Bardzo wnikliwie przyglądamy się dotychczasowym procesom zużycia energii we wszystkich naszych obiektach i opracowujemy rozwiązania, które znacząco mają wpłynąć na zwiększenie oszczędności w tym zakresie. Jesteśmy firmą proekologiczną i dbałość o zasoby naturalne od dawna stanowi jeden z naszych ważniejszych celów – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Agata Biernacka, Kierownik Działu Komunikacji i PR, ALDI.
Aktualna sytuacja energetyczna utwierdza nas w słuszności wcześniej podjętych działań, których celem jest poszukiwanie alternatywnych źródeł energii i stosowania innowacyjnych metod pozwalających na uniezależnienie się od źródeł paliw kopalnianych. Projektując nasze obiekty staramy się unikać stosowania w nich zasilania gazowego w zamian za odzyskanie ciepła uzyskanego m.in. z regałów chłodniczych.
Działania edukacyjne
Prowadzimy także działania edukacyjne zwiększające świadomość pracowników, wspieramy ich w kształtowaniu pozytywnych nawyków dotyczących oszczędnego zużywania energii elektrycznej czy ogrzewania. Jednym z takich działań są specjalne tabliczki informacyjne umieszczone w sklepach, wymiana oświetlenia na LED, wymiana czynników chłodniczych.
Jeszcze na ten rok zaplanowaliśmy montaż fotowoltaiki na 35 istniejących obiektach w Polsce. Tego typu inicjatywy sprawiają, że aktualnie jako cała grupa ALDI Nord wykorzystujemy 72 proc. prądu wytworzonego przez energię słoneczną, a pozostałą część przekierowujemy do sieci energetycznej, a nasze zużycie energii źródeł odnawialnych wzrosło z około 392 000 kWh w 2020 roku do około 904 000 kWh w 2021 roku.
Plan na wypadek kryzysu
Jesteśmy w stanie niemal w 100 proc. uniezależnić się od zewnętrznego źródła ciepła w zakresie ogrzewania, poprzez odzyskiwanie ciepła z instalacji chłodniczej w połączeniu z innymi systemami. Zastosowanie energooszczędnych urządzeń oraz montażu instalacji fotowoltaicznej pozwoli nam uzyskać oszczędności rzędu ok. 20 proc..
Wdrażamy także kompleksowe systemy zarządzania danymi energetycznymi we wszystkich sklepach i centrach dystrybucyjnych, które pomagają monitorować i zmniejszać zużycie energii oraz zastępujemy czynniki chłodnicze alternatywami bardziej przyjaznymi dla klimatu (np. zamrażarki są przestawiane na naturalny czynnik chłodniczy propan, który ma bardzo niski potencjał globalnego ocieplenia).
W ALDI na bieżąco monitorujemy sytuację związaną z kryzysem energetycznym, konsultujemy się w tym zakresie z innymi krajami z Grupy, analizujemy wszelkie dyrektywy europejskie i krajowe i na ich podstawie opracowujemy plan działania, który pomoże nam przygotować się na sytuację kryzysową.
Autorką komentarza jest Agata Biernacka, Kierownik Działu Komunikacji i PR, ALDI.