Jedną z cech, które pomagają odpowiadać na trudne wyzwania, dostosować się do zmieniającej rzeczywistości jest umiejętność adaptacji do potrzeb i dostrzegania możliwość tam, gdzie inni widzą problemy – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl i Omnichannel Voice Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Branża centrów handlowych wyciągnęła wnioski z lekcji pandemii, jest blisko spraw ważnych dla jej klientów, wspiera i kreuje lokalne inicjatywy, dba o ochronę klimatu i umie definiować się wciąż na nowo – taka ocena wynika z analizy aplikacji konkursowych zgłoszonych w XIII edycji konkursu PRCH Retail Awards. Jednym z patronów medialnych wydarzenia jest redakcja OmnichannelNews.pl.
Standardowa formuła projektu
U progu pandemii Covid-19 branża centrów handlowych jako jedna z pierwszych, stawiła czoło nowym wyzwaniom. Celem było zapewnienie klientom i pracownikom bezpieczeństwa sanitarnego w obiektach handlowych, pomoc lokalnym społecznościom, medykom i placówkom służby zdrowia oraz wsparcie najemców. Mimo ogromnych obciążeń – centra handlowe nie otrzymały wsparcia od państwa choć były ofiarą lockdownów – branża wyszła z nich bogatsza o nowe, kreatywne rozwiązania, wiedzę i przekonanie, że potrafi skutecznie adoptować się do nowych wyzwań.
Pandemia wpłynęła także na kształt, realizowanego od 13. lat przez Polską Radę Centrów Handlowych, konkursu PRCH Retail Awards. W 2021 r. zamiast tradycyjnej edycji konkursu zadecydowaliśmy się na promocję dobrych praktyk branży. Wydaliśmy Katalog Mistrzów Dobrych Praktyk gdzie każdy był zwycięzcą. Teraz wracamy do standardowej formuły projektu. W 2022 r. wpłynęła do nas rekordowa i bardzo różnorodna liczba aplikacji. Wyłania się z nich obraz branży, która patrzy na świat nie tylko przez pryzmat biznesu, ale również odpowiedzialności za wpływ jaki wywiera na otaczający świat i ludzi.
ESG coraz ważniejsze
Zarządcy i właściciele centrów handlowych przykładają dziś ogromną wagę do działań we wszystkich obszarach ESG. Dotyczą one zarówno ekologii, odpowiedzialności społecznej, jak i ładu korporacyjnego. Wśród złożonych aplikacji widać ogromną skalę działań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, akcji środowiskowych, zdrowotnych i społecznych, w tym pomocowych dla obywateli Ukrainy.
– Obiekty handlowe dzięki swojej funkcji i wysokim potencjale dotarcia coraz częściej spełniają ważną rolę w zakresie kreowania i promowania postaw społecznych. Rozwijają się programy CSR, które nie są już krótkoterminowymi akcjami, ale wielowymiarowymi działaniami szytymi na miarę lokalnych potrzeb. Widać też większą świadomość branży i zaangażowanie, które wykracza poza ramy klasycznych działań z kalendarza marketingowego. CSR stał się pełnoprawnym elementem strategii obiektów handlowych, który ma wpływ na ich pozycjonowanie, unikalny wizerunek oraz charakter i narzędzia komunikacji – ocenia Agnieszka Tomczak-Tuzińska, członek jury oceniającego kampanie marketingowe obiektów i sieci handlowych i dyrektor marketingu Apsys Polska.
Z analizy zgłoszeń do PRCH Retail Awards można też wyciągnąć wniosek, że biznes jest coraz bardziej świadomy tego, że klienci w swoich wyborach kierują się oceną jak dana marka, korporacja czy nawet galeria handlowa podchodzi do wyzwań środowiskowych i przestrzegania zasad odpowiedzialności społecznej. A to przekłada się na wzrost sprzedaży i lojalność klientów. – Mając przyjemność oceniać prace w ramach PRCH Retail Awards już trzeci rok, widzę wyraźny zwrot w podejściu do marketingu, ze stricte komercyjnego na bardziej społeczny, wychodzący poza same centra handlowe – uważa Przemysław Wardęga, przewodniczący jury oceniającego aplikacje marketingowe oraz Head of Marketing CTP Poland. – Perspektywa dla branży może być określona słowami lokalność i ekologia. Centra handlowe będą także kontynuowały swoją przemianę, dostosowując się do ciągle ewoluujących potrzeb klientów – podkreśla z kolei Rafał Giersz, przewodniczący jury oceniającego aplikacje biznesowo-strategiczne i dyrektor Chapman Taylor.
Poznaliśmy już listę projektów nominowanych do nagród tegorocznego konkursu. Jego finał, uroczysta gala odbędzie się 24 listopada w Centrum Praskim Koneser w Warszawie. Serdecznie zapraszam i zachęcam do udziału wszystkich, którym bliska jest branża handlowa.
Autorem komentarza jest Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.