Rok 2022 upływa w Polsce pod presją silnie rosnącej inflacji i obniżających się nastrojów konsumenckich. Zarząd Spółki uważnie monitoruje otoczenie gospodarcze i ruch w salonach oraz realizuje strategię efektywniejszego zarządzania produktem – podaje Grupa Kapitałowa VRG SA. Zarząd Spółki zwraca również uwagę, że sprzedaż wzrosła 25,5 proc. r/r, a Grupa zakończyła okres sprawozdawczy zyskiem w wysokości 45 613 tys. zł. Ponadto, środki pieniężne na dzień bilansowy wynosiły 57 839 tys. zł. Grupa zapowiada inwestycje w rozwój sprzedaży internetowej.
Przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej w III kwartałach 2022 roku wyniosły 904,9 mln zł i były o 183,8 mln zł (25,5 proc.) wyższe od przychodów osiągniętych w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Skonsolidowany zysk EBITDA w III kwartałach 2022 roku wyniósł 180,2 mln zł i był wyższy o ok. 48 proc. niż w poprzednim roku. Zysk EBITDA skalkulowany przy wyłączeniu wpływu MSSF 16 wyniósł 99,8 mln zł. W III kwartałach 2022 roku Grupa Kapitałowa osiągnęła zysk netto na poziomie 45,6 mln zł w porównaniu do zysku netto na poziomie 26,5 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku. Zysk netto skalkulowany przy wyłączeniu wpływu MSSF 16 wyniósł 51,2 mln zł.
Wyniki finansowe Grupy w III kwartałach 2022 roku były efektem m.in. wzrostu przychodów ze sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku, wynikającego z kontynuacji pozytywnych trendów w sprzedaży oraz braku występowania ograniczeń w handlu związanych z pandemią COVID-19 (jak to miało miejsce w III kwartałach 2021 roku). Grupa poprawiła marżę brutto na sprzedaży poprzez ograniczenie akcji promocyjnych (w I i II kwartale 2022 roku) oraz wzrost udziału kanałów offline cechujących się wyższą marżowością. Natomiast czynnikiem ograniczającym poprawę wyniku finansowego było zmniejszenie popytu na towary Grupy w pierwszych tygodniach wojny w Ukrainie (który został odbudowany z końcem I kwartału i w II kwartale 2022 roku). Ponadto obserwowany niekorzystny wpływ zmian makroekonomicznych (inflacja, wzrost stóp procentowych) na zachowania konsumentów skutkował ograniczeniem wzrostu sprzedaży w III kwartale 2022 r.
Segment odzieżowy
Przychody ze sprzedaży segmentu odzieżowego w III kwartałach 2022 roku wyniosły 474,2 mln PLN i były wyższe o 79,2 mln PLN (tj. o 20 proc.) od przychodów osiągniętych w analogicznym okresie poprzedniego roku. Przychody ze sprzedaży segmentu odzieżowego w III kwartale 2022 roku wyniosły 166,7 mln PLN i były niższe o 1,9 mln PLN (tj. o 1 proc.) od przychodów osiągniętych w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Wzrost sprzedaży w III kwartałach 2022 roku były wynikiem braku ograniczeń w handlu spowodowanych pandemią COVID-19 oraz kontynuacji pozytywnych trendów w sprzedaży, które zostały ograniczone w III kwartale 2022 roku przez niekorzystne zmiany makroekonomiczne (inflacja, wzrost stóp procentowych), mające negatywny wpływ na zachowania konsumentów. W III kwartałach 2022 roku nastąpił wzrost sprzedaży w sieci offline o 32,3 proc. oraz spadek sprzedaży online o 7,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Udział sprzedaży online w przychodach segmentu odzieżowego wyniósł 22 proc. w III kwartałach 2022 roku w porównaniu do 28 proc. udziału sprzedaży online w analogicznym okresie poprzedniego roku. W III kwartale 2022 roku nastąpił spadek sprzedaży w sieci offline o 3 proc. oraz spadek sprzedaży online o 2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Udział sprzedaży online w przychodach segmentu odzieżowego wyniósł 19 proc. w III kwartale 2022 roku w porównaniu do 20 proc. udziału sprzedaży online w analogicznym okresie poprzedniego roku. Spadek udziału sprzedaży online w III kwartałach oraz III kwartale 2022 roku (w stosunku do analogicznych okresów roku poprzedniego) był konsekwencją braku ograniczeń w sprzedaży stacjonarnej i w rezultacie wzrostem udziału tej sprzedaży w przychodach (kosztem udziału sprzedaży w sklepach internetowych), a także ogólnego spadku sprzedaży online w 2022 roku.
Segment jubilerski
Przychody segmentu jubilerskiego w III kwartałach 2022 roku wyniosły 430,8 mln zł i były wyższe o 104,6 mln zł względem analogicznego okresu poprzedniego roku (wzrost o 32 proc.). Natomiast w III kwartale 2022 roku przychody segmentu jubilerskiego wyniosły 152,7 mln PLN i były wyższe o 16 mln zł względem przychodów w analogicznym okresie poprzedniego roku (wzrost o 12 proc.). Wzrost sprzedaży był efektem utrzymania pozytywnego trendu sprzedaży biżuterii złotej i srebrnej oraz zegarków luksusowych, a także braku ograniczeń w handlu spowodowanych pandemią COVID-19.
Postawione cele
W zakresie planów otwarć Grupa nie przewiduje istotnych zmian w posiadanej powierzchni handlowej netto w stosunku do stanu na koniec 2021 roku (zmiana o 0 proc. r/r). W segmencie odzieżowym nastąpi dalsza optymalizacja sieci (zmniejszenie powierzchni o 2 proc.) oraz zakładany jest rozwój w segmencie jubilerskim (zwiększenie powierzchni o 8 proc. r/r). Zaplanowane na rok bieżący nakłady inwestycyjne w kwocie 33 mln
zł w istotnej części przeznaczone zostaną na otwarcia nowych salonów przede wszystkim marki W.KRUK, oraz rozwój infrastruktury i systemów IT.
Grupa stawia na dalszy rozwój sprzedaży w kanale on-line. Bieżące wsparcie dalszego rozwoju kanału e-commerce będzie dotyczyć m. in. wzrostu nakładów na pozyskanie ruchu on-line, uruchomienie intuicyjnych i wygodnych w obsłudze aplikacji sprzedażowych dla każdej z marek, doskonalenia usługi salonet oraz dalszy rozwój funkcjonalności i logistyki oraz spójny marketing oraz promocje on-line i off-line.
W roku 2023 przewidziane jest zwiększenie powierzchni Grupy o 3,7 proc. w stosunku do końca 2022 roku. W segmencie odzieżowym powierzchnia wzrośnie w markach Vistula, Wólczanka (w ramach nowego większego shop conceptu) i Deni Cler, natomiast w marce Bytom planowana jest optymalizacja powierzchni stacjonarnych salonów. W rezultacie powierzchnia w tym segmencie zwiększy się o 3,2 proc. W segmencie jubilerskim planowany jest 5,5 proc. wzrost powierzchni sprzedaży w salonach stacjonarnych W.KRUK dzięki otwarciu nowych salonów własnych i franczyzowych.
Na rok 2023 zaplanowane zostały wydatki inwestycyjne na poziomie ok. 42 mln PLN przeznaczone głównie na otwarcia oraz modernizację salonów stacjonarnych, odkładaną w latach covidowych.
Grupa specjalizuje się w projektowaniu oraz sprzedaży detalicznej markowej odzieży męskiej i damskiej pozycjonowanej w średnim i wyższym segmencie rynku oraz luksusowej biżuterii i zegarków. Obecnie buduje sprzedaż w oparciu o marki Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler (za pośrednictwem spółki zależnej), oraz W.KRUK (za pośrednictwem spółki zależnej). Od II kwartału 2015 r. działalność jubilerska w wyniku przeprowadzenia transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa związanego z marką W.KRUK prowadzona jest w spółce zależnej od Emitenta tj. W.KRUK S.A. z siedzibą w Krakowie. Z dniem 30 listopada 2018 roku nastąpiło połączenie z Bytom S.A., w wyniku którego Grupa stała się właścicielem marki Bytom.