W nowym roku punkty gastronomiczne wciąż będą mierzyć się z wyzwaniami związanymi z niepewną sytuacją geopolityczną, inflacją i rosnącymi kosztami prowadzenia działalności gospodarczej – mówi w rozmowie z redakcją OmnichannelNews.pl Magdalena Parfianowicz, Manager Operacyjny ds. Rozwoju Placówek Franczyzowych Da Grasso.
Początek 2023 roku wiąże się ze wzrostem liczby lokali Da Grasso. Gdzie i w jakich miejscach zostaną otwarte?
Magdalena Parfianowicz: – Da Grasso od wielu lat sukcesywnie się rozwija i każdy rok przynosi otwarcia kolejnych restauracji. Nie inaczej będzie w 2023 r. Pierwszą nową lokalizacją, w której goście mogą już spróbować pizzy i innych propozycji Da Grasso są Poddębice. To popularna miejscowość, którą regularnie odwiedza również duża grupa naszych klientów, dlatego uruchomienie restauracji w tym miejscu, było naturalną decyzją. W pierwszym kwartale roku ogłosimy kolejne otwarcia, głównie w południowej części kraju.
Jakimi kryteriami kieruje się Da Grasso przy wyborze nowych lokalizacji?
– Nasze lokale znajdują się zarówno w mniejszych, jak i większych miejscowościach. Nasza strategia skupia się głównie pozyskiwaniu franczyzobiorców w konkretnych lokalizacjach, jednak ostateczną decyzję o każdej nowej inwestycji podejmujemy dopiero po ocenie potencjału miejsca, przeanalizowaniu rynku, a także omówieniu wizji rozwoju restauracji. Chcemy, aby klienci otrzymali usługi najwyżej jakości, dlatego ściśle przestrzegamy określonych wymogów.
Jaką część lokali stanowią punkty własne, a jaką franczyzowe? Na jakich warunkach rozwijana jest franczyza?
– Da Grasso to sieć franczyzowa i od lat działamy według tego sprawdzonego modelu, dlatego w ramach marki nie funkcjonują obecnie punkty własne. Przed rozpoczęciem działalności analizujemy wiele aspektów, a franczyzobiorca otrzymuje pełne wsparcie na każdym etapie inwestycji – od decyzji o rozpoczęciu działalności, poprzez szkolenia dla personelu oraz pomoc przy uruchomieniu restauracji. Ponadto każdy lokal na bieżąco pozostaje w kontakcie z dedykowanym koordynatorem oraz pracownikami biura, m.in. w zakresie działań marketingowo-sprzedażowych. Oczywiście każdy z partnerów ma również stały dostęp do know-how sieci, projektów branżowych i zamówień centralnych. Posiadamy określoną wizję partnerstwa, którą z powodzeniem realizujemy od wielu lat.
Który segment – sprzedaży stacjonarnej czy online – jest bardziej dochodowy? Jaką formę wybierają klienci?
– W ciągu kilku ostatnich lat obserwowaliśmy częste zmiany związane z realizacją przez klientów zamówień w punktach gastronomicznych. Część z nich wymusiły ograniczenia pandemiczne, ponieważ restauracje zmuszone zostały do ograniczenia dostępności sali konsumpcyjnych dla klientów. Dlatego wiele z nich płynnie przeszło do realizacji zamówień z opcją dowozu, spośród których dużą część stanowiły te realizowane online. Jako największa sieć pizzerii w Polsce, na bieżąco reagujemy na trendy rynkowe, dlatego intensywnie rozwijamy ten sektor, nie zapominając również o klientach, którzy preferują tradycyjne formy realizowania zamówień.
Jakie działania prospołeczne, proekologiczne wdrażają Państwo?
– Nasza sieć, jak i poszczególni pracownicy regularnie angażują się w akcje prospołeczne czy charytatywne i wielokrotnie sami inicjują różne formy pomocy potrzebującym. Wychodzimy jednak z założenia, że pomoc lubi ciszę, dlatego sami nie informujemy o podejmowanych przez nas działaniach.
Co będzie najtrudniejsze w nowym roku?
– W nowym roku punkty gastronomiczne wciąż będą mierzyć się z wyzwaniami związanymi z niepewną sytuacją geopolityczną, inflacją i rosnącymi kosztami prowadzenia działalności gospodarczej. Jako największa sieć pizzerii w Polsce na bieżąco analizujemy zmiany rynkowe, aby rozumieć rządzące nimi procesy i na bieżąco reagować na pojawiające się potrzeby i trudności. Pozostajemy w stałym kontakcie z naszymi partnerami i wspólnie poszukujemy skutecznych rozwiązań, w przypadku pojawienia się trudności.
Magdalena Parfianowicz
posiada piętnastoletnie doświadczenie w branży gastronomicznej i hotelarskiej. Absolwentka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie na kierunku „Nowoczesne zarządzanie i organizacja w gastronomii”. Od 2018 r. zawodowo związana z siecią pizzerii Da Grasso, gdzie pełni funkcję Managera Operacyjnego ds. Rozwoju Placówek Franczyzowych.