Przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów osiągnięte przez spółkę Solar w 2022 roku wyniosły ponad 132 mln zł. To o prawie 18 mln zł więcej niż rok wcześniej. Strata netto wyniosła jednak niemal 10 mln zł.
– Marka Solar, uplasowana w obszarze dóbr premium, mimo obecnej sytuacji rynkowej cieszy się dużym zainteresowaniem klientów, co jest efektem wielu lat pracy i budowania jej w sposób odpowiedzialny, przemyślany i konsekwentny. Jak wszyscy uczestnicy rynku odczuwamy konsekwencje ostatnich nieprzewidywalnych lat; należy jednak podkreślić, że chociaż księgowy wynik finansowy za rok 2022 nie budzi entuzjazmu, utrzymujemy cały czas stabilną sytuację finansową, co pozwala na stałe realizowanie zobowiązań i osiąganie założonych celów – komentuje Stanisław Bogacki, Prezes Zarządu Solar Company.
– W 2022 roku uzyskaliśmy m.in. wysoką sprzedaż w kanale outletowym, co świadczy o sile i popularności naszej marki. Należy zauważyć, że wzrost zainteresowania naszymi produktami w tym kanale nastąpił nie tylko ze strony stałej grupy klientów tych sklepów lecz również tych, którzy z uwagi na obecną sytuację ekonomiczną ograniczają swoje wydatki, wybierając tańsze rozwiązania, jednak ciągle poszukując wysokiej jakości i ciekawego wzornictwa – dodaje Stanisław Bogacki.
Działania ESG, rozmowy z wynajmującymi i rozwój kolekcji
Spółka Solar Company w ubiegłym roku prowadziła działania rozwojowe w kilku obszarach.
– Wzorem lat ubiegłych prowadziliśmy działania w zakresie dbałości o środowisko, społecznej odpowiedzialności biznesu i ładu korporacyjnego. Dążąc wciąż do poszerzenia katalogu naszych działań przystąpiliśmy do wprowadzania w szerszym i bardziej ustrukturyzowanym zakresie polityk ESG, wyprzedzając niejako uregulowania ustawowe – podkreśla Stanisław Bogacki.
– Niepokojąca w dalszym ciągu była dla nas i całej branży detalicznej polityka cenowa stosowana przez właścicieli galerii handlowych. Wielokrotnie prowadziliśmy rozmowy z Wynajmującymi dotyczące adekwatnego dostosowania warunków czynszowych do bieżącej sytuacji gospodarczej. Niestety, nasze stanowisko – jak i wielu innych firm – rzadko znajdowało zrozumienie u Wynajmujących; zdecydowana większość warunków czynszowych nadal nie odpowiada warunkom rynkowym. M.in. zainicjowany przez Solar i wystosowany przez Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług apel o zredukowanie skali podwyżek czynszów wynikających z indeksacji opartej na wskaźniku inflacji nie znalazł zrozumienia.
– W minionym roku rozpoczęliśmy działania w zakresie rozwoju kolekcji zgodnie z określonym przez nas nurtem #CloseToMyArt, dzięki któremu łączymy modę ze sztuką, nadając temu hasłu głębszy wyraz. Sztuka jest jedną z ważnych inspiracji dla naszego zespołu projektowego. Solar, jako marka twórcza i innowacyjna, chce zainteresować swoimi kolekcjami nowe grupy odbiorców poszukujących wyjątkowych i nietuzinkowych projektów; dlatego też nadajemy temu projektowi duże znaczenie – dodaje prezes Solar Company.
Różne formaty sklepów
Odzież marki Solar sprzedawana jest w sieci sklepów detalicznych złożonej z krajowej sieci sklepów własnych z bieżącą kolekcją (54 salony na koniec 2022 r.) oraz sklepów outletowych (8 sklepów, stan na koniec 2022 r.), we własnym sklepie internetowym, w sklepach franczyzowych depozytowych w Polsce (17 sklepów na koniec 2022 r.) oraz w jednym sklepie franczyzowym dystrybucyjnym w Niemczech, a także w kilkudziesięciu multibrandowych sklepach partnerskich krajowych i kilkunastu zagranicznych.
Średnia powierzchnia sklepów własnych z bieżącą kolekcją oraz outletowych w roku 2022 wynosiła 8 529 mkw. w. (w roku 2021: 8 601 mkw.), a jej efektywność sprzedaży wyniosła 10 815 zł/mkw./rok (w 2021 r.: 8 683 zł/mkw./rok)