W trzecim kwartale br. Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności, co przełożyło się na ponadinflacyjną zwyżkę przychodów do 8,27 mld zł, tj. o blisko 18 proc. r/r. Dzięki dalszej poprawie rentowności w Hurcie i utrzymaniu rentowności w Detalu, skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wzrosła o 20 proc. r/r do 285 mln zł. To najwyższy kwartalny wynik w historii Grupy Eurocash.
Zysk netto Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2022 r. wyniósł blisko 42 mln zł i był o 34 proc. wyższy niż przed rokiem. Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) na koniec września br. wyniósł 1,48x osiągając poziom oczekiwany w strategii rozwoju Grupy Eurocash na lata 2023-2025.
– To kolejny kwartał poprawy wyników Eurocash. Z końcem sierpnia ogłosiliśmy strategię do roku 2025 i teraz skupiamy się na jej realizacji. Te wyniki potwierdzają słuszność podjętych przez nas działań – zarówno finansowo, jak i operacyjnie. Widzimy to w rosnącej liczbie sklepów pod naszymi markami i zintegrowanych w ramach Innowacyjnej Platformy Handlu. A przede wszystkim – w historycznie najwyższym wyniku EBITDA za kwartał: 285 mln zł – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
– W minionym kwartale obserwowaliśmy znaczący wzrost rynku żywności w Polsce, napędzany wysoką inflacją. W otoczeniu szybko rosnących cen konsumenci coraz częściej szukają lepszych ofert, tańszych produktów. Tym słuszniejsze jest zmniejszania różnicy pomiędzy cenami w handlu niezależnym a cenami w dyskontach – dodał Paweł Surówka.
Hurt: 55 proc. sprzedaży B2B poprzez eurocash.pl
W segmencie hurtowym w trzecim kwartale br. Grupa Eurocash po raz kolejny zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji. Łączna sprzedaż zewnętrzna w Hurcie przekroczyła 6 mld zł i była o 14 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2021 r., natomiast EBITDA segmentu wzrosła o 25 proc. r/r do 238 mln zł. Marża EBITDA sięgnęła tym samym 4 proc. wobec 3,6 proc. przed rokiem.
Systematycznie rośnie również liczba klientów Grupy zamawiających produkty online na eurocash.pl. Na koniec września z tej platformy B2B korzystało już ponad 40 tys. użytkowników, wobec niespełna 27 tys. rok wcześniej. Obecnie już blisko 55 proc. sprzedaży segmentu realizowana jest poprzez eurocash.pl.
Detal: ponad 2 mld zł kwartalnej sprzedaży
Sprzedaż segmentu detalicznego w trzecim kwartale 2022 r. przekroczyła 2 mld zł, co oznacza wzrost o 26 proc. r/r. 182 mln zł dodała konsolidacja sieci sklepów Arhelan. W ujęciu like-for-like, tj. porównując te same sklepy w trzecim kwartale 2022 i 2021 r., warto odnotować 21 proc. wzrostu sprzedaży Inmedio oraz +16 proc. sklepów własnych sieci Delikatesy Centrum.
EBITDA segmentu detalicznego w trzecim kwartale tego roku wyniosła 102 mln zł wobec 85 mln zł rok wcześniej (wzrost o 21 proc. r/r).
Projekty: 277 sklepów Duży Ben, ponad 80 tys. klientów Frisco
Sprzedaż segmentu Projekty w okresie lipiec-wrzesień br. wyniosła z kolei 186 mln zł i była o 52 proc. wyższa niż przed rokiem, głównie dzięki dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben oraz e-supermarketu Frisco.
Sieć Duży Ben na koniec września br. liczyła już 277 sklepów (wobec 204 na koniec 2021 r.). Jej sprzedaż w trzecim kwartale wzrosła o 73 proc. r/r do 81 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie niemal 26 proc..
Sprzedaż Frisco w trzecim kwartale br. sięgnęła 85 mln zł, co oznacza wzrost o 47 proc. r/r. Liczba klientów robiących zakupy w tym e-supermarkecie wzrosła natomiast do ponad 80 tys. (wobec 56 tys. przed rokiem), z czego około 30 proc. to klienci spoza aglomeracji warszawskiej. Frisco od dwóch lat sukcesywnie udostępnia swoją ofertę mieszkańcom kolejnych dużych miast. Poza Warszawą, działa już we Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Trójmieście, na Śląsku oraz w Bydgoszczy.
Z uwagi na koszty prowadzonej ekspansji, EBITDA segmentu Projekty pozostawała ujemna: w trzecim kwartale 2022 r. wyniosła -18 mln zł wobec -12 mln zł w analogicznym okresie 2021 r.
W ramach segmentu Projekty Grupa Eurocash rozwija również Innowacyjną Platformę Handlu, integrującą systemy kasowe z centralą sieci partnerskiej. Na koniec trzeciego kwartału br. z rozwiązań IPH korzystało 4,7 tys. sklepów sieciowych (wobec 2 tys. rok wcześniej), wliczając 1 tys. placówek zintegrowanych z platformą M/platform, której dostawcą jest Grupa Comp, lider rynku kas fiskalnych w Polsce.
Blisko 16,8 tys. placówek w sieciach organizowanych przez Grupę
Na koniec trzeciego kwartału 2022 r. łączna liczba sklepów (franczyzowych, partnerskich oraz własnych) skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash, tj. funkcjonujących pod markami: ABC, Lewiatan, Groszek, Gama (PSD), Euro Sklep, Delikatesy Centrum, Arhelan oraz Duży Ben, liczyła 16 372 placówek, a uwzględniając dodatkowo 414 kiosków Inmedio, sięgnęła 16 786 punktów. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie.