Wprowadzony przez Grupę H&M program ograniczania kosztów przynosi rezultaty. W I kwartale bieżącego roku finansowego (1 grudnia 2022 – 28 lutego 2023) szwedzki detalista zanotował wzrost zysku operacyjnego o 57 proc. rok do roku. Wyniósł on, w przeliczeniu, ok. 70 mln dolarów.
Zyski H&M w pierwszym kwartale wzrosły, mimo że konsumenci ograniczają wydatki. To wszystko efekt wprowadzonej polityki ograniczania kosztów. Gigant branży fashion jest w trakcie programu cięcia kosztów, który wdrożył po spadku zysków w zeszłym roku, starając się zatrzymać klientów wrażliwych na ceny i zmagając się z kosztami transportu i energii.
– Grupa H&M nadal jest silna dzięki solidnej sytuacji finansowej, stabilnym przepływom pieniężnym i dobrze zbilansowanym zapasom. Początek roku pokazuje, że podjęliśmy kolejne kroki, których celem jest osiągnięcie marży operacyjnej na poziomie 10 proc. już w przyszłym roku – komentuje Helena Helmersson, CEO Grupy H&M.
W I kwartale marża operacyjna wzrosła do 1,3 proc. z 0,9 proc. wcześniej.
Ubiegły rok pod znakiem spadku rentowności
Szwedzka grupa modowa H&M zanotowała w ostatnim roku finansowym wzrost przychodów ze sprzedaży o 12 proc. Wyniosły one niemal 224 mld koron szwedzkich, czyli ok. 21,7 mld dolarów. To jednak gorszy wynik od tego zanotowanego jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa. Wówczas, w 2019 roku, przychody wyniosły 233 mld koron.
Pomimo wzrostu przychodów H&M zanotował w badanym okresie drastyczny spadek rentowności. Zysk netto za ostatnie 12 miesięcy (rok finansowy zakończył się 30 listopada 2022 roku) wyniósł 3,6 mld koron, czyli ok. 350 mln dolarów. To aż o 68 proc. mniej niż rok wcześniej. Marża brutto spadła do poziomu 50,7 proc., a marża operacyjna wyniosła 3,2 proc. Dla porównania rok wcześniej była ona na poziomie 7,7 proc.
Jak podkreślają władze spółki, spadek rentowności spowodowany jest przede wszystkim wysoką inflacją, która wpłynęła na wzrost kosztów, oraz jednorazowym odpisem księgowym w wysokości 2,6 mld koron wynikającym z zamknięcia ok. 180 sklepów w Rosji.