Accenture we współpracy z OTCF wypracowało model analizowania i zbierania danych, umożliwiający bieżący monitoring postępów realizacji strategii zrównoważonego rozwoju „4F Change”. Analiza ponad 300 środowiskowych i społecznych wskaźników wspólnie wyznaczonych przez Accenture i OTCF pozwoli zarządzającym na podejmowanie optymalnych decyzji, zapewni transparentną komunikację w zakresie realizacji celów strategii oraz lepsze zrozumienie jej wpływu na otoczenie.
– Coraz więcej firm dzieli się swoimi wynikami niefinansowymi, głównie w formie raportów rocznych. Jednakże dla efektywnego zarządzania obszarem zrównoważonego rozwoju raportowanie wyników raz w roku jest niewystarczające. Dlatego rozwiązanie, które opracowaliśmy wspólnie z OTCF, różni się od innych dostępnych na rynku narzędzi do zbierania danych ESG. Przede wszystkim pozwala na bieżące monitorowanie postępów realizowanej strategii i podejmowanie decyzji w oparciu o wiarygodne dane – mówi Anna Miazga, Sustainability Manager, Accenture w Polsce. – Obserwujemy coraz większe zainteresowanie firm nie tylko pomiarem swojego wpływu na otoczenie, ale też odpowiedzialnym zarządzaniem i inwestowaniem w zrównoważony rozwój – dodaje Anna Miazga.
Model danych ESG
Na bazie zebranych wniosków, opinii oraz rekomendacji Accenture przygotowało model danych ESG odpowiadający na potrzeby marki. Uwzględnia on otoczenie, w którym działa spółka, dobre praktyki oraz trendy branżowe. Dostęp do rzetelnych i aktualnych danych, pozwoli podejmować optymalne decyzje pod kątem kosztowym, biznesowym i zrównoważonego rozwoju. Co więcej, będą one podstawą do transparentnej komunikacji wyników działań i zmian zachodzących w firmie.
– Od samego początku powstania strategii 4F Change naszym celem są działania, które przyniosą realną zmianę zarówno dla ludzi, jak i środowiska. Zmiana widoczna jest wtedy, gdy jest mierzona i potwierdzona rzeczywistymi danymi. Dzięki modelowi danych ESG, który opracowaliśmy razem z Accenture nie tylko będziemy mogli śledzić zmianę w firmie i podejmować lepsze decyzje, ale też pokazywać zmianę na zewnątrz w transparenty sposób – mówi Przemysław Feliga, ESG Project Manager, OTCF.
W zbudowanym modelu w pierwszej kolejności skupiono się na celach strategicznych, takich jak: udział produktów „wear_fair” w kolekcji, zwiększenie transparentności w komunikacji, różnorodność czy efektywność wdrożenia modeli cyrkularnych. Proces tworzenia modelu ESG podzielono na kilka etapów. Najważniejszym było zrozumienie jak pracownicy i eksperci branżowi będą oceniać firmę w kontekście zrównoważonej transformacji, co jest dla nich ważne, jakie mają oczekiwania, które cele są dla nich kluczowe i jak o nich mówić.
Nadrzędnym celem strategii 4F Change jest ograniczenie wpływu branży tekstylnej i odzieżowej na środowisko naturalne. Strategia skupia się na czterech obszarach: filozofii, miejscu pracy, produkcie i środowisku, gdzie w każdym są wyznaczone konkretne cele. Ich realizacji służą takie inicjatywy jak m.in. wprowadzenie cyrkularnego obiegu odzieży poprzez oferowanie używanych ubrań 4F w sklepach marki. Firmie zależy na realnej zmianie, dlatego musi na bieżąco analizować swój wpływ na ludzi i planetę. Tak zrodziła się potrzeba stworzenia modelu zbierania i analizowania danych. W kolejnych etapach model ten będzie rozwijany.