Grupa Żabka ma bardzo ambitne plany rozwoju na ten rok. Chce utrzymać tempo ponad 1000 otwarć sklepów rocznie, inwestować w biznesy e-commerce, a także szuka efektywności kosztowej poprzez inwestycje w technologie. W czwartym kwartale br., na 25-lecie firmy, planowane jest otwarcie sklepu Żabka nr 10000.
-Od kilku lat otwieramy ponad 1000 sklepów rocznie i chcemy to tempo utrzymać. Będziemy dalej mocno inwestować w rozwój naszego ekosystemu, w tym biznesów działających w obszarze e-commerce. Stawiamy klientów i ich potrzeby w centrum uwagi, dlatego ciągle myślimy o nowych rozwiązaniach, które byłyby komplementarne do obecnie oferowanych – powiedział w rozmowie z PAP Biznes Adam Manikowski, wiceprezes Grupy Żabka, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
– Nasz format ewoluuje – mamy lokale autonomiczne czy mobilne. Lokalizacje, które wcześniej były niedostępne, teraz stają się dostępne. Rośnie również wpływ Grupy Żabka i naszych franczyzobiorców na polską gospodarkę – w ubiegłym roku łączna wytworzona wartość dodana osiągnęła 7,0 mld zł (5,3 mld zł w 2021 r.), a wpływ naszej organizacji na polski rynek pracy oznaczał utrzymanie ponad 56.400 miejsc pracy w polskiej gospodarce (45.400 w 2021). Jestem więc przekonany, że wraz z rozwojem rynku i marki potencjał sieci będzie jeszcze większy – powiedział dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Kierunek franczyza i logistyka
Adam Manikowski, w rozmowie podkreślił, że Żabka będzie dynamicznie rozwijać samą ofertę franczyzową. – Nasza franczyza jest największą i najbardziej przystępną na polskim rynku. Współpracujemy z ponad 8 tys. franczyzobiorców, którzy prowadzą już ponad 9400 sklepów w całej Polsce i to także dzięki ich zaangażowaniu jesteśmy w stanie z sukcesem otwierać kolejne placówki. Nasze relacje biznesowe opieramy na współpracy i zaufaniu – 65 proc. franczyzobiorców współpracuje z nami od ponad trzech lat, a nasz wynik NPS (wskaźnik rekomendacji netto – przyp. PAP Biznes) wzrósł rdr o 13 punktów – powiedział wiceprezes Grupy Żabka.
Firma usprawnia też procesy logistyczne poprzez inwestycje w centra dystrybucyjne. – W tym roku w pełni funkcjonalne będzie nasze najnowocześniejsze, zautomatyzowane, centrum logistyczne w Małopolu koło Radzymina pod Warszawą, które będzie obsługiwało docelowo 5000 sklepów. Mamy obecnie 8 centrów logistycznych i 19 terminali przeładunkowych w całym kraju- powiedział Adam Manikowski.
Żabka chce być firmą technologiczną
Grupa Żabka szuka we wszystkich obszarach swojej działalności efektywności kosztowej, inwestuje w nowe technologie.
– Chcemy mieć najbardziej konkurencyjny model franczyzowy w Polsce. Jesteśmy w stanie to osiągnąć, ponieważ ciągle szukamy efektywności kosztowej we wszystkich obszarach naszej działalności. Co kluczowe – nie robimy tego poprzez cięcie kosztów, a przez inwestycje w technologie, które najlepiej pozwalają nam optymalizować nasz model biznesowy – Adam Manikowski.
Poinformował, że firma będzie kalibrować biznes e-commerce, dopracowywać model sklepu autonomicznego pod kątem asortymentu, inwestować w rozwój sztucznej inteligencji, która się uczy na bazie Big Data.
– Docelowo Grupa Żabka ma być firmą technologiczną. Mocno inwestujemy w start-upy, przyglądając się na rynku pomysłom na innowacyjne produkty. Jeśli pojawi się możliwość ciekawego przejęcia jakiegoś podmiotu, to tego nie wykluczamy, ale tylko pod warunkiem, że będzie uzupełniał nasz ekosystem – powiedział wiceprezes grupy.