Według raportu „Preferencje zakupowe w Internecie”, który dla Allegro przygotowało SW Research, dla 45 proc. badanych cena produktu stała się bardziej istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych w ciągu ostatniego roku.
Dla ponad połowy respondentów (57,6 proc.) ważniejsza jest jakość produktu niż jego cena. Odwrotnie natomiast uważa co trzecia osoba, dla której istotniejsza jest cena niż jakość produktu. Co więcej, 65 proc. badanych najchętniej oszczędza porównując ceny produktów i wybierając najkorzystniejszą ofertę. Dzięki akcji “Gwarancja najniższej ceny”, kupujący na Allegro mogą być pewni, że wybiorą najlepiej, sięgając po produkt ze specjalnym oznaczeniem akcji.
Priorytety się różnią
Priorytety konsumentów mogą różnić się w zależności od indywidualnych preferencji, potrzeb i sytuacji. Jednak jak podaje raport „Preferencje zakupowe w Internecie” zrealizowany dla Allegro przez SW Research1, koszt i jakość produktu to najważniejsze czynniki brane pod uwagę podczas zakupów w internecie niezależnie od wartości kupowanego artykułu.
To właśnie cena jest aspektem, który w ciągu ostatniego roku najbardziej zyskał na znaczeniu wśród konsumentów, co wskazuje blisko połowa badanych (45 proc.). Co więcej, aż 86 proc. respondentów deklaruje, że pieniądze wydaje ostrożniej niż kiedyś. W przypadku produktów do 50 zł ważne są także promocje i inne okazje cenowe. Dla produktów w przedziale cenowym od 50 do 150 zł wskazywany jest również koszt dostawy. Dla najdroższych produktów (w cenie powyżej 150 zł) ważne są ponadto zaufanie, opinie o wybranej platformie oraz marka produktów.
Cena pozostaje jednym z głównych czynników wpływających na wybory zakupowych niezależnie od kategorii. To właśnie ceną konsumenci kierują się najczęściej kupując odzież i obuwie (46 proc.) oraz elektronikę (45 proc.). Jest tak również przy zakupach z kategorii supermarket, takich jak artykuły spożywcze i środki czystości, a także w przypadku produktów związanych z urodą.
Obecnie polscy konsumenci preferują oszczędne podejście, co potwierdza aż 76 proc. ankietowanych, którzy przyznają, że ostatnio ograniczyli swoje wydatki. Niemniej jednak, nie jest to oszczędzanie kosztem jakości – ten sposób ograniczania wydatków jest wskazywany jako najmniej popularny. Z kolei najczęściej, w przypadku zakupów online, oszczędzamy przez porównywanie cen i wybranie najkorzystniejszych ofert (65 proc.).
Badanie porównywania cen przez konsumentów i preferowane źródła informacji o cenach
Badani porównują ceny produktów przede wszystkim w sytuacjach, gdy produkt jest drogi (50 proc.) lub gdy obejmuje go promocja i chcą sprawdzić, czy jest to najtańsza możliwa opcja (47 proc.). Ponad połowa respondentów deklaruje, że obecnie częściej porównuje ceny niż kiedyś (53 proc.). W ten trend wpisuje się akcja „Gwarancja najniższej ceny”, która znacząco skraca czas, jaki konsumenci muszą poświęcać na poszukiwanie najtańszych ofert, ponieważ to właśnie platforma Allegro porównuje ceny za nich. W ramach akcji dostępnych jest ponad 600 tysięcy ofert w różnych kategoriach – od produktów codziennego użytku, poprzez artykuły modowe, motoryzacyjne, sportowe, po elektronikę – które można znaleźć na specjalnej stronie akcji.
Platforma porównuje ceny z innymi, wybranymi sklepami internetowymi (lista sklepów dostępna pod tym linkiem) i wyróżnia najtańsze produkty oznaczeniem “Gwarancja najniższej ceny”. Jeżeli w ciągu 72 godzin od dokonania zakupu na Allegro produktu z takim oznaczeniem, klient znajdzie tańszą ofertę w jednym ze sklepów biorących udział w akcji i wypełni odpowiedni formularz, otrzyma kupon o wartości różnicy w cenie zwiększonej o 50 proc.. Taki kupon będzie można wykorzystać przez 30 dni podczas zakupów na Allegro. W czasie trwania akcji maksymalna suma zwrotu wynosi 200 złotych.
Zmiany w podejściu do planowania wydatków i poszukiwania okazji cenowych
Jak wynika z badania, aż 28 proc. ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku zmieniły się czynniki, które uwzględniają podczas dokonywania zakupów online. Komu ufamy podczas zakupów? Przy zakupach ważna jest opinia innych i z tym także zgadzają się respondenci badania – w 44,3 proc. opinie znajomych mają wpływ na to w jakich sklepach robią zakupy.
-Taki sam odsetek jest w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli jest dostępny na platformie, do której badany ma zaufanie. Dla 56 proc. badanych specjalne oznaczenia ofert na Allegro mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Z kolei w sytuacji, gdy platforma posiada dostęp do preferowanej metody płatności i szybkiej dostawy, 38 proc. badanych jest skłonnych zapłacić więcej za produkt – Ewa Finger, Business Product Manager w Allegro.
Raport wskazuje na zmiany preferencji konsumentów, dla których cena i jakość to dziś dwa najważniejsze fundamenty przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Aby odpowiadać na potrzeby i oczekiwania kupujących rynek e-commerce stale się rozwija i proponuje klientom nowe udogodnienia, takie jak m.in wprowadzona przez Allegro Gwarancja najniższej ceny.