Obroty najemców w centrach handlowych w lutym 2023 r. były o 28 proc. wyższe niż w lutym 2022 r. Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. Wzrost obrotów w istotnych dla centrów handlowych kategoriach wyniósł: usługi 54,3 proc., gastronomia 37,7 proc. czy odzież 25,2 procent.
W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 30,5 proc.. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 27,7 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 24,1 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 21,3 proc..
– Luty był kolejnym dobrym miesiącem dla centrów handlowych, jako kanału sprzedaży detalicznej w Polsce. Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wzrosły o blisko 30 proc., w porównaniu do lutego 2022 r. Z kolei odwiedzalność była o ponad 15 proc. wyższa, niż w lutym 2022 r. Należy jednak pamiętać, że rok temu obowiązywały jeszcze ograniczenia pandemiczne, które oddziaływały na handel. Z danych GUS wynika, że dla całości handlu wzrost sprzedaży o 9,9 proc. notowano w grupie tekstylia, odzież, obuwie, a o 2,7 proc. w kategorii farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Wyniki odbijają po pandemii
W centrach handlowych najlepsze wyniki w lutym 2023 r. nadal notowały kategorie, które rok wcześniej podlegały jeszcze ograniczeniom epidemicznym. W usługach, rozrywce i gastronomii wzrosty sprzedaży w zależności od kategorii osiągnęły od ponad 50 proc. do blisko 40 proc.. To pokazuje, że branże, na które silnie oddziaływały ograniczenia epidemiczne i związany z nimi lęk klientów, po zniesieniu restrykcji wróciły do pozytywnych trendów. Współczynnik konwersji, czyli średnie wydatki klientów w przeliczeniu na jedną wizytę, w lutym 2023 r. wzrósł o 13 proc. w stosunku do lutego 2022 r.
Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w lutym 2023 r. o 15,6 proc. wyższa niż w lutym 2022 r.