Badanie EY – Cyfrowa Transformacja 2024 – wskazuje, że technologiczna zmiana na stałe wpisała się w biznesowy krajobraz firm w Polsce. W przeciągu czterech lat odsetek przedsiębiorstw wskazujących ten aspekt jako swój wysoki priorytet wzrósł aż o 46 pkt. proc. – z 38 proc. do 84 proc..
Zmiana percepcji przekłada się również na aspekty budżetowe – niemal 70 proc. przebadanych organizacji przeznaczy na proces cyfrowej transformacji do 10 proc. swoich przychodów. Najwięcej środków będzie przeznaczonych na cyberbezpieczeństwo (44 proc.), szkolenia dla pracowników z kompetencji cyfrowych (36 proc.) i rozwiązania chmurowe (34 proc.). Co jednak szczególnie ważne rozwój AI nie wstrzymuje innych procesów. Ponad połowa (51 proc.) firm nie zaniechała realizacji innych działań transformacyjnych, aby przeznaczyć większe środki na implementację rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji wynika z badania EY.
– Okres dynamicznych zmian, które należy wprowadzić w bardzo krótkim czasie, biznes ma już za sobą. W efekcie cyfrowa transformacja wśród polskich przedsiębiorstw ma charakter ewolucji a nie rewolucji. Rozwój narzędzi AI nie zmienił tego podejścia. Firmy są otwarte na innowacje, ale wiedzą że technologie w organizacji to system naczyń połączonych, dlatego budżety muszą być rozłożone równomiernie. Wysoki poziom inwestycji potwierdza, że przedsiębiorstwa mają coraz lepszą świadomość na temat konieczności zapewnienia cyfrowego bezpieczeństwa. Tak ważnego w czasach rozwoju sztucznej inteligencji, której efektywność jak w żadnej innej technologii opiera się na konieczności dostarczania przez firmę wrażliwych danych – mówi Kazimierz Klonecki, Partner Zarządzający, EY Consulting.
Wyniki badania EY – Cyfrowa Transformacja 2024 – wskazują, że w ciągu czterech ostatnich lat nastąpiła znacząca zmiana w podejściu firm do technologicznych zmian. Od 2020 r. odsetek przedsiębiorstw wskazujących ten aspekt jako swój wysoki priorytet wzrósł aż o 46 pkt. proc. – z 38 proc. do 84 proc..
Przekłada się to bezpośrednio na aspekt budżetowy. Aż 67 proc. firm zamierza przeznaczyć w ciągu roku do 10 proc. swoich przychodów na transformację cyfrową. Najwyższy odsetek – 32 proc. – wskazał na przedział od 6 do 10 proc.. Analiza planów inwestycyjnych w różnych branżach uwypukla jednak szereg różnic. W sektorze przemysłowym aż 15 proc. organizacji planuje przeznaczyć na transformację cyfrową poniżej 3 proc. budżetu. Równocześnie w logistyce ten odsetek wynosi jedynie 3 proc., a w finansach i handlu – 6 proc..
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Firmy szczególnie chętnie alokują środki w działania związane z cyberbezpieczeństwem, które wdrożyła już niemal połowa (49 proc.) przebadanych firm. Na kolejnych miejscach znalazła się chmura (44 proc.) oraz szkolenia dla pracowników z zakresu kompetencji cyfrowych (42 proc.). Kolejnych 12 miesięcy nie przyniesie zmian w obszarze priorytetów inwestycyjnych organizacji w Polsce. Na czele znalazł się rozwój kompetencji cyfrowych zatrudnionych osób (30 proc.), przed cyfrową ochroną (29 proc.) i chmurą (29 proc.). Znajduje to swoje odzwierciedlenie również w obszarze finansowym. Największy budżet w perspektywie najbliższego roku zostanie przeznaczony przez firmy na cyberbezpieczeństwo (44 proc.), szkolenia (36 proc.) i chmurę (34 proc.).
– Na przestrzeni ostatnich lat firmy przestały postrzegać cyfrową transformację wyłącznie jako działanie wynikające z potrzeby chwili, zmierzające do wprowadzenia szybko widocznych zmian, najlepiej ograniczających koszty. Aktualnie technologiczna zmiana to proces stwarzający możliwości długofalowego rozwoju. Planowane działania mają więc wymiar strategiczny z horyzontem czasowym wykraczającym poza kilka najbliższych miesięcy. Doskonale obrazuje to chęć rozwoju kompetencji pracowniczych. Stanowi to potwierdzenie, że firmy patrzą na rozwój technologiczny jako na sposób wprowadzania usprawnień wewnętrznych a nie redukcji zatrudnienia – dodaje Radosław Frańczak, Partner EY Polska, Lider obszaru Technology Consulting.
Rozwój AI nie przekreśla innych działań
W kontekście budżetów warto również przyjrzeć się kwestii podejścia do AI. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji wdrożyło dotychczas 18 proc. organizacji. To jeden ze słabszych wyników – znacznie lepsze rezultaty uzyskały m.in. narzędzia analityczne dla big data (27 proc.) lub związane z marketing automation (28 proc.). Jednak w kontekście nadchodzących miesięcy sytuacja ulega zmianie. Plany inwestycyjne w tym obszarze zadeklarowało już 20 proc. przebadanych organizacji, a 21 proc. planuje zwiększyć w tym obszarze budżet. W obu przypadkach pozwoliło to zająć miejsce tuż za podium.
Wyniki badania – Cyfrowa Transformacja 2024 – jasno wskazują również, że dotychczas rozwój AI miał ograniczony wpływ na inne działania realizowane przez firmy. Ponad połowa (51 proc.) badanych organizacji nie zaniechała w ostatnich 12 miesiącach realizacji wcześniej zaplanowanego projektu transformacyjnego na rzecz implementacji działań opartych na sztucznej inteligencji. W trakcie najbliższego roku takich planów nie ma 44 proc. przedsiębiorstw, 36 proc. może się zdecydować na zmianę swoich priorytetów, a 19 proc. nie potrafi w tym momencie udzielić jasnej deklaracji.
– Firmy w Polsce do rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji podchodzą z otwartością, ale i ostrożnością. Wynika to z faktu, że AI to narzędzie o charakterze transformacyjnym, mające potencjalny wpływ na każdy element funkcjonowania każdego obszaru organizacji. Przedsiębiorstwa muszą wziąć pod uwagę nie tylko aspekty technologiczne, lecz także prawne, ludzkie oraz związane z obszarem cyberbezpieczeństwa. Sztuczna inteligencja nie będzie działała w próżni, więc naturalne jest że rozwój tej technologii nie będzie równoznaczny z zaniechaniem działań w innych obszarach – konkluduje Kazimierz Klonecki, Partner Zarządzający, EY Consulting.