Na pewno największym zeszłorocznym wyzwaniem dla branży był wybuch wojny w Ukrainie, który pociągnął za sobą falę zmian gospodarczych, logistycznych, a także globalnych podwyżek cen towarów i usług. Trwające kryzysy energetyczny i inflacyjny są obecnie wyzwaniami, z którymi branża musiała mierzyć się w ciągu ostatnich miesięcy i jak sądzimy, będzie się mierzyć również w bieżącym roku – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Sławomir Nitek, Dyrektor Generalny Action Polska.
W kontekście kryzysu energetycznego poczyniliśmy w Action konkretne działania, aby zoptymalizować zużycie energii. Działania te są częścią naszej ambicji, aby stać się bardziej zrównoważoną firmą. Ciężko pracujemy nad ciągłym ulepszaniem naszych produktów i łańcucha dostaw oraz zmniejszaniem naszego śladu węglowego. Zrównoważone zaopatrzenie i produkcja są niezbędne dla naszej przyszłości i odpowiedzialnego rozwoju.
Wszystkie nasze polskie sklepy używają teraz oświetlenia typu LED. Kończymy też instalowanie mierników, które dadzą nam większą wiedzę na temat zużycia energii elektrycznej i pozwolą redukować jej zużycie, na przykład poprzez instalowanie czujników ruchu, w miejscach, gdzie jest on mniejszy. Od jakiegoś czasu zaczęliśmy instalować bardziej efektywne systemy ogrzewania, chłodzenia i wentylacji, dzięki którym również obniżamy koszty zużycia energii.
Rosnące koszty działalności
Rosnąca inflacja dotyka mnóstwo branż i sektorów rynku. Wzrost kosztów logistycznych, zakupu towaru, najmu powierzchni handlowej – to wszystko ma wpływ na końcowe ceny produktów. Nie da się całkowicie uniknąć przerzucania ich na klientów, ale polityka sprzedażowo-zakupowa, którą prowadzimy w oparciu o siłę zakupową i modyfikację asortymentu jest czymś, co pozwala utrzymać relatywnie niskie ceny. Rosnące koszty transportu, frachtów, lock downy na Dalekim Wschodzie, zerwanie łańcuchów dostaw, też nas dotykają. Na szczęście zakupy towarów nieżywnościowych odbywają się z bardzo dużym wyprzedzeniem, nie doświadczamy więc wielkich kłopotów.
Dokonujemy też zakupy towarów w dużych ilościach, współpracując z naszymi zaufanymi partnerami. Bierzemy na siebie również część kosztów logistycznych wraz z dostawcami, na co możemy sobie pozwolić ze względu na skalę naszej działalności i zasięg oferowanych usług. Dzięki takim działaniom, nie jesteśmy zmuszeni podnosić cen wszystkich produktów – szczególnie marek własnych – i możemy stale oferować klientom najniższe ceny i bardzo dobrą jakość. Rosną też koszty pracy i oczywiście podnosimy też wynagrodzenie naszych pracowników.
Trendy konsumenckie
W minionym roku zaobserwowaliśmy również zmiany zachowań sprzedażowych wśród konsumentów. Bardziej istotne stały się zakupy w takich kategoriach jak artykuły higieniczne, utrzymania czystości czy karmy dla zwierząt, co mogliśmy zaobserwować po koszyku naszych klientów. Dochód rozporządzalny Polaków zdecydowanie zmalał i dlatego też w tym roku dyskonty ze względu na swoją politykę niskich cen, zdecydowanie zyskały na popularności w Polsce.
Nowe inwestycje
W bieżącym roku będziemy nadal skupiać się na utrzymaniu dynamiki otwarć i ekspansji na rynku w Polsce. W lipcu 2022 roku otworzyliśmy nasz 200. sklep w kraju – w Kielcach, co było kolejnym kamieniem milowym w naszym rozwoju. Chcemy utrzymać podobne tempo wzrostu jak w 2022 roku i w tym momencie mogę potwierdzić, że jesteśmy na dobrej drodze.
W tym samym czasie, gdy nasza sieć sklepów rośnie, naszym celem na kolejny rok jest ciągłe oferowanie naszym klientom doskonałych doświadczeń zakupowych. Oznacza to, że musimy rozwijać nasz łańcuch dostaw w Polsce, aby zapewnić regularne dostawy odpowiednich produktów do wszystkich naszych sklepów, a także zatrudniać nowych pracowników do naszych sklepów, ale także do naszych centrów dystrybucyjnych i naszego biura krajowego. Rozważamy również otwarcie kolejnego centrum logistycznego w Polsce, aby móc bez przeszkód oferować naszym klientom doskonałe wrażenia zakupowe. W ubiegłym roku poprawiliśmy względną pozycję cenową w porównaniu z konkurencją i spodziewamy się utrzymać naszą najniższą pozycję cenową w przyszłości.
Autorem komentarza jest Sławomir Nitek, Dyrektor Generalny Action Polska.