W I kwartale bieżącego roku finansowego H&M zanotowało 12 proc. wzrost sprzedaży netto w ujęciu rok do roku.
12 proc. wzrost dotyczy okresu 1 grudzień 2022 – 28 luty 2023 i odnosi się do wyniku liczonego w koronach szwedzkich. Licząc w walutach lokalnych wzrost w tym okresie wyniósł 3 proc. Jeżeli nie liczyć rynków rosyjskiego, ukraińskiego i białoruskiego wzrost wyniósł 16 proc. licząc w koronach i 7 proc. w walutach lokalnych.
Rosnące przychody, spadająca rentowność
Szwedzka grupa modowa H&M zanotowała w ostatnim roku finansowym wzrost przychodów ze sprzedaży o 12 proc. Wyniosły one niemal 224 mld koron szwedzkich, czyli ok. 21,7 mld dolarów. To jednak gorszy wynik od tego zanotowanego jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa. Wówczas, w 2019 roku, przychody wyniosły 233 mld koron.
Pomimo wzrostu przychodów H&M zanotował w badanym okresie drastyczny spadek rentowności. Zysk netto za ostatnie 12 miesięcy (rok finansowy zakończył się 30 listopada 2022 roku) wyniósł 3,6 mld koron, czyli ok. 350 mln dolarów. To aż o 68 proc. mniej niż rok wcześniej. Marża brutto spadła do poziomu 50,7 proc., a marża operacyjna wyniosła 3,2 proc. Dla porównania rok wcześniej była ona na poziomie 7,7 proc.
Jak podkreślają władze spółki, spadek rentowności spowodowany jest przede wszystkim wysoką inflacją, która wpłynęła na wzrost kosztów, oraz jednorazowym odpisem księgowym w wysokości 2,6 mld koron wynikającym z zamknięcia ok. 180 sklepów w Rosji.