Gdańska grupa odzieżowa LPP miała w trzecim kwartale roku obrotowego 2022/23 395,5 mln zł zysku netto jednostki dominującej wobec 627,6 mln zł zysku przed rokiem. Przychody grupy wyniosły 4,367 mld zł, co oznacza wzrost o 39,3 proc. rok do roku.
Zysk operacyjny grupy wyniósł 511,8 mln zł i był niższy o 17,5 proc. rok do roku. EBITDA sięgnęła 798 mln zł i tym samym spadła o 7,4 proc. rok do roku.
Wysoka dynamika przychodów marek Sinsay, Reserved i Mohito
Grup LPP w III kwartale roku obrotowego 2022/23 osiągnęła 4,4 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 39 proc. rok do roku (porównując dane z działalności kontynuowanej). Wzrost przychodów grupa uzyskała dzięki rosnącym sprzedażom w każdej marce. Największą dynamikę przychodów i jednocześnie największą sprzedaż wartościową (1,7 mld zł, ok 40 proc. całości sprzedaży) uzyskała marka Sinsay, dzięki intensywnym otwarciom nowych sklepów stacjonarnych, wejściu na nowe rynki w kanale online oraz utrzymującej się popularności zakupów w segmencie value-for-money. Wysoką dynamikę przychodów odnotowała również marka Mohito dzięki dopasowaniu kolekcji do gustu i zapotrzebowania klientek (swetry, okrycia wierzchnie). Natomiast Reserved było drugą marką po marce Sinsay pod względem uzyskanych w III kwartale wielkości sprzedaży – m.in dzięki poprawie kolekcji męskiej (większy udział klasycznych modeli, odpowiednio dobrana ich kolorystyka i liczba).
Sprzedaż online i marża
Na wzrost przychodów LPP w III kwartale wpływ miała zarówno sprzedaż tradycyjnych sklepów jak i internetowych. Z kanału internetowego grupa uzyskała ponad 1,0 mld zł przychodów co stanowiło ok. 24 proc. całości sprzedaży grupy. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży online tj. 23,3 proc. r/r w III kwartale został osiągnięty dzięki rozwojowi sklepów internetowych na nowych rynkach, zwiększonym działaniom marketingowym w internecie podejmowanych przez grupę, a także rosnącym poziomie wykorzystania aplikacji mobilnych przez klientki/klientów.
W III kwartale 2022/23 grupa wypracowała marżę brutto w wysokości 51,2 proc. – niższą r/r o 7,1 pp. ze względu na kilka czynników. Jednym z nich była wysoka baza III kwartału roku poprzedniego – wsparta odroczonym popytem po pandemii i korzystnymi dla spółki cenami zakupu kolekcji. Dodatkowo czynnikiem rozwadniającym marżę brutto w III kwartale 2022/23 był rosnący udział marki Sinsay w sprzedaży Grupy – marka ta charakteryzuje się najniższą marżą z pośród całego portfolio marek LPP. Również większe r/r promocje produktów pierwotnie przeznaczonych na rynki wschodnie oraz mniej korzystny kurs USD/PLN, przyczyniły się do niższej r/r marży handlowej.
Wyższe koszty
Koszty SG&A grupy wzrosły w III kwartale o 49,4 proc. rok do roku. Wzrost kosztów był spowodowany rozwojem sieci sprzedaży stacjonarnej i online. Na wyższe koszty sprzedaży stacjonarnej wpływ miał większy udział czynszów zależnych od obrotu (przy wyższych obrotach r/r), osłabienie PLN do EUR (czynsze są denominowane w EUR) oraz efekt indeksacji inflacyjnej czynszów. Dodatkowo wzrost r/r płacy minimalnej oraz dostosowanie liczby zatrudnionych osób do poziomu sprzedaży spowodowały wzrost kosztów personelu. Jednocześnie wyższe koszty energii i inflacyjny wzrost cen usług obcych spowodował wzrost r/r pozostałych kosztów funkcjonowania sklepów
Narastająco, po trzech kwartałach 2022/23 grupa miała 909,7 mln zł zysku netto jednostki dominującej, 1.024,2 mln zł EBIT i 11,7 mld zł przychodów. W analogicznym okresie rok wcześniej zysk netto j.d. wynosił 1.108,2 mln zł, EBIT 973,7 mln zł, a przychody 7,94 mld zł (dane po przekształceniu).
Cele i inwestycje
Spółka LPP poinformowała, że jej celem, pomimo wyłączenia rynku rosyjskiego, jest osiągnięcie w roku 2022/23 16 mld zł sprzedaży, tj. wzrostu o około 40 proc. rdr (działalność kontynuowana), z czego w kanale sprzedaży internetowej około 4,5 mld zł.
Jednocześnie biorąc pod uwagę obecną sytuację geopolityczną na wschodzie Europy, poziom niepewności i niestabilność gospodarczą na wszystkich rynkach oraz wzrost inflacji przy wciąż rosnącej na rynku presji kosztowej, grupa w roku finansowym 2022/23 spodziewa się r/r spadku marży handlowej a operacyjnej w przedziale 8-9 proc. Pomimo tego, grupa planuje utrzymać poziom zaangażowania inwestycyjnego na 2022/23 w wysokości 1,1 mld zł (z czego 700 mln zł na salony, 330 mln zł na infrastrukturę, 70 mln zł na IT).
Jednocześnie powierzchnia handlowa ze względu na wstrzymanie rozwoju w rejonie wschodnim ulegnie zmniejszeniu w bieżącym roku do 1 671 tys. mkw. (1 960 sklepów).
W kolejnych latach Grupa LPP planuje odbudowanie powierzchni handlowej i powrót do jej wzrostów. Już w roku finansowym 2023/24 zakłada zwiększenie powierzchni o 18 proc. r/r (priorytetowy rozwój salonów marki Sinsay). Jednocześnie w tym samym okresie dzięki rozwojowi organizacji omnichannelowej grupa spodziewa się dwucyfrowej dynamiki zwiększenia przychodów, wzrostu r/r marży brutto i operacyjnej a także planuje zaangażowanie inwestycyjne (CAPEX) na poziomie 1,05 mld zł, a w tym 800 mln zł na salony, 170 mln zł na infrastrukturę oraz 80 mln zł na IT).