Z roku na rok przybywa osób, dla których robienie zakupów spożywczych przez internet staje się naturalne. To efekt świadomego wyboru konsumentów, którzy cenią sobie zalety oferty sklepów online.
Minęły trzy lata, od kiedy pandemia koronawirusa na zawsze odmieniła oblicze rynku spożywczego w Polsce. Początkowo w sieci pojawiały się oferty sklepów tradycyjnych, które decydowały się zmienić formę zamawiania i dystrybucji swoich produktów, aby przetrwać. Następnie na rynku zaczęły pojawiać się nowe marki, takie jak Barbora, która od lat jest liderem w branży e-grocery w krajach Bałtyckich, ale w Polsce nie ma swojego stacjonarnego odpowiednika.
Dziś branża e-grocery jest naturalnym, stałym elementem całej branży spożywczej w Polsce. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki Barbora Polska, 64 proc. Polaków korzysta z takich usług, w tym około 20 proc. respondentów wraca do tego samego dostawcy, a prawie 44 proc. testuje i sprawdza oferty różnych sklepów. Blisko 36 proc. respondentów w ogóle nie korzysta z opcji zakupów spożywczych przez internet. A skoro coraz więcej Polaków kupuje „spożywkę” w sieci, to zasadnym wydaje się być pytanie, co decyduje o ich wyborze i jakie produkty najczęściej „lądują” w ich wirtualnych koszykach.
Zalety zakupów online
Największą zaletą kupowania online, jak przyznało prawie 48 proc. badanych, jest fakt, że nie trzeba wychodzić z domu. Dzięki temu zakupy możemy zrealizować tuż przed rozpoczęciem pracy na tzw. „home offisie”, a odebrać w międzyczasie. Zaoszczędzony w ten sposób czas, który jest ważny dla 43 proc. respondentów, możemy przeznaczyć na realizowanie swoich pasji czy zabawę z dzieckiem. Blisko co trzecia osoba ceni sobie brak konieczności stania w kolejkach, a 38 proc. badanych fakt, że mogą zamawiać z dowolnego miejsca w przerwie na lunch, w autobusie, w drodze do domu, czy czekając na dziecko, które po południu rozwija swoje pasje na dodatkowych zajęciach.
Fakt wniesienia zakupów przez kuriera z pewnością cenią sobie osoby starsze czy respondenci zamieszkujący wyższe piętra budynków bez windy. Łącznie jest ich 37 proc.. Nieco ponad 20 proc. zauważa, że dzięki internetowym zakupom spożywczym oszczędza na kosztach paliwa, co w dobie inflacji nie jest bez znaczenia, a 17 proc. ceni sobie szybkość realizacji. Mniejsze znaczenie mają warunki sanitarne oraz transparentność promocji w danym dniu, które widać w aplikacji lub na stronie.
Świadomi i wymagający klienci
Badani, zapytani o to co powinno znaleźć się w ofercie takiego internetowego sklepu spożywczego, w większości (60 proc.) wskazują na suche produkty spożywcze, takie jak makarony, ryże, kasze mąki. Na drugim miejscu wskazywano świeże produkty, owoce i warzywa, na kolejnym – pieczywo (34 proc.), a za nim produkty do codziennej higieny i pielęgnacji (33 proc.), chemię gospodarczą (32 proc.), a na ostatnim miejscu mrożonki (zaledwie 16 proc.). Jednak prawie 40 proc. ankietowanych docenia wyjście poza schemat i oferowanie przez dany sklep czegoś więcej, np.: prostych przepisów czy porad specjalistów ds. żywienia człowieka.
– Chęć posiadania dodatkowych profitów towarzyszących zakupom internetowym, takich jak możliwość skorzystania chociażby z przepisów kulinarnych, pokazuje, z jak bardzo świadomym i wymagającym klientem mamy do czynienia. Nie wystarczy mieć w ofercie produkt i dowieźć go klientowi. Trzeba zaopiekować się nim pod wieloma względami. I to właśnie robimy. Nasze nowoczesne samochody dostawcze, zabudowane izotermą z agregatem, umożliwiającą przewóz żywności w kontrolowanej temperaturze, dbają o transport zwłaszcza świeżych produktów, jak warzywa i owoce. A to właśnie jest kategoria produktów, której obecności konsumenci oczekują od internetowych sklepów spożywczych. Ponadto współpracując ze specjalistami w dziedzinie żywienia, na bieżąco dostarczamy porady dietetyczne jak i przepisy z wykorzystaniem produktów dostępnych na naszej stronie internetowej, zawierające informację o czasie realizacji, które są łatwe w przygotowaniu, także wspólnie z dziećmi – mówi Agnieszka Śliwka-Stachowiak, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Barbora Polska Sp. z o.o.