrastruktury magazynowej do obsługi zamówień. Sprzedawcy deklarują również wzrost wydatków na rozwiązania UI/UX oraz w personalizację oferty, co podkreśla wagę, jaką posiada poprawa doświadczeń konsumenta w strategii rozwoju marek.
Rozwój m-commerce
Kierunek rozwoju e-commerce zależy od branży – niektóre kategorie produktowe (np. Dom i Ogród) wciąż obserwują wysoki udział sprzedaży stacjonarnej w finalizacji ścieżki zakupowej, podczas gdy wśród innych (np. Moda), przeważa kanał online. Niemniej jednak udział sprzedaży generowanej przez urządzenia mobilne będzie w najbliższych latach rósł średnio o 2 p.p. r/r. Mobilne kanały stały się naturalnym wyborem dla konsumentów w zakresie poszukiwania produktów i przeglądania ofert sklepów.