Szwedzka grupa modowa H&M zanotowała w ostatnim roku finansowym wzrost przychodów ze sprzedaży o 12 proc. Wyniosły one niemal 224 mld koron szwedzkich, czyli ok. 21,7 mld dolarów. To jednak gorszy wynik od tego zanotowanego jeszcze przed wybuchem pandemii koronawirusa. Wówczas, w 2019 roku, przychody wyniosły 233 mld koron.
Pomimo wzrostu przychodów H&M zanotował w badanym okresie drastyczny spadek rentowności. Zysk netto za ostatnie 12 miesięcy (rok finansowy zakończył się 30 listopada 2022 roku) wyniósł 3,6 mld koron, czyli ok. 350 mln dolarów. To aż o 68 proc. mniej niż rok wcześniej. Marża brutto spadła do poziomu 50,7 proc., a marża operacyjna wyniosła 3,2 proc. Dla porównania rok wcześniej była ona na poziomie 7,7 proc.
Jak podkreślają władze spółki, spadek rentowności spowodowany jest przede wszystkim wysoką inflacją, która wpłynęła na wzrost kosztów, oraz jednorazowym odpisem księgowym w wysokości 2,6 mld koron wynikającym z zamknięcia ok. 180 sklepów w Rosji.
H&M zamierza ograniczyć liczbę sklepów
Grupa H&M kontynuuje proces renegocjacji umów najmu w celu zoptymalizowania liczby posiadanych sklepów. Chodzi nie tylko o zamykanie mniej rentownych lokalizacji, ale również o przebudowę czy dostosowanie powierzchni sklepowej do obecnych potrzeb. Kontrakty grupy H&M pozwalają na renegocjację lub wypowiedzenie około jednej trzeciej umów najmu każdego roku. Na rok 2023 plan zakłada otwarcie około 100 nowych sklepów i zamknięcie około 200 sklepów, co oznacza spadek netto o około 100 sklepów. Większość otwarć będzie miała miejsce na rynkach wzrostowych, podczas gdy zamknięcia będą miały miejsce głównie na rynkach ustabilizowanych.
Na dzień 30 listopada 2022 r. grupa H&M posiadała 4 465 sklepów, czyli łączna liczba sklepów spadła o 336 w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W ciągu roku obrotowego otwarto 91 nowych sklepów i zamknięto 427 sklepów. 175 z zamkniętych sklepów znajdowało się w Rosji i na Białorusi. Łącznie 288 sklepów grupy jest obsługiwanych przez partnerów franczyzowych.