46 proc. przedsiębiorców prowadzących sprzedaż w internecie doświadczyło cyberataku. Tak wynika z najnowszej badania przeprowadzonego wśród członków PrestaShop Million Club, zrzeszającego biznesy sprzedające towar o łącznej wartości ponad miliona euro rocznie.
Połowa ankietowanych z Polski twierdzi, że liczba ataków rośnie. Najwięcej sytuacji zagrażających bezpieczeństwu transakcji w sieci odnotowuje się w krajach Ameryki Łacińskiej (80 proc.).
Różne źródła cyberataków, to samo zagrożenie
Wśród najczęstszych form cyberataku, sprzedawcy z Polski, Włoch, Francji, Hiszpanii i krajów Ameryki Łacińskiej, wymieniają złośliwe boty (47 proc.). 29 proc. biznesów należących do PrestaShop Million Club miało także styczność z próbą przejęcia kontroli nad serwerem. Ponadto 16 proc. wszystkich ankietowanych twierdzi, że grożono im konsekwencjami w przypadku niezapłacenia okupu. Co drugi przedsiębiorca w trakcie prowadzenia biznesu spotkał się z cyberzagrożeniami więcej niż raz. Najczęstszą konsekwencją ataków było czasowe zablokowanie działania witryny internetowej (67 proc.). 18 proc. wskazało także na ataki pośrednie, takie jak modyfikacje faktur przez dostawców, włamania na konto na Facebooku, wysyłanie fałszywych maili czy usuwanie baz danych. 14 proc. doświadczyło kradzieży informacji.
– Zdajemy sobie sprawę, że kradzież samego laptopa nie generuje takich strat, jak utrata sprzętu, na którym znajdują się istotne dane. I to właśnie świetnie podsumowuje istotę cyberbezpieczeństwa w e-biznesie: kradzież czy zniszczenie informacji może być katastrofalne w skutkach. Wszystko, co materialne, można odbudować. Natomiast z zasobami niematerialnymi sytuacja jest już dużo bardziej skomplikowana. Dlatego tak ważnym aspektem jest poruszanie tematu cyberbezpieczeństwa w e-commerce – mówi Dawid Klamka, założyciel i projektant w ubierzswojesciany.pl.
Odpowiednie zabezpieczenia i szybka reakcja
Problemy dotyczące cyberbezpieczeństwa rozwiązywane są w polskich i zagranicznych biznesach e-commerce w mniej niż jeden dzień. W przypadku cyberataku 51 proc. właścicieli sklepów skorzystało z usług firm zajmujących się bezpieczeństwem IT. 39 proc. wszystkich biorących udział w badaniu jak najskuteczniejsze rozwiązanie wskazało instalowanie brakujących sterowników, podczas gdy 25 proc. sprzedawców wybrało ponowną instalację kopii zapasowej systemu. Co ciekawe, 2 proc. przedsiębiorców zdecydowało się zapłacić okup w przypadku ataku ransomware i utraty danych. Przed stosowaniem takiej praktyki ostrzega NASK. Polscy właściciele e-biznesów wolą rozwiązywać problemy dotyczące cyberbezpieczeństwa wewnętrznie. Z kolei 7 na 10 sprzedawców na świecie planuje w przyszłości korzystać z usług firm oferujących usługi z zakresu bezpieczeństwa danych.
– Szybka i skuteczna reakcja na cyberatak gwarantuje ciągłość prowadzenia biznesu i minimalizuje straty. Sprzedawcy powinni skupić się na jak najlepszych rozwiązaniach z zakresu cyberbezpieczeństwa, aby ich firmy mogły prosperować i rozwijać się, a klienci nie odczuwali negatywnych konsekwencji – komentuje Mateusz Osiecki, Country Manager PrestaShop Poland.
Stabilny biznes mimo prób ataków
Szybka reakcja przekłada się na brak krytycznych konsekwencji dla biznesu. 78 proc. wszystkich sprzedawców zaatakowanych przez hakerów odnotowało niewielkie skutki finansowe (straty niższe niż trzy punkty na dziesięciopunktowej skali). Tylko 2 proc. odczuło znaczące straty finansowe (najwyższe wskazanie na dziesięciopunktowej skali). Przedsiębiorcy ze wszystkich krajów biorących udział w badaniu podkreślają też, że cyberataki nie sprowadziły na firmy ryzyka bankructwa.
Cyberbezpieczeństwo jednym z głównych wyzwań
Mimo, że połowa sprzedawców nigdy nie doświadczyła cyberataku, podejmują oni odpowiednie kroki, by zapewnić bezpieczeństwo danych firmy i klientów. Wśród nich wymieniają zabezpieczenia płatności i wrażliwych danych osobowych, tworzenie kopii zapasowych i stałe aktualizowanie systemu, na którym opiera się sklep. Dla 90 proc. przedsiębiorców kwestie związane z cyberbezpieczeństwem stanowią wyzwanie, jednak 24 proc. wskazuje, że jest to dla nich najwyższy priorytet.
– Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa klientom podczas składania zamówień w naszym sklepie internetowym to jeden z naszych priorytetów. Dokładamy wszelkich starań, by ich dane były właściwie zabezpieczone na każdym etapie realizacji zamówienia – mówi Jarosław Semeniuk, programista w chodniki.com