Omawiana przez nas już w poprzednich artykułach dyrektywa Omnibus, a w zasadzie polska ustawa implementująca ten akt prawny, najmocniej wpłynie na funkcjonowanie tzw. marketplace’ów. Wynika to przede wszystkim z tego, że nowe przepisy wymuszą wprowadzenie zmian w interfejsach tych platform – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl i Omnichannel Voice Zofia Babicka-Klecor, prawniczka i założycielka kancelarii prawnej Legal Geek.
Nowelizacja obejmie marketplace’y, które zgodnie z projektem ustawy są internetowymi platformami handlowymi łączącymi konsumentów z innymi przedsiębiorcami lub osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami z innymi osobami fizycznymi niebędącymi przedsiębiorcami. Tym samym właśnie takich platform – na których spotykają się kupujący oraz sprzedający dzięki oprogramowaniu dostarczonemu przez dostawcę platformy, dotyczy niniejszy artykuł.
Plasowanie ofert
Od momentu wejścia w życie nowych przepisów użytkownik marketplace’u będący konsumentem powinien mieć wiedzę w zakresie tego, co wpływa na kolejność wyświetlania wyszukiwanych przez niego ofert (plasowania). Chodzi tutaj w szczególności o wskazanie zależności między dokonaniem płatności przez właściciela oferty, a wynikiem na liście wyszukiwania. Informację na ten temat należy zawrzeć w specjalnej części interfejsu internetowego, która będzie bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, gdzie prezentowane są oferty.
Wiarygodne opinie od konsumentów
Obecność, dostępnych dla innych użytkowników, konsumenckich opinii w marketplace’ie będzie wiązała się z nowym obowiązkiem informacyjnym. Przedsiębiorca będzie musiał poinformować czy, a jeśli tak to w jaki sposób zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli. Istotne jest również to, aby działanie platformy było spójne z informacją przekazywaną na stronie internetowej.
Obniżki cen po nowemu
W przypadku gdy dostawca marketplace udostępnia podmiotom sprzedającym na jego platformie mechanizm wprowadzania obniżek cen, również w tym zakresie powinien on zmodernizować oprogramowanie. Z mojego doświadczenia z Omnibusem wiem, że to najtrudniejszy etap wdrożenia tej unijnej dyrektywy. Jest tutaj wiele zależności i niewiadomych. Przepis jest dosyć ogólny i nie przewiduje kompleksowych rozwiązań.
Zgodnie z projektem ustawy wdrażającej Omnibusa w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny produktu obok informacji o obniżonej cenie należy uwidocznić również informację o najniższej cenie tego produktu jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Inne regulacje ustawodawca przewidział m.in. dla produktów oferowanych do sprzedaży w okresie krótszym niż 30 dni, a także dla towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności.
Kto jest kim i za co odpowiada na platformie
Ponadto dostawca internetowej platformy handlowej będzie zobowiązany do wskazania konsumentowi czy podmiot umieszczający swoje oferty na platformie jest przedsiębiorcą. Źródłem tej informacji powinno być oświadczenie złożone dostawcy platformy przez ten podmiot. W związku z tym dostawca powinien zadbać zarówno o należyte zbieranie tych informacji, a także o odpowiednie przekazanie tej informacji użytkownikom korzystającym z platformy.
Pochodną tego obowiązku jest obowiązek poinformowania konsumentów o niestosowaniu przepisów dotyczących konsumentów do umowy zawieranej na internetowej platformie handlowej – w przypadku ofert pochodzących od podmiotów niebędących przedsiębiorcami.
Ponadto po stronie Marketplace będzie leżało wskazanie jaki jest podział obowiązków związanych z umowami zawieranymi przez konsumenta na platformie tj. za co odpowiada dostawca oprogramowania, a za co podmiot oferujący produkty.
Czas na wdrożenie
Mając na uwadze, że nowelizacja wpłynie nie tylko na treść komunikatów, a również na funkcjonowanie oprogramowania czasu na dostosowanie jest już stosunkowo niewiele. Obecnie projekt ustawy jest już procedowany w Sejmie. Nie mamy pewności kiedy ustawa wejdzie w życie, ale wszystko wskazuje na to, że będzie to jeszcze ten rok lub początek kolejnego. Co istotne, ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, a więc nie ma tutaj przewidzianego długiego okresu vacatio legis.
Autorką komentarza jest Zofia Babicka-Klecor, prawniczka i założycielka kancelarii prawnej Legal Geek.