2022 był kolejnym rokiem prób i dynamicznych zmian. Poza skutkami pandemii, handel, jak każda inna branża, stawiał czoła agresji Rosji na Ukrainie, światowa gospodarka stanęła w obliczu globalnego kryzysu, w tym szczególnie energetycznego, jednocześnie inflacja mocno poszybowała do góry. Te wszystkie wydarzenia miały wpływ praktycznie na każdy aspekt funkcjonowania biznesów – od polityki pracowniczej, przez łańcuch dostaw, po politykę cenową i działania z zakresu odpowiedzialnego biznesu. Polacy, wspierani przez sektor prywatny, pokazali ogromną solidarność, organizując oddolne inicjatywy pomocy uchodźcom z Ukrainy – pisze w komentarzu dla redakcji Omnichannelnews.pl Agata Biernacka, Kierownik Działu Komunikacji i PR, ALDI.
Również Grupa ALDI Nord w ramach działań pomocowych, poza szeregiem regionalnych inicjatyw, przekazała milion euro, czyli blisko 5 milionów złotych organizacji UNICEF, która niesie pomoc humanitarną dla dzieci i rodzin dotkniętych wojną w Ukrainie. Pomoc trafiła także do osób przebywających na przejściach granicznych i w sąsiednich krajach. Dodatkowo utworzyliśmy specjalny budżet na kwotę 500 000 euro, czyli około 2,4 miliona złotych, przeznaczony na wsparcie lokalnych organizacji pomocowych, dostarczających Ukrainie niezbędnych produktów.
Rozwój sieci sklepów i CSR
Pomimo pandemii i kryzysu ekonomicznego, który dotyka wszystkie podmioty gospodarcze, od ponad dwóch lat ALDI otwiera kilkadziesiąt sklepów rocznie zwiększając poziom zatrudnienia i rozbudowując swoje struktury. W 2022 roku w Polsce zgodnie z planem otworzyliśmy 50 nowych sklepów oraz drugi magazyn – w Lisim Ogonie pod Bydgoszczą, skracając tym samym czas dystrybucji do swoich sklepów o 30 proc.. ALDI odnotowało wzrost zatrudnienia o 28 proc. w stosunku do roku poprzedniego. O 50 proc. zredukowaliśmy oświetlenie na parkingach i o 30 proc. we wnętrzu sklepów. Dzięki wprowadzonym zmianom kontynuujemy wcześniej rozpoczęte działania na rzecz redukcji gazów cieplarnianych i całkowitego przejścia na korzystanie z energii odnawialnej. To nasza odpowiedź na bieżącą sytuację gospodarczo-polityczną i potrzebę przygotowania się na potencjalne przejściowe przerwy w zakresie dostaw prądu. Kryzys gospodarczy nie zwalnia nas z odpowiedzialności społecznej. Polska jako pierwszy kraj w grupie ALDI Nord osiągnęła przed wyznaczonym terminem cel w rozwoju bardziej zrównoważonych opakowań w kategorii warzyw i owoców. Już dziś posiadamy ponad 60 proc. niepakowanych owoców i warzyw w marce własnej. Wyeliminowaliśmy także wytłoczki z tworzywa sztucznego oraz tacki z czarnym niewykrywalnym pigmentem. W kwietniu minionego roku wdrożyliśmy nowy model papierowych toreb zakupowych – w 100 proc. nadających się do recyklingu. Od czerwca zaś klienci znajdują w naszych sklepach specjalne woreczki wielokrotnego użytku dla owoców i warzyw. Miniony rok w ALDI to także rozwój w zakresie asortymentu z kategorii non food – wprowadziliśmy do sprzedaży akcesoria GSM marki własnej QUIGG, w tym z certyfikacją MFi od Apple oraz rozbudowaliśmy ofertę marki własnej ALDI Gaming, co spotkało się z dobrym przyjęciem przez klientów. Obecnie posiadamy 251 sklepów w Polsce i zatrudniamy ponad 4000 pracowników. W ALDI stawiamy na długotrwałe, sprawiedliwe i niezawodne relacje handlowe z dostawcami oraz spełnianie wymogów firmy odpowiedzialnej społecznie. Dzięki temu nawet pomimo minionych kryzysów zapewniamy płynność w łańcuchach dostaw gwarantując klientom najwyższą jakość produktów w możliwie najniższej cenie. Nieustannie też utrzymujemy promocje, które na stałe zagościły w naszym handlowym kalendarzu, takie jak Promocje od pierwszej sztuki, dobrze przyjęta przez klientów, będąca jednocześnie wyrazem naszej filozofii sprzedażowej, która pozwala nam wyróżnić się na tle konkurencji. Dzięki nim konsumenci nie muszą kupować kilku opakowań danego produktu, aby skorzystać z promocyjnego rabatu, ponieważ obowiązuje on już od pierwszej sztuki. Nasze hasło brzmi „Raz ALDI, zawsze COŚ z ALDI”, bo po ulubione produkty chętnie się wraca.
W planach sklep online
Aktualnie w ALDI prowadzimy sprzedaż tylko w sklepach stacjonarnych. Jak deklarował publicznie nasz prezes Wojciech Łubieński, w perspektywie kilkunastu, góra 24 miesięcy planujemy otwarcie sklepu internetowego. Najprawdopodobniej będzie to sprzedaż towarów przemysłowych. Definicja omnichannel w dużym stopniu skupia się na doświadczeniach zakupowych klientów i na pewno będzie to nasz priorytet w kolejnych latach.
Dalsza ekspansja, usprawnienia logistyki i ESG
W perspektywie 5 lat chcemy mieć około sześciuset sklepów ALDI w Polsce. Docelowo ponad tysiąc. Roczne nakłady na rozwój ALDI w Polsce tylko w minionym roku zwiększyły się o 50 proc. w stosunku do 500 mln zł. w roku ubiegłym. W ślad za otwarciami nowych sklepów planujemy budowę kolejnych dwóch magazynów, które zapewnią nam sprawną logistykę i zoptymalizują koszty transportu. To w tej chwili kluczowy element strategii ALDI biorąc pod uwagę koszty dystrybucji i plany ekspansji. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla ALDI, ale i dla całej branży zmagającej się z tak dużym wzrostem cen energii i paliw, które są najważniejszymi elementami kosztotwórczymi.
W obliczu katastrofy klimatycznej i kryzysu energetycznego biznes nie może sobie pozwolić na rozluźnienie. Z jeszcze większą mocą będziemy pracować na optymalizacją energetyczną i wywiązaniem się ze zobowiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju.
Z pewnością w tym roku nadal wyzwaniem będzie inflacja. Balansowanie pomiędzy wzrostem kosztów produkcji i usług w całym łańcuchu dostaw, a finalną ceną i zmniejszaniem zasobności portfeli klientów. Konsekwencją będzie dalszy wzrost popularności marek własnych – w ich przypadku sieci mają większą możliwość utrzymania proporcjonalnie niższych cen przy jednoczesnym dowiezieniu wysokiej jakości produktów. Inflacja to także rosnące potrzeby płacowe pracowników, którzy stanowią trzon naszej branży. W ALDI już od stycznia wprowadziliśmy podwyżki na wszystkich stanowiskach w obszarze Sprzedaży, Centrach Dystrybucyjnych i administracji oraz podnieśliśmy wartość kart przedpłaconych. Łącznie na podwyżki płac wydajemy 21,6 mln zł – to nasza inwestycja w pracowników.
Autorką komentarza jest Agata Biernacka, Kierownik Działu Komunikacji i PR, ALDI.