Myślę, że jako NEPI Rockcastle nie mogliśmy wymarzyć sobie lepszego zakończenia roku. W listopadzie i grudniu, tuż przed zakończeniem roku, udało nam się sfinalizować przejęcia dwóch centrów handlowych: Copernicus w Toruniu oraz Forum Gdańsk. Szczególnie ta druga transakcja budzi nasze emocje, bo stanowi jedną z największych pod względem wartości transakcji inwestycyjnych w centra handlowe w Europie, a jednocześnie największą w Europie Środkowo-Wschodniej w całym mijającym roku – pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Marek Noetzel, członek zarządu, dyrektor operacyjny NEPI Rockcastle.
Ponadto rok 2022 to czas znaczącego rozwoju naszego portfolio. Kontynuowaliśmy rozbudowę i modernizację krakowskiej Bonarki, zyskaliśmy bardzo wielu nowych najemców, np. aż 21 w Focus Mall w Zielonej Górze. Odwiedzalność naszych centrów handlowych powraca do sytuacji sprzed pandemii, zbliżając się do poziomu z roku 2019. Zresztą w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej obroty najemców wyraźnie przebiły rok 2019, zbliżając się często do wyników dwucyfrowych. Są kraje, w których urosły powyżej 20 procent. Możemy też pochwalić się historycznie niskim wskaźnikiem pustostanów. Zaczęliśmy rok z 4 procentami wolnych powierzchni, a kończymy z ok. 2,6 proc.
Rosnąca oferta centrów handlowych
Jako Grupa mamy za sobą dobry rok. Po zakończeniu w 2022 r. rozbudowy Focus Mall Zielona Góra, od stycznia do grudnia br. w tym centrum pojawiło się 21 nowych najemców. W Bonarce otwarto czwarty w Polsce sklep marki Primark. To premiera, która zawsze wzbudza ogromne zainteresowanie klientów. Rozrasta się też oferta naszych pozostałych galerii handlowych, szczególnie aktywnie przybywa najemców w strefie food court.
Gotowi na różne scenariusze
Pandemia i szybki rozwój usług e-commerce powodowały, że wiele osób przepowiadało śmierć centrów handlowych. Tymczasem okazuje się, że idealny model handlu to komplementarność i omnichannel. Obroty naszych najemców w III kwartale wzrosły o 18 procent w porównaniu do wyników 2019 roku. To pokazuje, że klienci lubią robić zakupy realne i chętnie wrócili do galerii handlowych. Oczywiście niewiadomą pozostają czynniki związane z toczącą się na Ukrainie wojną, rosnącymi kosztami energii i gazu oraz inflacją. To nagromadzenie tzw. „czarnych łabędzi” powoduje, że musimy być gotowi na różne scenariusze i umiejętnie dopasować się do tego, co dzieje na rynku.
Wydatki na modernizację i ulepszenie istniejących galerii
Po pierwsze pracujemy nad umocnieniem pozycji dominującego gracza w regionie Europy Środkowo – Wschodniej. Właśnie sfinalizowaliśmy dwie duże transakcje w Polsce, o czym już wspominałem wcześniej. Przygotowaliśmy się na wydatki, które zorientowane są w dużej mierze na modernizację i ulepszanie istniejących galerii. Inwestujemy w rozbudowy i modernizacje wielu naszych obiektów – w Polsce najbardziej zaawansowane prace prowadzone są w Bonarce. Dużo dzieje się w strukturach całej naszej Grupy. W Rumunii w trakcie rozbudowy jest Promenade Mall, rozpoczęliśmy też budowę całkiem nowego centrum handlowego w Craiova. Przygotowujemy się do budowy obiektu w Plovdiv w Bułgarii. Zależy nam na tym, by mieć w portfolio nowoczesne, zrównoważone środowiskowo galerie.
W kierunku ESG
To bardzo ważny element działania naszej firmy. Mamy wyrażone cyfrowo cele ESG. Po raz pierwszy określiliśmy też osobny budżet przeznaczony wyłącznie na ich realizację. Główne cele to redukcja emisji CO2 i zwiększanie efektywności energetycznej naszych obiektów. Tam, gdzie jest to możliwe, systematycznie inwestujemy w odnawialne źródła energii. Do 2030 r. NEPI Rockcastle ma ambicję uniezależnić się energetycznie oraz produkować energię odnawialną na własne potrzeby. Częściowo już tak się dzieje, np. w Polsce w dziewięciu obiektach: Alfa Centrum w Białymstoku, Aura Centrum Olsztyna, Focus Mall Piotrków Trybunalski, Focus Mall Zielona Góra, Centrum Handlowe Karolinka w Opolu, CH Platan w Zabrzu, CH Pogoria w Dąbrowie Górniczej oraz w Galerii Wołomin i w Galerii Tomaszów, części wspólne są zasilane w 100 proc. energią odnawialną.
Pracujemy również nad koncepcją „Zero Waste to Landfill”, czyli skuteczną segregacją odpadów, tak by do roku 2025 nie trafiały już na wysypisko śmieci. Naszą ambicją jest wskaźnik recyklingu odpadów wynoszący co najmniej 60 proc. Zamierzamy także zredukować wywóz nieczystości o 70 proc. W przyszłym roku opracujemy szczegółową ścieżkę dekarbonizacyjną firmy i wszystkich nieruchomości w naszym portfelu.
Autorem komentarz jest Marek Noetzel, członek zarządu, dyrektor operacyjny NEPI Rockcastle.