O nowej strategii sprzedaży, międzynarodowej ekspansji i inwestycjach w CX rozmawiamy z Krzysztofem Bajołkiem, prezesem zarządu Answear.com.
Pomimo trudnej sytuacji na rynku Answear.com zanotował w ubiegłym roku znaczący wzrost przychodów. Jakie czynniki Pana zdaniem miały na to największy wpływ?
Krzysztof Bajołek: Na wzrost przychodów wpłynęło wiele czynników. Pomimo trudnego okresu konsekwentnie poszerzaliśmy ofertę produktową. W minionym roku liczba SKU’sów wzrosła o 39 proc. rdr., postawiliśmy również na zwiększanie udziału marek premium w naszej ofercie, a także zdecydowaliśmy na wprowadzenie nowych kategorii produktów: Home&Lifestyle i Outdor. Od lat stawiamy też na ekspansję zagraniczną a przez to dywersyfikację odbiorców i odporność na lokalne kryzysy. W zeszłym roku na naszej mapie pojawiła się Słowenia, a rok wcześniej Cypr, Grecja i Chorwacja. W osiągnięciu takich wyników niewątpliwie pomogła nam konsekwentna i spójna kampania reklamowa i wizerunkowa. Postawiliśmy na trzy szeroko zasięgowe kampanie medialne TV I VOD na wszystkich rynkach, które dzięki swojemu ciekawemu i nieoczywistemu przekazowi pozwoliły nam zbudować jeszcze silniejszy brand awareness Answear.
Wspomniał Pan o zwiększonym udziale marek premium. Czym podyktowana jest ta strategia?
Dzięki wprowadzaniu do naszej oferty marek premium możemy docierać do wyselekcjonowanej grupy klientów, która cechuje się znacząco większą odpornością na cykliczne wzrosty cen. Można zauważyć też, że coraz więcej klientów decyduje się kupować mniej produktów, ale lepszych jakościowo. Zresztą nie tylko w Polsce, ale i w innych regionach zachodzi trend wzrostu zamożności społeczeństw. Według wielu badań i raportów marki premium dobrze radzą sobie w kryzysie. Odnajdujemy odzwierciedlenie tego w naszych wynikach za zeszły rok i za miniony kwartał. Wzrost udziału marek z wyższej półki cenowej zapewnia nam podwyższenie średniej wartości koszyka, co bezpośrednio przekłada się na wzrost przychodów oraz rentowności. Nie boimy się o naszą przyszłość, o słuszności podejmowanych decyzji utwierdziła nas nowa transakcja – przejęcie brandów Sneakerstudio i PRM, która jeszcze bardziej przybliżyła nas do świata marek premium.
Jakie plany macie Państwo w kwestii dalszej ekspansji zagranicznej?
Naszym celem jest dalsza ekspansja zagraniczna, a także umacnianie naszej silnej pozycji w CEE. Widzimy ogromny potencjał w nowych rynkach, a nasze doświadczenie, sprawdzone procesy i know-how nie pozwolą nam tej szansy zmarnować. Działamy już na 11 rynkach, a tylko w ciągu ostatnich dwóch lat – tak jak wspomniałem – poszerzyliśmy obszar działalności o cztery nowe regiony i nie planujemy się zatrzymywać.
Jaka część sprzedaży generowane jest przez wszystkie zagraniczne rynki?
W kwestii geograficznej dywersyfikacji biznes dzielimy na trzy obszary: Polskę, Kraje UE poza Polską, a także Kraje poza UE. Sumarycznie największy przychód generowany jest przez Kraje UE poza Polską, natomiast jednostkowym rynkiem odpowiadającym za najwyższe przychody jest Polska legitymującą się 23 proc. udziałem w wyniku.
Współcześni konsumenci dużą wagę przykładają do CX. Jakie nowe rozwiązania zamierzacie wdrażać na platformie Answear.com?
Jesteśmy na etapie ciągłego udoskonalania naszej platformy w celu osiągnięcia jak najlepszych doświadczeń odwiedzających. Rozwój obejmuje analizowanie nawyków użytkowników i słuchanie opinii naszych klientów. Dzięki temu udaje nam się opracować kompleksowe rozwiązania UX i UI, które implementujemy na nowej platformie e-commerce, a także aplikacji mobilnej dostępnej na wszystkich rynkach naszej działalności i stale podnoszącej konwersję.
Rozmawiał: Łukasz Izakowski