Pod kątem rozwoju zagranicznego nadal realizujemy naszą strategię 3-stopniowego wchodzenia na nowe rynki zagraniczne. Na początku zewnętrzne marketplace’y – budowanie świadomości marki, co widzimy między innymi poprzez rosnące przychody zagraniczne. Następnie otwarcie własnego e-sklepu, a później otwarcie showroomów w kilku najlepszych, wybranych lokalizacjach – powiedział Konrad Makowiec manager ds. finansów i rozwoju sieci Wittchen.
Grupa Wittchen poinformowała, że konsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 118,15 mln zł w III kw. 2022 r. wobec 79,92 mln zł rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 29,34 mln zł wobec 18,43 mln zł zysku w 2021 r.
Rozwój za granicą
W III kwartale 2022 roku Grupa Wittchen kontynuowała działania mające na celu rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych, w tym głównie poprzez własne strony internetowe jak również platformy typu marketplace na rynkach europejskich. W rezultacie, przychody zagraniczne za okres 3 miesięcy zakończonych 30 września 2022 r. wyniosły 26,5 mln zł, natomiast w analogicznym okresie 2021 r. wartość ta wyniosła 11,3 mln zł.
W okresie 9 miesięcy zakończonych 30 września 2022 r. przychody zagraniczne wzrosły do poziomu 62,0 mln zł (9 miesięcy 2021 r.: 26,4 mln zł), co stanowiło 23 proc. udziału w przychodach Grupy – wzrost do analogicznego okresu o 8 p.p.
W trzecim kwartale otwarty został 1 nowy salon w Polsce oraz 2 na Węgrzech. W konsekwencji na dzień 30 września 2022 r. Spółka posiadała 9 salonów własnych zagranicą, z czego 6 salonów własnych zlokalizowanych było w Czechach oraz 3 na Węgrzech. Poza wspomnianymi salonami sprzedaży detalicznej, Grupa prowadzi także działalność zagraniczną poprzez własne sklepy internetowe na rynku ukraińskim, czeskim, niemieckim, oraz węgierskim, jak również poprzez platformy sprzedażowe typu marketplace na rynkach europejskich. Działalność rosyjskiego sklepu internetowego została zawieszona w dniu 24 lutego 2022 r. w związku z inwazją Rosji na Ukrainę.
Na dzień 30 września 2022 roku Grupa prowadziła 106 salonów, z czego 89 pod marką Wittchen, a 17 pod marką Wittchen Travel. Łączna powierzchnia salonów na dzień 30 września 2022 roku wyniosła 8,75 tys. mkw., z czego 7,44 tys. mkw. dotyczyła salonów prowadzonych pod marką Wittchen a 1,31 mkw. pod marką Wittchen Travel.Ponadto Grupa posiadała 10 salonów franczyzowych na Ukrainie o łącznej powierzchni 880 mkw .
W IV kwartale 2022 roku Grupa nie planuje otwarcia nowych salonów. W 2023 r. Grupa planuje dalszą ekspansję zagraniczną zarówno w kanale on-line oraz off-line. W kolejnym roku zamierza otworzyć 2 salony w Czechach, 1 na Węgrzech, 3 w Niemczech oraz 2 w Rumunii. Wittchen szacuje, że nowe salony zagraniczne będą zajmować powierzchnię ok. 570 mkw.
Zwiększenie sprzedaży w kanale on-line
Kanał on-line stanowi 45 proc. udziału przychodów Spółki w okresie 9 miesięcy 2022 r. i jest wciąż rozwijany przez Grupę poprzez zwiększenie sprzedaży za pośrednictwem własnych sklepów internetowych oraz za pośrednictwem platform typu marketplace. Na dzień 30 września 2022 r. Grupa współpracowała z 39 platformami marketplace (rozpoczęcie współpracy z 6 platformami w trzecim kwartale 2022 roku), natomiast w analogicznym okresie 2021 r. było to 21 platform.
W ciągu III kwartału 2022 r. Grupa osiągnęła przychód ze sprzedaży w kanale on-line w wysokości 52 mln zł, co w porównaniu do analogicznego okresu stanowiło wzrost o 34 proc.
Cele na 2023 rok
Jak czytamy w raporcie, głównymi celami Grupy w 2023 r. będą: “kontynuacja dwucyfrowych dynamik sprzedaży, stabilizacja marży brutto na sprzedaży, stabilizacja marży operacyjnej względem 2022 roku”.
Realizacja powyższych planów ma być możliwa, dzięki zwiększeniu sprzedaży zagranicznej, na której generowana jest wyższa marża oraz w kanale e-commerce, dzięki zwiększeniu wolumenu sprzedaży przez własne sklepy internetowe, jak również zwiększenie współpracy z platformami typu marketplace. Zarząd oczekuje również, że sprzedaż produktów z kategorii walizek nadal będzie wykazywać tendencje wzrostowe. Dodatkowo, poprzez poszerzenie swojego asortymentu oraz wprowadzenie linii Young skierowanej do młodszych klientów, Spółka planuje dotarcie do większej grupy klientów.
– Jeśli chodzi o wydatki inwestycyjne na 2022 r., szacujemy, że będzie to poziom około 7,8 mln zł. W 2023 r. grupa nadal będzie inwestować w e-commerce oraz w nowe salony. Odnośnie budowy magazynów na razie ceny realizacji takich inwestycji są bardzo wysokie, zobaczymy jak będą się one kształtowały w przyszłości – powiedział Konrad Makowiec, manager ds. finansów i rozwoju.