Rok 2022 to dla Żabki okres dynamicznego rozwoju i inwestycji w unikatowe rozwiązania, które zmieniają doświadczenie zakupowe klientów oraz zwiększają komfort i efektywność pracy franczyzobiorców – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Adam Manikowski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Aktualnie z siecią współpracuje ponad 7600 franczyzobiorców, którzy prowadzą ponad 9000 sklepów Żabka w całym kraju. Chcąc być coraz bliżej klientów, Żabka dociera do nowych miejsc i rozwija format sklepów, by dopasować go do nowych typów lokalizacji oraz ambitnych celów ekspansji. W lutym został otwarty 8000. sklep w Sierakowie, będący pierwszą Żabką w tej liczącej kilka tysięcy mieszkańców miejscowości. W kwietniu została uruchomiona Żabka Smart przy ul. Półwiejskiej w Poznaniu, w której badane są nowe rozwiązania technologiczne, mające na celu usprawnienie pracy franczyzobiorców. Latem klienci mogli zrobić zakupy w 90 placówkach sezonowych w miejscowościach turystycznych, a nowoczesne mobilne Żabki obsługiwały konsumentów podczas wielu wydarzeń kulturalnych, m.in. na koncertach Męskiego Grania.
Nowe placówki w portfolio
Do portfolio sieci w mijającym roku dołączyła też Żabka Eko Smart, będąca swoistym laboratorium innowacji ekologicznych wzbogaconych o rozwiązania smart optymalizujące pracę franczyzobiorców. Pierwsza tego typu placówka została otwarta we wrześniu w Poznaniu, druga w listopadzie w Łodzi. Pod koniec grudnia br. zadebiutowaliśmy z unikalnym w skali kraju konceptem – odpowiadając na potrzeby podróżnych – przy autostradzie A2 uruchomiliśmy dwa jubileuszowe sklepy nr 9000 i 9001 w miejscach odpoczynku dla kierowców, czyli na tzw. MOP-ach. Nasz nowy koncept to przyjazne miejsce dla podróżnych, gdzie nie tylko można zjeść hot doga czy napić się kawy, ale również skorzystać z szerokiej oferty kanapek, sałatek czy produktów roślinnych.
Lojalizowanie klientów
Aktualnie Polska boryka się z galopującą inflacją, która wpływa na poziom nastrojów konsumenckich, który jest historycznie niski. Klienci, w różnego rodzaju badaniach, wskazują, że już poszukują lub będą poszukiwać oszczędności w kategoriach „przyjemnościowych”, czyli takich jak np. słodycze, alkohol, rozrywka i odzież. Aktualnie branża nie widzi jeszcze wyraźnych spadków w przychodach z tych kategorii, dlatego większość jej przedstawicieli szykuje się na trudny pierwszy kwartał 2023 r. Już dziś sieci detaliczne silnie stawiają na rozwój marek własnych oraz na lojalizowanie klientów przy pomocy rozwiązań cyfrowych, stawiając na rozwój funkcjonalności w aplikacjach mobilnych – tak robimy także i my, rozwijając naszą aplikację Żappka. Właśnie ruszyliśmy z testem nowej funkcjonalności, jaką jest gra Żabu czy uruchomiliśmy subskrypcję na kawę, tzw. Kawonament.
W mijającym roku ruszyliśmy też z nową kampanią „Uwolnij swój czas”. Pokazujemy w niej naszym klientom, jak towarzysząc im w każdym momencie dnia, upraszczamy ich życie, a tym samym uwalniamy czas. To dodatkowy, bardzo istotny wymiar naszej odpowiedzialności i wpływu na polepszenie jakości życia naszych klientów. Bez wątpienia kampania podbiła serca odbiorców – aż 90 proc. badanych oceniło ją pozytywnie, zwracając uwagę na jej nowoczesny, atrakcyjny i emocjonalny charakter. Trafiliśmy do klientów, bo według badań to właśnie brak wolnego czasu jest dla współczesnych konsumentów barierą w realizowaniu pasji, a często również źródłem stresu.
Żabka gotowa na nowe wyzwania
W 2023 rok wkraczamy z lekką niepewnością, ale też z poczuciem, że jesteśmy dobrze przygotowani, by zmierzyć się z czekającymi nas wyzwaniami – Żabka nie tylko uważnie obserwuje dynamicznie zmieniające się trendy konsumenckie, ale wdraża także szereg innowacyjnych rozwiązań, które czynią świat wygodniejszym. Mamy bowiem świadomość, że nasi klienci, będąc w ciągłym biegu, chcą żyć zdrowo, a przy tym czerpać przyjemność z codzienności.
Autorem komentarza jest Adam Manikowski, wiceprezes zarządu Grupy Żabka, dyrektor zarządzający Żabka Polska.