Jak wynika z najnowszego odczytu BaseLinker Index, w lipcu 2024 r. wskaźnik kondycji polskiego e-commerce wyniósł 143 punkty. Indeks ten bazuje na danych o sprzedaży prowadzonej przez 3 tys. firm handlujących za pośrednictwem platformy BaseLinker, odpowiadających za znaczną część obrotów polskiego e-commerce.
Wartość bazowa – na poziomie 100 pkt, będąca punktem odniesienia do odczytów indeksu w kolejnych miesiącach, została ustalona na bazie danych o sprzedaży ze stycznia 2022 r. Najnowszy BaseLinker Index jest wyższy niż przed miesiącem (w czerwcu 2024 r. wynosił on 133 pkt).
Lipcowe wzrosty w e-commerce
Z przeanalizowanych i zagregowanych w BaseLinker Index danych wynika, że w lipcu 2024 r. (licząc r./r.) firmy uwzględnione w indeksie zwiększyły poziom sprzedaży o 16,4 proc., powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 11,5 proc. Średnia wartość ich koszyka wzrosła o 4,4 proc. (r./r.) i wyniosła 202,3 zł.
– Lipcowa sprzedaż w sieci wzrosła w ujęciu rocznym aż o 16,4 proc. Był to też jeden z najlepszych miesięcy od początku badania BaseLinker Index. Największe wzrosty zaobserwowaliśmy w takich kategoriach jak zdrowie i uroda, motoryzacja oraz elektronika – komentuje Łukasz Juśkiewicz, Head of Strategy w BaseLinker.
Warto podkreślić, że utrzymuje się także trend wzrostowy w udziale sprzedaży transgranicznej, która zanotowała skok o 18,6 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. – Od miesięcy obserwujemy rosnącą aktywność sprzedawców z Polski. Ich sprzedaż na naszych platformach w państwach bałtyckich i Finlandii w lipcu br. wzrosła trzykrotnie porównując rok do roku, co świadczy zarówno o przedsiębiorczości polskich sklepów internetowych, jak i coraz wyższym zapotrzebowaniu na ich produkty na tych rynkach – dodaje Jakub Stefański, Head of Marketplace z Grupy PHH, operatora największych platform e-commerce w krajach bałtyckich (Pigu.lt na Litwie, Kaup24.ee w Estonii, 220.lv na Łotwie i HobbyHall.fi w Finlandii).