W 2023 r. nasza branża będzie musiała stawić czoła wielu wyzwaniom, od rosnących kosztów energii, przez wpływ inflacji na działalność operacyjną, po rosnącą rolę ESG – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Marta Fryzowska, Wiceprezes Zarządu VRG SA.
W miarę wzrostu cen, handlowcy będą musieli modyfikować swoje modele biznesowe, aby zachować konkurencyjność. Trendy te można zauważyć już teraz: coraz więcej spółek decyduje się na optymalizację sieci stacjonarnych oraz wprowadzanie nowych konceptów. Wyższe koszty życia nieuchronnie wpłyną na zachowania konsumentów. Wzrośnie wrażliwość na cenę, będzie też rosło znaczenie marki i jej renomy, jako ważnego czynnika decyzji zakupowych. Jednocześnie zmniejszy się udział zakupów impulsywnych w przychodach.
Sytuacja rynkowa będzie miała też znaczący wpływ na koszt towarów i koszty funkcjonowania sklepów oraz centrów dystrybucyjnych. Inflacja w połączeniu z wymaganiem ograniczenia emisji dwutlenku węgla, wpłynie na koszty związane z użytkowaną powierzchnia handlową. Należy liczyć się z podwyższeniem czynszów wynajmu.
Rosnące znaczenie ESG
Wyzwaniem dla branży będzie też rosnące znaczenie ESG. Aby zachować konkurencyjność i przyciągać inwestorów, spółki muszą intensyfikować wysiłek związany z ograniczaniem negatywnego wpływu na środowisko i zaangażowaniem w problemy społeczne. W branży fashion skutkuje to eksplozją ciekawych innowacji np. w zakresie wytwarzania tkanin, projektowania czy samej produkcji. Jest to trend zbieżny z potrzebami klientów, którzy wymagają od ubrań coraz większej funkcjonalności, a od producentów nacisku na kolekcje eko.
Rozwiązania omnichannel
Na pewno wartą wspomnienia tendencją jest rozwój handlu elektronicznego oraz nowych technologii i nieustający nacisk na maksymalnie komfortowe doświadczenie klienta. Wraz z rozwojem e-commerce sklepy stacjonarne muszą zmienić punkt ciężkości i opracować innowacyjne strategie, aby zachować miejsce w ścieżce zakupowej klienta. Nie mam wątpliwości, że czeka nas dalszy rozwój rozwiązań pozwalających oferować zakupy omnichannel – czyli wirtualnych przymierzalni, aplikacji i elementów interaktywnych, pozwalających na lepsze dopasowanie produktów. Ich wdrażanie to korzyść dla klienta, ale też znaczące oszczędności dla sprzedawców, którzy borykają się dziś z kosztami obsługi zwrotów.
Wyzwania i cele
Jako Vistula Retail Group S.A, na bieżąco staramy się monitorować i adresować wszystkie kluczowe czynniki mające wpływ na naszą branżę, aby zabezpieczyć interesy biznesowe firmy i jej inwestorów. Naszym celem jest dalsze rozszerzanie i wzmacnianie obecności w sektorze detalicznym. Mamy ambicje być polskim championem slow fashion, rozumianej jako jakościowa odzież, którą klient kupuje nie na jeden sezon, ale na lata. Aktywnie poszukujemy i będziemy poszukiwać sposobów na zmniejszenie naszego wpływu na środowisko, co zostało docenione w Badaniu Świadomości Klimatycznej Spółek.
Głównymi celami, jakie postawiliśmy na 2023, jest kontynuacja wzrostu przychodów w obu segmentach, praca nad wzrostem marży brutto w warunkach inflacji, a także utrzymanie bezpiecznej sytuacji finansowej niezależnie od wahań rynkowych. Nasza strategia zakłada również powrót do wzrostu powierzchni w segmencie odzieżowym oraz kontynuacja wzrostów w segmencie jubilerskim. Stawiamy także na kontynuację inwestowania w infrastrukturę technologiczną e-sklepów, by wciąż ulepszać kompleksową obsługę klienta w ramach omnichannel.
Autorką komentarza jest Marta Fryzowska, Wiceprezes Zarządu VRG SA.