Niezależnie od branży czy skali, przedsiębiorców jednakowo dotykają wysokie koszty prowadzenia działalności. Dlatego optymalizacja to dalsze być, albo nie być w biznesie. Centra handlowe to złożone organizmy łączące potrzeby biznesowe, prawne, technologiczne i społeczne – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl i Omnichannel Voice Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Poziom zróżnicowanych wyzwań tej branży prezentuje publikacja „Optymalizacja dla nieruchomości handlowych” przygotowana przez Polską Radę Centrów Handlowych (PRCH). Zawiera ona treści dotyczące aspektów prawnych, architektonicznych, automatyzacji, elektromobilności, marketingu, bezpieczeństwa, usług facility management i rekrutacji.
Radykalny wzrost kosztów energii
Dziś jednym z największych wyzwań branży centrów handlowych jest wzrost kosztów związanych z radykalnymi podwyżkami cen energii. Dlatego we wspomnianej publikacji szczególnie polecam Państwa uwadze treści dotyczące kwestii automatyzacji procesów oraz jej oszczędzania. PRCH szeroko promuje skuteczne rozwiązania w tym zakresie. Tym zagadnieniom poświęciliśmy również specjalny poradnik „Oszczędzanie energii w obiektach komercyjnych”, z którym można zapoznać się na naszej stronie internetowej. Poradnik jest zestawem praktycznych wskazówek, jakie procedury wdrożyć, by oszczędzać prąd i mądrze eksploatować budynki.
Jednym z wyzwań, przed jakimi stoją obiekty handlowe, jest również przyciągnięcie odpowiednio dużej liczby odwiedzających, w tym osób z niepełnosprawnościami. Obiekt przystosowany do ich potrzeb, a także rodziców z dziećmi lub osób szczególnie wrażliwych to obiekt, który jest przyjazny dla wszystkich. Eksperci szacują, że do tej grupy osób zalicza się już ok. 30% polskiego społeczeństwa. Polska Rada Centrów Handlowych konsekwentnie wspiera wszelkie inicjatywy na rzecz dostępności, stąd m.in. zaangażowanie w opracowany wspólnie z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej poradnik poświęcony zapewnianiu dostępności centrów handlowych. Z kolei na łamach publikacji „Optymalizacja dla nieruchomości handlowych”, w szczególności zarządców i właścicieli obiektów, zachęcam do zapoznania się z artykułem poświęconym dostępności autorstwa wiceminister Małgorzaty Jarosińskiej-Jedynak.
Bezpieczeństwo wśród priorytetów
Bardzo istotnym obszarem, którego dotyczą kwestie optymalizacji, jest bezpieczeństwo obiektów handlowych. W omawianej publikacji ciekawie opisują te kwestie przedstawiciele polskiej policji, przedstawiając Krajową Mapę Zagrożeń. To narzędzie, które pozwala przewidywać pewne procesy i wcześniej się do nich przygotować. Do zapoznania się z mapą i korzystania z tego narzędzia zachęcam zarządców obiektów handlowych.
Kolejnym ważnym tematem i potrzebą, który podjęliśmy w publikacji, a który wynika z obecnej sytuacji geopolitycznej, jest sprawa legalnego zatrudniania cudzoziemców spoza UE, w szczególności obywateli Ukrainy. W publikacji zostały przytoczone i przeanalizowane rozwiązania prawne obowiązujące w tym zakresie.Wątki poruszane w aktualnym wydaniu „Optymalizacji dla nieruchomości handlowych” zazębiają się, budując złożony obszar wyzwań oraz możliwych odpowiedzi, których branża może udzielić. Kwestie prawne, architektoniczne czy sfera utrzymania budynków, przenikają się z zagadnieniami dostępności i ekologii, razem tworząc pełen obraz rynku. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do lektury „Optymalizacji dla nieruchomości handlowych”.
Autorem komentarza jest Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.