Chcemy pokazać, że działaniami wcale niemającymi radykalnego wpływu na komfort funkcjonowania w pracy, w domu, czy właśnie podczas zakupów, możemy osiągać znaczące korzyści dla naszych finansów i środowiska – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Renata Kinde-Czyż, prezes zarządu Metro Properties.
Metro Properties wprowadza pakiet działań dodatkowych, które mają przynieść oszczędności w zużyciu energii elektrycznej we wszystkich centrach handlowych sieci M1. To nasza odpowiedź na walkę z europejskim kryzysem energetycznym i lawinowo rosnącymi kosztami mediów, ale też element dobrze przemyślanego i realizowanego konsekwentnie od lat zrównoważonego zarządzania naszym portfelem nieruchomości.
Wymierne korzyści
Obecne ponad 20 lat na rynku obiekty M1 zdobywają prestiżowe nagrody w obszarze ESG, a zastosowane w nich technologie przynoszą znaczące oszczędności w zużyciu wody, śmieci, energii elektrycznej czy emisji dwutlenku węgla. To wymierne korzyści środowiskowe, ale i finansowe dla naszych najemców. W tym roku, dzięki naszym wspólnym wysiłkom, zwracać będziemy część zaliczek, wpłaconych na poczet zużycia mediów. To prawdziwy sukces w dzisiejszych trudnych gospodarczo czasach. Mamy świadomość, że sami nie zmienimy świata, ale wiemy też, że każde lokalne działanie buduje skalę. Dziewięć centrów handlowych M1 w Polsce przyłącza się właśnie do setek tysięcy obiektów komercyjnych i publicznych w Europie, które walczą z kryzysem energetycznym i wysokimi kosztami, a jednocześnie wychodzą naprzeciw ekologii.
W ciągu minionych siedmiu lat aż o 27 procent zredukowaliśmy zużycie energii elektrycznej w całej sieci centrów M1, 30-procentowe oszczędności uzyskaliśmy w tym czasie również w częściach wspólnych. To średnio 174 000 KWh oszczędności rocznie w każdej z lokalizacji. We wszystkich obiektach wymienionych zostało 13,5 tysiąca silnie energochłonnych źródeł światła na oświetlenie LED. Nasze plany przewidują uzyskanie dalszej redukcji zużycia energii, a sam pakiet działań dodatkowych szacujemy na 6,5 proc. oszczędności w skali roku.
Wyzwanie dla całej branży
To mobilizacja nas wszystkich, zarządców centrów, najemców i samych klientów. Zmniejszymy oświetlenie parkingów samochodowych, wyłączymy dodatkowe lampy, część pylonów reklamowych, a także oświetlenie dachów i fasad budynków. Znikną również iluminacje obrysowe oraz podświetlenie flag i arkad w każdej z dziewięciu lokalizacji. W pomieszczeniach socjalnych, magazynach, klatkach schodowych i na schodach montujemy właśnie czujniki ruchu.
Naszych najemców zachęcamy do zmniejszenia użycia klimatyzatorów i wyłączenie wszystkich zbędnych urządzeń w ciągu dnia i w nocy. Przygotowaliśmy dla nich konkurs z nagrodami, by zmobilizować do jak największych oszczędności. Zadbaliśmy też o szkolenia personelu sklepowego i specjalne procedury na wypadek ograniczeń mocy, tak by mimo ewentualnych trudności najemcy mogli pracować w jak największym zakresie. Do klientów natomiast wychodzimy ze specjalną akcją edukacyjną, bo oszczędności uzyskane w pracy czy właśnie w centrum handlowym, można w części zastosować również we własnym domu, w miejscu pracy, czy w każdej publicznej przestrzeni. Zachęcam do działania koleżanki i kolegów z branży. Centra handlowe w Polsce to naprawdę silna reprezentacja – biznesu, który dba o człowieka, ekologię i finanse.
Autorką komentarza jest Renata Kinde-Czyż, prezes zarządu Metro Properties.