Obroty centrów handlowych we wrześniu 2022 r. były o 18 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r.
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 20,9 proc.. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 13,3 proc., średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 14,6 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 10,9 proc..
Wzrost obrotów w podziale na kategorie prezentuje się następująco: gastronomia o 30,7 proc., wyposażenie domu z RTV i AGD o 27,4 proc., odzież o 12 proc..
– Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika PRCH Turnover Index wynika, że we wrześniu 2022 r. wzrosły o 18 proc., w porównaniu do września 2019 r. Dla branży ważne jest, by dobre wyniki utrzymały się także w ostatnim kwartale roku, kluczowym dla handlu. Z uwagą obserwujemy wpływ wysokiej inflacji i kosztów utrzymania na postawy konsumentów. Te czynniki oraz hamująca gospodarka bezpośrednio wpływają na trendy zakupowe – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Gastronomia ma się dobrze
Podobnie jak w czasie wakacji, również we wrześniu klienci chętnie korzystali z oferty gastronomicznej, proponowanej przez centra handlowe. Wzrost w tej kategorii o ponad 30 proc. pokazuje, że dla klientów ważny pozostaje aspekt społeczny centrów handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi. To trend trwający od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych.
Polacy nadal chętnie kupują też artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD w sklepach stacjonarnych, na co wskazuje ponad 27 proc. wzrost w tej kategorii, we wrześniu. Z kolei moda, podobnie jak miesiąc wcześniej, odnotowała 12 proc. wzrost dynamiki obrotów, w porównaniu do sierpnia 2019 r. W październiku 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 0,3 proc. wyższa niż w październiku 2019 r.
Dwa wskaźniki
PRCH Footfall Density Index – wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą 98 proc.. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35 proc. rynku centrów handlowych w Polsce. Nieprzerwalnie od 2008 r., dane te są zbierane i weryfikowane przez PwC, wiodącego międzynarodowego audytora.
PRCH Turnover Index – wskaźnik obrotów najemców w centrach handlowych podawany w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Dane pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Ze względu na ich poufność i wrażliwość są one, podobnie jak wyniki odwiedzalności, gromadzone i weryfikowane przez PwC.