Kaufland, jako jedna z największych sieci handlowych w Polsce, sukcesywnie wprowadza rozwiązania mające na celu ograniczenie wpływu działalności firmy na środowisko naturalne, także w zakresie emisji gazów cieplarnianych i zużycia energii – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl i Omnichannel Voice Adam Sadowski, ekspert pionu zarządzania nieruchomościami w Kaufland.
Dążąc do zwiększenia efektywności energetycznej, w sierpniu b.r. zakończyliśmy wymianę oświetlenia we wszystkich sklepach na energooszczędne oświetlenie LED. Uzyskana średnioroczna oszczędność zużycia energii elektrycznej w 49 zmodernizowanych placówkach wyniesie około 6895 MWh. W nowo budowanych obiektach inwestujemy w technologię odzysku ciepła odpadowego, która łączy funkcję instalacji chłodniczej, a także klimatyzacji i ogrzewania budynku.
Oszczędzanie energii
W celu ogrzewania bądź chłodzenia marketów zamiast tradycyjnych paliw kopalnych wykorzystujemy w całości odzysk ciepła odpadowego z instalacji chłodniczo-klimatyzacyjnej, wraz ze zintegrowaną pompą ciepła. Umożliwia nam to pokrycie nawet 80 proc. zapotrzebowania na ciepło w okresie zimowym. Z kolei w cieplejszych miesiącach zainstalowane dodatkowo urządzenia wytwarzają chłód, dzięki któremu funkcjonowanie obiektu staje się optymalne, a jego użytkowanie – komfortowe. Standardem w naszych placówkach są także szklane drzwi i przesuwne pokrywy stosowane w meblach chłodniczych.
Zapobiegamy w ten sposób niepotrzebnej utracie energii. W ogólnym rozrachunku stosowany system pozwala nam redukować emisje gazów cieplarnianych i zużycie energii. Potwierdzeniem naszych starań jest fakt, że w 2018 roku, jako jedna z pierwszych sieci w Polsce, dołączyliśmy do wąskiego grona przedsiębiorstw posiadających certyfikat ISO 50001.Stanowi on gwarancję skutecznie prowadzonych działań w zakresie efektywności energetycznej. Jako firma jesteśmy nieustannie zmotywowani do poszukiwania nowych proekologicznych rozwiązań i dalszej optymalizacji w tym obszarze.
Działania w skali makro
W skali makro realizujemy własną strategię klimatyczną, która zakłada, że do 2030 roku ograniczymy emisję wytworzone w wyniku działalności przedsiębiorstwa o 80 proc. w porównaniu z rokiem 2019. Jednym z kluczowych zadań jest dla nas m.in. redukcja emisji na różnych etapach łańcucha dostaw. W tym celu zobowiązujemy naszych dostawców, do wyznaczenia celów klimatycznych zgodnych z metodologią SBTi do 2026 r.
W kwietniu bieżącego roku nawiązaliśmy współpracę z dostawcami, którzy zaopatrują nas w zieloną energię – pochodzącą wyłącznie z odnawialnych źródeł. Ponadto inwestujemy w naszych placówkach w panele fotowoltaiczne umożliwiające pokrycie do kilkunastu procent rocznego zapotrzebowania poszczególnych marketów na energię elektryczną. Docelowo planujemy montaż paneli fotowoltaicznych na wszystkich istniejących budynkach, które posiadają dostosowaną do tego konstrukcję dachową.
Autorem komentarza jest Adam Sadowski, ekspert pionu zarządzania nieruchomościami w Kaufland.