Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w I kwartale 2023 r. wzrosła o 16,2 proc. rok do roku i wyniosła 7,588 mld zł. EBIT wyniósł 14,2 mln zł wobec 1,7 mln zł zysku przed rokiem. Grupa urosła we wszystkich segmentach prowadzonego biznesu.
W segmencie hurtowym łączna sprzedaż zrealizowana przez grupę Eurocash w pierwszym kwartale 2023 roku przekroczyła 5,5 mld zł i była o 18 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. Z kolei sprzedaż segmentu detalicznego sięgnęła 1,83 mld zł i była o 10 proc. wyższa w ujęciu rok do roku.
Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 210 mln zł, co oznacza wzrost o 25 proc. To przede wszystkim zasługa wyników osiągniętych przez e-supermarketu Frisco oraz dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben.
Mimo wzrostu sprzedaży w tym segmentach, strata netto Grupy wyniosła 49,7 mln zł wobec 50,3 mln zł straty rok wcześniej.
Trudne otoczenie rynkowe
Zysk EBITDA grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2023 roku wyniósł 165,5 mln zł wobec 151 mln zł zysku rok wcześniej. Jak podano w raporcie, EBITDA przed uwzględnieniem MSSF 16 wyniosła w I kwartale prawie 53 mln zł (wzrost o 31 proc. rok do roku. Wielkość EBITDA przed MSSF 16 za ostatnie 12 miesięcy sięgnęła tym samym 582 mln zł. Strategicznym celem Grupy jest osiągnięcie wyniku 1 mld zł w 2025 roku.
– Mimo słabszego otoczenia rynkowego, na poziomie EBITDA grupa Eurocash wypracowała najlepszy wynik pierwszego kwartału od ponad dziesięciu lat. Początek tego roku to okres wysokiej inflacji oraz spadku sprzedaży detalicznej w cenach stałych. Obserwujemy rosnącą ostrożność i wrażliwość cenową konsumentów. Kupują oni mniej lub wybierają tańsze towary. Zyskują na tym dyskonty, które – wg danych Nielsena – w pierwszym kwartale zwiększyły sprzedaż o blisko 27 proc. rok do roku. Tymczasem tzw. mały format, do którego klasyfikowane są lokalne sklepy spożywcze, stanowiące główną grupę klientów Eurocash, wzrósł o nieco ponad 10 proc. Na tym tle grupa Eurocash osiągnęła 16-proc. wzrost całkowitych przychodów, a sprzedaż segmentu hurtowego wzrosła o 18 proc. Świadczy to o umocnieniu pozycji grupy Eurocash w naszym segmencie rynkowym – komentuje Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.