Globalny rynek sportowy wzrósł z 354,96 mld USD w 2021 r. do 496,52 mld USD w 2022 r. przy złożonej rocznej stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej 39,9 proc. – czytamy w raporcie The Business Research Company.
Wojna Rosji z Ukrainą zakłóciła szanse na globalne ożywienie gospodarcze po pandemii COVID-19, przynajmniej w krótkim okresie. Jaki był dla sektora, po intensywnych turbulencjach z łańcuchem dostaw, wydarzeniach globalnych i zmianą konsumenckich postaw związanych z sytuacja gospodarczą? Grupa Intersport konsekwentnie umacniała wyniki w 2022 realizując ambitną strategię, choć nie obyło się w związku z powyższym bez korekty celów i planów sprzedażowych oraz inwestycyjnych.
Oczekiwania dotyczące branży sportowej nadal są optymistyczne, raport The Business Research Company szacuje globalne wzrosty do 644,6 mld dolarów w 2026 roku przy CAGR na poziomie 6,7 proc.. Przewiduje się również, że rynek sportowy skorzysta ze stałego wzrostu gospodarczego prognozowanego dla wielu krajów rozwiniętych i rozwijających się. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) podaje, że globalny wzrost PKB wyniósł 3,7 proc. w latach 2019 i 2020 oraz wyniesie 3,6 proc. od 2021 do 2023 roku.
Sportowy wiatr
Zainteresowanie sportem wśród Polaków niezmiennie od ponad dwóch lat jest na poziome 90 proc.. Okres zimowych rekreacji jeszcze mocniej wzmacnia powyższe przekonania. Najbardziej popularnymi dyscyplinami sportowymi jest aktualnie oglądana w telewizji piłka nożna (71 proc.) i skoki narciarskie (68 proc.), które już rozkręcają sezon (Sponsoring Monitor 2021, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2022).
To sprzyjający też czas by podsumować kolejny rok wyzwań dla branży sportowej i obrać kierunki na nowy rok. Dla spółki Intersport S.A. sezon od 1 lipca do 30 września był satysfakcjonująco udany, przynosząc zysk brutto na poziomie 3.619 tyś. – wg szacunkowych danych raportu wyników roku obrotowego 2022/23 – co jest znacznie lepszym wynikiem niż z roku poprzedniego. Biorąc pod uwagę okres półroczny od kwietnia do września, spółka osiągnęła łączne przychody ze sprzedaży o 9,8 proc. wyższe niż za ten sam okres w roku poprzednim.
Zarząd Spółki planując długoterminowe cele rozważa opcje pozyskania inwestorów lub inwestora strategicznego lub finansowego. W szczególności, w zależności od aktualnych warunków rynkowych i możliwych form współpracy, rozważana jest także emisja nowych akcji przez Spółkę. Celem Zarządu jest więc znalezienie takiego rozwiązania, które umożliwi Spółce pozyskanie dodatkowych środków pieniężnych w wysokości do 80 mln zł.
Mocne trendy i nowe koncepty
Systematycznie wprowadzany na całym świecie koncept Intersport 2.0 jest odpowiedzią na potrzeby klientów nowej generacji, którzy są szczególnie otwarci na nowe technologie tzn. swobodnie poruszają się w internecie, social mediach, aktywnie korzystają z urządzeń mobilnych i korzystają w procesie zakupowym z wielu kanałów komunikacji.
W kończącym się roku 2022 jak i w perspektywie rozpoczynającego się 2023, Spółka planuje oprzeć się na nowym formacie Intersport 2.0, i to zarówno w odniesieniu do istniejących salonów, jak i nowych lokalizacji – mówi Piotr Mierzwa, Dyrektor ds. Rozwoju Intersport Polska S.A. Ramowe wytyczne, co do nowych lokalizacji, zakładają umiejscowienie salonów w prestiżowych centrach handlowych większych miast Polski (powyżej 100.000 mieszkańców). Powierzchnie salonów do 1.600 m2 mają umożliwiać pełną prezentację szerokiego asortymentu sportowych brandów strategicznych – odzieży, obuwia, sprzętu i akcesoriów uzupełnionego o marki ekskluzywne Intersport.
Spółka w kończącym się 2022 roku otworzyła 2 nowe salony w formacie Intersport 2.0 w CH Mokotów w Warszawie (1.360 m2, salon przejęty po sieci Go Sport) oraz w CH Posnania w Poznaniu (757 m2). 16 grudnia 2022 roku nastąpiło otwarcie nowego salonu w CH Promenada w Warszawie (1.600 m2). W kolejnym 2023 roku Intersport Polska S.A. planuje kolejne otwarcia (2-4 nowe lokalizacje) zgodne z powyższym formatem, z nastawieniem na rozwój w oparciu o model omnichannel.
Praca u podstaw
Ścieżka zakupowa konsumenta nieustannie zmienia się i ewoluuje w kierunku połączenia zakupów stacjonarnych z zakupami online. Strategia rozwoju kanałów sprzedaży Intersport Polska na lata 21-24 została oparta o dwa powiązane filary: omnichannel oraz phigital.
Zgodnie z przyjętą przez Zarząd Intersport Polska S.A. strategią wdrażany przez Spółkę w Polsce koncept Intersport 2.0 zakłada zintegrowaną wielokanałową dystrybucję towaru (omnichannel) oraz dostęp do specjalnych produktów i światowych marek. W osiągnięciu rekordowych wyników dla firmy pomogły m.in. spersonalizowana oferta, program lojalnościowy, otwarte ścieżki zakupowe ROPO, odwrócone ROPO oraz ROTOPO. Są to tylko niektóre z narzędzi, które zostały zastosowane przez Intersport w mijającym roku. Spółka przeprowadziła również gruntowną reorganizację obszaru operacyjnego w kwietniu br., łącząc sieć sprzedaży z obszarem Digital. Sprawdzone praktyki ze świata online są wdrażane do sieci sprzedaży stacjonarnej i odwrotnie tak, aby zapewnić konsumentom, jak największą swobodę w przeglądaniu oferty i dokonywaniu zakupów –wyjaśnia Tomasz Matonóg – Dyrektor Omnichannel Intersport Polska S.A.
W oparciu o wiedzę oraz informacje płynące ze świata e-commerce, spółka stworzyła roczny plan działań, który odpowiada najnowszym trendom konsumenckim. Wdrożone zostały: Click&Collect z dostępnymi wszystkimi metodami płatności, #ZasadyGry Team Intersport, czyli nowy standard obsługi klienta, Smart Checkout w postaci szybkiego koszyka zakupowego z opcją zakupu bezpośrednio z PDP oraz listing, a także wyszukiwarka z AI podpowiadająca najlepsze wyniki wraz z możliwością skanowania kodu kreskowego produktu. Ważnym kolejnym elementem, który został uruchomiony w ramach rocznego planu działań, jest aplikacja mobilna wraz z programem lojalnościowym, który działa zarówno z poziomu online, jak i salonów stacjonarnych. Powyższe aktywizacje mają na celu zwiększenie LTV konsumentów, a w efekcie wzrost sprzedaży i optymalizację kosztu dotarcia do konsumenta.
Celami strategicznymi jest znaczne zwiększenie udziału w rynku produktów sportowych poprzez otwarcia kolejnych salonów stacjonarnych wraz z serwisem oraz osiągnięcie 30 proc. udziału w sprzedaży online do 2025 roku.