Aż 96 proc. rodziców planuje zakup prezentu z okazji 1 czerwca. Jak pokazuje badanie Empiku – wydatek na jedno dziecko najczęściej wyniesie od 51 do 100 zł (43 proc.). O 10 p.p. wzrosła natomiast liczba osób, które przeznaczą na ten cel wyższy budżet niż rok temu – od 101 do 300 zł (29 proc.). Najpopularniejszymi prezentami są niezmiennie zabawki (68 proc.) oraz książki (60 proc.). Za nimi plasują się: odzież i obuwie, akcesoria sportowe, a także gry na konsole i PC.
Ponad ¾ respondentów zadeklarowało w badaniu Empiku (N=3631 osób), że w tym roku kupi prezenty na Dzień Dziecka. W grupie rodziców ten odsetek wzrasta do 96 proc.. Co ciekawe, aż 50 proc. osób, które nie mają dzieci, zamierza obdarować z tej okazji kogoś z rodziny lub znajomych (wzrost o 10 proc. r/r), a dla 15 proc. badanych 1 czerwca to także okazja do obdarowania siebie samego.
Poziom wydatków
Najwięcej osób, bo aż 43 proc., przeznaczy na prezent dla jednego dziecka od 51 do 100 zł. Na upominek o wartości do 50 zł zdecyduje się 17 proc. – w tej grupie dominują rodzice najmłodszych oraz osoby, które nie mają własnych dzieci. Blisko ⅓ badanych zamierza kupić prezent o wartości od 101 do 300 zł (wzrost o 10 p.p. w porównaniu do 2022 roku). Okazuje się, że 65 proc. wszystkich respondentów kupi prezenty dla dwojga, trojga lub większej liczby dzieci.
Co na prezent?
Prezenty na Dzień Dziecka są najczęściej materialne – kupowane. Taką opcję wskazało ¾ osób, z czego 60 proc. zrobi zakupy online lub przez aplikację mobilną. Blisko 40 proc. badanych pyta wcześniej obdarowywanego o konkretne preferencje i życzenia, a 34 proc. szuka inspiracji w internecie.
Z kolei 23 proc. osób ufunduje dzieciom ciekawe przeżycie lub doświadczenie (bilet do kina czy na koncert, wycieczkę). Na podarowanie czegoś słodkiego zdecyduje się 13 proc. badanych, a 7,5 proc. respondentów wybierze kartę prezentową do konkretnego sklepu.
Największy odsetek badanych (40 proc.) kupi prezenty z tygodniowym wyprzedzeniem a 27 proc. zostawia to na ostatnią chwilę (na dzień przed lub nawet 1 czerwca). Co piąta osoba deklaruje „prezentową gotowość” na dwa tygodnie przed Dniem Dziecka, a niespełna 12 proc. – co najmniej miesiąc wcześniej.
Najpopularniejsze na Dzień Dziecka
Czego konkretnie mogą się więc spodziewać dzieci 1 czerwca? Aż 66 proc. najmłodszych (do 12 r.ż.) otrzyma klasyczne zabawki. Co ciekawe, 33 proc. dorosłych dzieci też może liczyć na tego rodzaju prezent. Potwierdzają to trendy zakupowe w Empiku, według których „dziecięcy duch” nie ma określonego wieku. Przed Dniem Dziecka największą popularnością cieszą się zestawy LEGO, a także gry planszowe, zabawki edukacyjne i interaktywne. – Hitem sprzedaży niezmiennie są gry znane i lubiane, czyli Scrabble, Monopoly, Jenga. Ponadto przed Dniem Dziecka szczególnie umacnia się trend obserwowany od jakiegoś czasu na rynku, czyli rośnie sprzedaż w kategorii produktów dla KidAdult. Świetnym przykładem są tu klocki, przede wszystkim linie wykorzystujące zamiłowanie dorosłych do zabawy czy chociażby figurki, które mają liczne grono wiernych fanów – kolekcjonerów- tłumaczy Katarzyna Braksator, Menadżerka Działu Zabawki w Empiku.
Niezmiennie od lat jednym z najczęściej wybieranych prezentów na Dzień Dziecka jest książka. Na jej zakup zdecyduje się aż 60 proc. badanych.
– To tzw. pewniak, który świetnie sprawdza się zarówno w przypadku tych młodszych, jak i starszych dzieci. Dlatego tradycyjnie na 1 czerwca przygotowaliśmy bogatą ofertę tytułów i w lepszych cenach można kupić setki książek. Okazją do inspirujących zdobyczy prezentowych w drugiej połowie maja będą na pewno Targi Książki Empiku– mówiMichał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.
Zainteresowaniem cieszą się również prezenty z kategorii: odzież i obuwie (>20 proc.) oraz akcesoria sportowe, np. hulajnogi (19 proc.). Za nimi plasują się gadżety tj. kubki czy breloki. Wśród upominków dla nastolatków popularne są także gry na konsole i PC, sprzęt elektroniczny oraz perfumy i kosmetyki. W przypadku dorosłych dzieci – 20 proc. respondentów deklaruje zakup płyt muzycznych, w tym winyli.