Pod koniec ubiegłego roku Primark uruchomił w wybranych sklepach usługę click&collect. Część komentatorów uznała, że to pierwszy krok w kierunku wdrożenia sprzedaży e-commerce. Władze sieci jednak po raz kolejny stopują emocje i jasno deklarują: “nie uruchomimy sprzedaży online”.
George Weston, CEO w Associated British Foods, do którego należy sieć Primark, dał jasno do zrozumienia, że firma nie uległa pokusie i nie ruszy pełną parą z wdrożeniem oferty e-commerce.
– Nasze miejsce zawsze było w handlu tradycyjnym – powiedział George Weston w rozmowie z Financial Times. – Przy naszej polityce cenowej i wartości koszyka zakupowego, ewentualne wdrożenie sprzedaży online pochłonie nie część, a całą marżę. Takie są rynkowe realia – dodał.
Brak sprzedaży online mocno odbił się na wynikach sieci Primark podczas niedawnych lockdownów. Każdego tygodnia sprzedawca tracił z tego tytułu ok. 100 mln funtów.
Primark stawia na tradycyjny kanał sprzedaży
W listopadzie 2022 roku Primark rozpoczął testowanie usługi click&collect w wybranych 25 sklepach na terenie północno-zachodniej Anglii. W ramach tej usługi można, przynajmniej na razie, zamówić tylko ograniczony asortyment – czyli produkty dla dzieci.
– Jesteśmy wielkimi zwolennikami sprzedaży stacjonarnej. Wierzymy w potencjał sklepów i lokalizacji przy ulicach. Dlatego w naszym mniemaniu opcja click and collect idealnie wpisuje się w naszą strategię – powiedział w rozmowie z BBC Paul Marchant, szef Primarka.
Sieć Primark liczy obecnie ponad 400 sklepów i działa na 14 rynkach. Cel na najbliższe lata zakłada rozwój sieci do 530 sklepów. Najwięcej sklepów powstanie na najważniejszych z punktu widzenia Primarku rynkach: w USA, Francji, Włoszech i na półwyspie iberyjskim.
Również region CEE stanowi ważny element ekspansji sieci Primark. Obecnie sieć jest obecna na czterech rynkach: wspomnianym rumuńskim, a także w Polsce, gdzie posiada 4 sklepy, w Czechach (2 sklepy) oraz w Słowenii (1 sklep). Do końca przyszłego roku Primark planuje uruchomić 2 kolejne sklepy w Polsce (w Magnolia Park we Wrocławiu i w Manufakturze w Łodzi), a także zadebiutować na Słowacji, a konkretnie w Bratysławie. Wówczas sieć Primark rozrośnie się w regionie CEE do 12 sklepów zlokalizowanych na 5 rynkach.