Przychody Grupy Pepco za I półrocze rok obrotoego 2023 r.wyniosły 2 839 mln euro, co stanowi 22,8 proc. wzrostu rok do roku, dzięki silnemu wzrostowi segmentu Pepco o 36,9 proc. Kontynuowano otwarcia nowych sklepów wszystkich marek Grupy. W podanym okresie otwarto netto 166 nowych sklepów.
Wzrost całej Grupy w I półroczu wg porównywalnej bazy „like-for-like” (LFL) wyniósł 11,1 proc. rok do roku, a w samym II kwartale LFL sięgnął 8,5 proc. W przypadku Pepco: 15,8 proc. wzrostu LFL w I półroczu; 10,7 proc. wzrostu LFL w samym II kwartale, a Grupa Poundland: 4,9 proc. wzrostu LFL w I półroczu; 5,7 proc. wzrostu LFL w samym II kwartale.
Trevor Masters, prezes Pepco Group, skomentował wyniki
“Pepco zanotowało zachęcający wynik w II kwartale mimo wciąż trwającej wysokiej inflacji odczuwanej zarówno przez klientów, jak i samą firmę. Popyt na nasze towary pozostaje wysoki, a dwucyfrowy wzrost przychodów według danych porównywalnych pokazuje, jak solidnych postępów dokonała Grupa. Wciąż realizujemy nasze cele strategiczne, w tym udaną strategię przeobrażenia sklepów oraz ich ekspansji – co pozostaje najważniejszym źródłem budowania wartości firmy.
Po raz pierwszy w historii firmy, liczba nowych sklepów uruchomionych w tym kwartale w Europie Zachodniej, wliczając nasz setny sklep we Włoszech, przewyższyła liczbę nowych placówek w Europie Środkowej. To strategiczne osiągnięcie dla Grupy, a pozytywne reakcje klientów na naszą ofertę pokazują, że rynkiem docelowym jest dla nas cała Europa. Będziemy szukali możliwości do skorzystania z okazji do dalszego wzrostu w drugiej części roku, a nasze plany uruchomienia działalności w Portugalii oraz Bośni i Hercegowinie w drugiej połowie 2023 r. są realizowane zgodnie z harmonogramem.
Jakkolwiek sytuacja konsumentów pozostaje trudna z uwagi na kwestie inflacyjne, nasza strategia bycia liderem cenowym daje nam silne przekonanie co do naszych możliwości zdobywania klientów i powiększania udziału w rynku. W trakcie ostatniego kwartału poprawiliśmy oba te wskaźniki . Pozostajemy pewni co do osiągnięcia założonego całorocznego celu odnośnie wyniku EBITDA, a także co do zakładanej liczby otwarć nowych sklepów.
Korzystając z okazji, chciałbym powitać w Pepco Group Neila Gallowaya jako nowego dyrektora finansowego Grupy. Jego imponujące osiągnięcia i doświadczenia czynią z niego cenny nabytek dla kierownictwa w dążeniu do celu jakim jest przyspieszenie realizacji naszej potwierdzonej strategii biznesowej.
Osiągnięcia strategiczne
W pierwszym półroczu Grupa otworzyła netto 166 nowych sklepów. Ta liczba jest niższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (235 nowych sklepów netto) z uwagi na inną dynamikę tego procesu niż rok wcześniej; spodziewane jest zwiększenie liczby otwarć w drugim półroczu 2023 r. Grupa pozostaje przekonana co do wypełnienia celu uruchomienia 550 nowych sklepów netto w bieżącym roku obrotowym.
Pepco: 134 nowych sklepów netto w pierwszym półroczu, w tym wejście na rynek grecki. Wyniki placówek pozostają dobre, zwłaszcza w naszych większych sklepach w Hiszpanii, które oferują towary z segmentu FMCG
Grupa Poundland: 32 nowych sklepów netto w pierwszym półroczu, w dużej mierzy dzięki rozwojowi Dealz Poland, które otworzyło 36 nowych sklepów netto w tym okresie. Marka Dealz przekroczyła łączną liczbę 200 sklepów w Polsce
Ekspansja Grupy Pepco w Europie Zachodniej przebiega pozytywnie. Włochy i Hiszpania są najszybciej rosnącymi rynkami, z mocnymi wynikami w ostatnich trzech latach. Niedawno Grupa otworzyła setny sklep we Włoszech, co stanowiło istotne osiągnięcie i jest świadectwem sukcesu dochodowych planów ekspansji paneuropejskiej.
Wcześniej w tym miesiącu Pepco otwarło również swój setny sklep w Serbii, wzmacniając tym samym obecność marki w tym kraju, opierając się na tamtejszym silnym popycie na swoje towary. Plany uruchomienia Pepco w Portugalii oraz Bośni i Hercegowinie idą naprzód zgodnie z harmonogramem.
Zespół
W efekcie wydarzeń opisanych w naszym komunikacie z 25 listopada 2022 r., Neil Galloway 3 kwietnia 2023 r. dołączył do Grupy jako dyrektor finansowy. Neil poprzednio pracował w IWG plc, wiodącym dostawcy elastycznej przestrzeni biurowej w 120 krajach; pełnił tam rolę wiceprezesa. Neil jest doświadczonym dyrektorem finansowym spółek giełdowych, który ma 15 lat doświadczenia na stanowiskach finansowych i handlowych w koncernach międzynarodowych, w tym także takich, które zajmował się międzynarodowym handlem detalicznym.
Perspektywy
Wyniki handlowe Grupy w I półroczu pozostają pozytywne, osiągając dwucyfrowy wzrost przychodów według danych porównywalnych. Ten wyniki został osiągnięty mimo trudnych warunków, wpływających na zmiany w zachowaniu konsumentów, szczególnie w odpowiedzi na wysoką inflację w Europie Środkowej. To podkreśla, bardziej niż kiedykolwiek, znaczenie oferowania naszym klientom towarów o najwyższej wartości, dzięki czemu możliwe jest osiąganie wyników lepszych niż cały rynek.
Otoczenie makroekonomiczne, w którym działa Grupa, jest obecnie bardziej zrównoważone niż w przeciągu ostatnich 18 miesięcy, ze spadającymi wydatkami na towary, lecz z wciąż istotnymi obciążeniami w zakresie innych kosztów, w tym energii. Grupa trzyma się założonego harmonogramu nowych otwarć sklepów, napędzając przychody dzięki programowi przeobrażania sklepów i utrzymywaniu dyscypliny kosztowej, z poprawą perspektyw marż w drugim półroczu. Podsumowując, Grupa jest pewna perspektyw na cały rok obrotowy i nie przewiduje zmian co do poprzednich założeń, przedstawionych przy okazji publikacji wybranych wyników za I kwartał w styczniu 2023 r.