Zaczynamy widzieć lekkie spowolnienie popytu ze strony klientów, którego się jednak spodziewaliśmy. Zapowiadaliśmy to we wrześniu podczas publikacji wyników za II kwartał. IV kwartał jest trudniejszy niż poprzednie kwartały tego roku, ale w przewidywanym przez nas zakresie – mówi w wywiadzie dla PAP Biznes Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro. W jego ocenie, połowa 2023 roku może przynieść spadek tempa rozwoju e-commerce w Polsce.
Jak powiedział dyrektor finansowy Allegro, spółka spodziewa się spadku take rate w IV kwartale w stosunku do III kwartału 2022 roku. – Odnotowaliśmy wzrost take rate w III kwartale. Prowizje od sprzedaży są stabilne mniej więcej od roku. Jeśli chodzi o współfinansowanie Smart! to podnieśliśmy ceny. Nawet po ostatnich zmianach sprzedawcy finansują tylko 30 proc. kosztów dostawy – powiedział w rozmowie z PAP Biznes.
– Jak długo będzie trwała ta sytuacja, to jest kwestia poziomu inflacji, wojny w Ukrainie i jej wpływu na koszty energii itp. W ocenie analityków i ekonomistów warunki będą podobne w I kwartale, jak w IV kwartale. Oczekują oni, że sytuacja poprawi się w drugiej połowie przyszłego roku. Logiczną konsekwencją tej sytuacji będzie wolniejsze tempo rozwoju e-commerce w Polsce w pierwszej połowie 2023 roku niż do tej pory – dodał.
Wyniki finansowe
W trzecim kwartale roku Allegro zwiększyło skorygowaną EBITDA i przyspieszyło wzrost przychodów i GMV. Jak informowaliśmy, liczba aktywnych kupujących wzrosła w wówczas o ponad 400k r/r ustanawiając nowy rekord na poziomie 13,8 mln. Średnie GMV na jednego aktywnego kupującego zwiększyło się zaś o 13,3 proc. r/r do 3 449 PLN, potwierdzając, że kupujący bardziej niż kiedykolwiek cenią sobie konkurencyjne ceny i wygodną dostawę. Jest to widoczne również w poziomie wskaźnika jakości obsługi rNPS, czyli miary zadowolenia klientów Allegro, który plasuje się niezmiennie na najwyższym w branży poziomie 83.
Skorygowana EBITDA dla polskiej części grupy wzrosła o 24,6 proc. r/r do 588 mln PLN w trzecim kwartale,zwiększając też wartość EBITDA na poziomie skonsolidowanym, zwłaszcza w obliczu ograniczenia strat przez Grupę MALL w ujęciu kwartalnym.
Jako najpopularniejszy platforma e-commerce w Polsce, Allegro chce nadal wzmacniać swoją pozycję w kraju jak i wygrywać za granicą, koncentrując się na integracji przejętych w tym roku aktywów. Poszerzają one zasięg geograficzny grupy na całą Europę Środkową i Wschodnią i obecnie Allegro buduje swoją nową strukturę na mocnych stronach połączonej grupy.